Coop Norge

Coops kunder støtter Rosa sløyfe med rekordbeløp på 16 millioner

Del

Økt salg av designsløyfen, frukt og grønnsaker og hygieneprodukter bidrar til en rekordhøy donasjon på 16 millioner kroner fra Coop til Rosa sløyfe-aksjonen.

Administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge.
Administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge. Foto: Espen Solli

– I år har Coop-butikkene i praksis solgt ut årets designsløyfe, så den har alene sørget for nesten 6 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen. Vi har i år også økt donasjonsbeløpet for hvert solgte rosa handlenett og det har bidratt til 1 million i støtte. I tillegg er det gledelig å se at vi har solgt mer frukt og grønnsaker i år enn under samme tid i fjor, sier administrerende direktør Philipp Engedal i Coop Norge.

I oktober støttet Coops kunder og medlemmer Rosa sløyfe-aksjonen ved å kjøpe frukt og grønnsaker, utvalgte hygieneprodukter, rosa gjenbruksnett og donasjonsvarer. Resultatet er rekorddonasjon på over 16 millioner kroner til årets aksjon, noe som er en økning på nesten 3 millioner fra fjoråret. Det er det meste en enkelt samarbeidspartner noen gang har samlet inn i løpet av den rosa måneden.

Medregnet årets donasjon har Coop bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken siden samarbeidet med Kreftforeningen startet i 2006.

– Det er helt fantastisk, og jeg vil takke alle våre kunder og medlemmer som har vært med å samle inn penger til kampen mot brystkreft. Jeg vil også få takke alle samvirkelagene og deres butikkansatte rundt om i landet som har farget butikkene rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. Blant annet ble vi årets bedrift i Rosa sløyfe-løpene med over 800 Coop-ansatte som deltok rundt om i landet, sier Engedal.

Norsk frukt og grønt og hygieneprodukter drar lasset

Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor gir Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. I årets rosa måned har Coop hatt en volumvekst på 82 % på norske gulrøtter, 65 % norsk løk i strømpe og 12 % på røde, norske epler mot samme tid i fjor.

– Det at vi legger til rette for sunne hverdagsvaner samtidig som vi gir penger til livsviktig forskning er bra både for folkehelsen og kreftsaken. Totalt har Coop-butikkene solgt 5,2 % mer frukt og grønt i oktober i år enn hva de gjorde i fjor, målt i volum, og dette er mye takket være gode tilbud og kampanjer. Blant annet hadde vi norske gulrøtter på medlemskupp i oktober som viste seg å være svært populært, sier Engedal.

Coops kunder har også støttet aksjonen ved å kjøpe store mengder utvalgte hygieneprodukter fra Orkla som har bidratt til at støtten fra Orkla har økt med hele 1,2 millioner kroner sammenlignet mot fjoråret.

Kunder og medlemmer har også hatt mulighet til å donere penger via Coop-appen og i de betjente og selvbetjente kassene.

Viktig bidrag for kreftforskningen

Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, er storfornøyde med årets bidrag fra Coops kunder.

– På vegne av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen vil jeg takke Coop og alle deres ansatte for en rekordinnsats under årets Rosa sløyfe-aksjon. Deres bidrag betyr så mye for tusenvis av mennesker. Vi er utrolig takknemlig for at vi har dere med på laget år etter år, sier generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen. 

Kontakter

Bilder

Årets rosa sløyfe har flydd ut av Coop-butikkene.
Årets rosa sløyfe har flydd ut av Coop-butikkene.
Foto: Coop
Last ned bilde
Coop gir én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen.
Coop gir én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen.
Foto: Coop
Last ned bilde
Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen
Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen
Foto: Jorunn Valle Nilsen
Last ned bilde

Om Coop

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye