Bekymret over femteklassingers leseferdigheter
Årets femteklassinger gjør det litt bedre i engelsk, mens resultatene i regning og lesing går ned, viser nye tall.
- Å kunne lese er helt avgjørende for å forstå og lære i alle fag. Barn må bruke tid på å lese, både på skolen og hjemme, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.

Nye tall fra nasjonale prøver viser at utviklingen i elevenes prestasjoner i lesing, engelsk og regning fortsetter som i fjor. I lesing er det i år færre femteklassinger på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst.
-Vi vet at barn bruker mindre tid på å lese nå enn før, og da er det dessverre ikke overraskende at ferdighetene går ned. Men det er det mulig å gjøre noe med, sier Rosenkvist.
Ber skolene bruke resultatene
I lesing har det blitt færre elever som presterer på høyeste mestringsnivå, og flere i kategorien som gjør det dårligst. Det viser de nye tallene fra nasjonale prøver.
-Vi er opptatt av at alle skoler bruker disse resultatene til å se hva elevene sliter med, og hvor det er spesielt viktig å ta tak, sier han.
I tillegg til skolen, påpeker Rosenkvist at også foreldre har en viktig rolle når det kommer til å utvikle barnas leseferdigheter.
- Vi vet også at det å lese høyt for barna, og hjelpe dem med å finne lesestoff de vil bruke tid på, er noe som påvirker barns leseferdigheter, påpeker Rosenkvist.
Også resultatene for åttende trinn, viser at elevene gjør det bedre i engelsk, mens ferdighetene i regning går ned. Resultatene på lesing ligger her på samme nivå som i fjor, som riktignok var svakere enn i 2022.
Nasjonale prøver gjennomføres om høsten blant elever på 5., 8. og 9. trinn. Prøvene gir skolene kunnskap om elevenes grunnleggende ferdigheter i lesing, regning og engelsk.
Hovedfunn (5. trinn)
- Årets elevkull presterer litt svakere i lesing og regning, og litt bedre i engelsk, enn fjorårets kull.
- Guttene presterer bedre enn jentene i regning og engelsk, mens i lesing er det motsatt.
- Kjønnsforskjellen er størst, og øker mest, i regning. Det er nå dobbelt så mange gutter som jenter som presterer på det høyeste mestringsnivået.
- 92 prosent av elevene deltok på prøvene i lesing og regning, og 93 prosent i engelsk.
Les mer om statistikken på 5. trinn.
Hovedfunn (8. trinn)
- Årets elevkull presterer svakere enn fjorårets kull i regning. Elevenes prestasjoner i engelsk og lesing endrer seg lite fra i fjor.
- Guttene presterer litt bedre enn jentene i regning, mens i lesing er det motsatt. I engelsk presterer guttene og jentene mer jevnt.
- 94 prosent av elevene på 8. trinn deltok på prøvene høsten 2024.
Les mer om statistikken på 8. trinn.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt
Send oss gjerne en e-post, så kontakter vi deg så raskt som mulig. Du kan også nå oss på pressetelefonen kl. 8.00-15.30 på hverdager.
Om oss
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.

Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet trekker tilbake godkjenningen til Tana Montessoriskole30.1.2025 12:08:49 CET | Pressemelding
Utdanningsdirektoratet har besluttet å trekke tilbake godkjenningen til Tana Montessoriskole etter gjentatte alvorlige brudd på regelverket. Tilsyn med skolen har avdekket flere kritikkverdige forhold som har hatt konsekvenser for flere elevers trygghet og trivsel.
Elevundersøkelsen viser fortsatt høye mobbetall13.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
– Det er godt å se at mobbetallene ikke øker enda mer, men det er altfor mange elever som opplever mobbing. Alle elever skal ha det trygt og godt, og Udir ønsker å støtte de som jobber med dette i skolen, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Nå har nesten alle elever tilgang på iPad, Chromebook eller PC13.12.2024 09:00:39 CET | Pressemelding
Flere enn ni av ti elever i grunnskolen har tilgang til egen digital enhet, viser nye tall. — Alle læremidler kan brukes klokt og uklokt. Det er hvordan og når enhetene brukes, som avgjør om undervisningen blir god, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
Svak nedgang i matte og naturfag og mange elever på lavt nivå4.12.2024 10:02:15 CET | Pressemelding
Norske elever på 5. trinn har hatt en liten nedgang i resultater i matematikk og naturfag, mens elevene på 9. trinn ligger stabilt, viser TIMSS-undersøkelsen. – Vi kan ikke slå oss til ro med at 43 prosent av niendeklassingene ligger på laveste nivå i naturfag, sier Morten Rosenkvist.
1 av 6 elever i videregående har over 50 timer fravær16.10.2024 08:40:30 CEST | Pressemelding
Fraværet øker både i grunnskolen i videregående opplæring, viser ny statistikk fra Utdanningsdirektoratet. –Dette er tall vi alle må ta på alvor. Fravær kan få store konsekvenser for eleven både på kort og lang sikt, sier Morten Rosenkvist, direktør i Utdanningsdirektoratet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom