Nordmenn starter julehandelen tidligere enn de pleier
Nordmenn planlegger å gjøre unna halve julegave-shoppingen allerede under Black Days, viser en fersk undersøkelse fra POWER. Over 82.000 julegaveønsker er allerede opprettet i Vipps.

I en undersøkelse gjennomført av Power oppgir flertallet (60%) at de kommer til å kjøpe de fleste julegavene under Black Days. Annenhver nordmann oppgir at de planlegger å starte julegavehandelen tidligere enn de pleier.
- Folk vet akkurat hva de vil ha, og de vet at god planlegging er avgjørende for å få de beste tilbudene. Dette bidrar til at mye av julegavehandelen er flyttet fra desember til november, sier Anders Nilsen, administrerende direktør i POWER Norge.
Han mener undersøkelsen viser en tydelig trend om at kundene er mer prisbevisste enn tidligere, der store kampanjer blir avgjørende for gaveinnkjøp.
Ønskelistene er klare
Vipps opplever også at nordmenn er tidlig ute med planleggingen av årets julegaver. Én uke etter lanseringen av ønskeliste i Vipps-appen er det så langt opprettet 82.000 julegaveønsker. Hvert minutt legges det i snitt til 15 nye gaveønsker fra nordiske vippsere.
- Nordmenn begynte å opprette ønskelister med en gang funksjonen ble tilgjengelig i Vipps. Allerede har over 21.000 nordmenn opprettet ønskelister, slik at julegavehandelen kan gjøres veldig, veldig enkel, sier Ninni Høver, leder for markedsprodukter i Vipps.
Endringer i julegavebudsjettet
Nordmenn vil i snitt handle for 4.800 kroner under Black Week, i følge tall fra Virke. Undersøkelsen viser at elektronikk er den mest populære kategorien, hvor 55 prosent av forbrukerne planlegger å bruke pengene sine.
I Powers egne undersøkelse, som er utført blant kundene i uke 44 og 45, kommer det frem at 2 av 3 oppgir at de har gjort endringer i årets julegavebudsjett sammenlignet med i fjor. Det gir en tøff konkurranse om å kunne tilby de beste tilbudene, mener Nilsen.
- Vi venter en enorm etterspørsel på nett og i butikk, og har oppbemannet kraftig for å møte den økende aktiviteten i begge kanaler. Rundt 40 prosent oppgir at de handler mest på nett, mens flertallet fortsatt foretrekker å handle i fysiske butikker, sier Nilsen.
Tall fra undersøkelsen viser:
- 60% oppgir at de vil handle over halvparten av julegavene under Black Days.
- 43% sier at de planlegger å starte julegaveinnkjøpene tidligere enn i fjor.
- 60% sier de vil kjøpe flest julegaver i fysisk butikk fremfor nettbutikk.
- 25% av kundene planlegger å kjøpe flere gaver i år enn de gjorde forrige jul.
- 60% av de spurte oppgir at de har gjort endringer i årets julegavebudsjett sammenlignet med i fjor.
Nøkkelord
Kontakter
Silje EnsrudNordisk PR- og kommunikasjonssjef
Jeg svarer på spørsmål fra media. Kunder kan kontakte kundeservice.
Bilder


Om oss
POWER er hele Nordens elektrogigant som utfordrer markedet med prisrobot og oppdaterte nettpriser i butikk. POWER-suksessen startet i Danmark i 2015. Senere åpnet vi i Finland og Sverige, og i mai 2017 kom POWER til Norge.
I POWER ønsker vi alltid å ligge ett steg foran, fordi vi vet at smarte, effektive løsninger holder prisene lave, samtidig som det gir den beste handleopplevelsen for kundene.
POWER Norge er et selskap eid av POWER International. POWER International eies av AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS ved Øivind Tidemandsen. Det norskeide konsernet driver også POWER i Danmark, Finland og Sverige.
Følg pressemeldinger fra Power
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Power på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Power
Ekspert advarer: - Styr unna vaffeltabbene21.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Norge er på vaffeltoppen i Norden, men nordmenn gjør likevel mange feil når de tradisjonsrike hjertene skal tilberedes. Noen av tabbene kan være helseskadelige.
Pangstart for POWER-åpning13.3.2025 13:28:09 CET | Pressemelding
1000 kunder sto i kø da POWER Ringhuset inviterte til åpningsfest torsdag. Allerede før lunsj hadde omsetningen passert 7,5 millioner kroner.
POWER med storsatsing i Oslo27.1.2025 09:25:47 CET | Pressemelding
Den norskeide elektronikkjeden styrker seg i hovedstaden med to nye varehus, som en del av en større nasjonal vekststrategi.
POWER girer opp kjøkkensatsingen18.12.2024 12:53:02 CET | Pressemelding
Saget av flatpakkede Norema-kjøkken har økt med 15% hittil i år hos POWER. Nå lanseres ferdigmonterte kjøkkenskap for kunder som vil spare tid og få flere eksklusive muligheter.
Black Friday: POWER satte ny rekord igjen2.12.2024 14:52:35 CET | Pressemelding
Elektronikksalget hos POWER økte med 7% sammenlignet med Black Friday-helgen i fjor, og tangerte dermed den elleville rekorden fra i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom