Utdanningsdirektoratet

Bekymret over femteklassingers leseferdigheter

Del

Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall.

- Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Nye tall fra nasjonale prøver viser at utviklingen i elevenes prestasjoner i lesing, engelsk og regning fortsetter som i fjor. I lesing er det i år færre femteklassinger på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst.

-Vi vet at barn bruker mindre tid på å lese nå enn før, og da er det dessverre ikke overraskende at ferdighetene går ned. Men det er det mulig å gjøre noe med, sier Rosenkvist. 

Ber skolene bruke resultatene

I lesing har det blitt færre elever som presterer på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst. Det viser de nye tallene fra nasjonale prøver. 

-Vi er opptatt av at alle skoler bruker disse resultatene til å se hva elevene sliter med, og hvor det er spesielt viktig å ta tak, sier han.

I tillegg til skolen, påpeker Rosenkvist at også foreldre har en viktig rolle når det kommer til å utvikle barnas leseferdigheter.

- Vi vet også at det å lese høyt for barna, og hjelpe dem med å finne lesestoff de vil bruke tid på, er noe som påvirker barns leseferdigheter, påpeker Rosenkvist.

Også resultatene for åttende trinn, viser at elevene gjør det bedre i engelsk, mens ferdighetene i regning går ned. Resultatene på lesing ligger her på samme nivå som i fjor, som riktignok var svakere enn i 2022.

Nasjonale prøver gjennomføres om høsten blant elever på 5., 8. og 9. trinn. Prøvene gir skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk.

Hovedfunn (5. trinn)

  • Årets elevkull presterer litt svakere i lesing og regning, og litt bedre i engelsk, enn fjorårets kull.
  • Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt.
  • Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Det er nå dobbelt så mange gutter som jenter som presterer på det høyeste mestringsnivået.
  • 92 prosent av elevene deltok på prøvene i lesing og regning, og 93 prosent i engelsk.

Les mer om statistikken på 5. trinn.

Hovedfunn (8. trinn)

  • Årets elevkull presterer svakere enn fjorårets kull i regning. Elevenes prestasjoner i engelsk og lesing endrer seg lite fra i fjor.
  • Guttene presterer litt bedre enn jentene i regning, mens i lesing er det motsatt. I engelsk presterer guttene og jentene mer jevnt.
  • 94 prosent av elevene på 8. trinn deltok på prøvene høsten 2024.

Les mer om statistikken på 8. trinn.

Nøkkelord

Kontakter

Pressevakt

Send oss gjerne en e-post, så kontakter vi deg så raskt som mulig. Du kan også nå oss på pressetelefonen kl. 8.00-15.30 på hverdager.

Tel:23 30 12 10media@udir.no

Om oss

Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet

Utdanningsdirektoratet foreslår å videreføre fraværsgrensen30.5.2024 08:10:06 CEST | Pressemelding

Høringen om forslag til nye fraværsregler for videregående skole er avsluttet. De nesten 400 høringssvarene viser at det er vanskelig å finne fraværsregler som ivaretar alle hensyn. Utdanningsdirektoratet (Udir) anbefaler derfor å videreføre dagens fraværsgrense på 10 prosent, med mulighet til å unnta enkelte typer fravær. Samtidig mener Udir at flere innspill til fraværsreglene bør utredes nærmere.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye