Stor variasjon i forsikringsbransjens arbeid med bærekraft
Söderberg & Partners har for tredje år på rad gjennomført en analyse av de norske forsikringsselskapenes bærekraftarbeid. Resultatet avdekker stor variasjon i selskapenes tilnærming til bærekraft, og hvor aktivt de jobber med dette.
Hele 15 skadeforsikringsselskaper og 5 livsforsikringsselskaper er vurdert i årets analyse.
– Målet med analysen er å gjøre det enklere for våre kunder å velge bærekraftige alternativ, sier Anarkali Barua, bærekraftansvarlig og analytiker i Söderberg & Partners Norge. –Samtidig ønsker vi å bidra til at bransjen i enda større grad setter søkelys på bærekraft.
En relativ analyse
Vurderingen er relativ, og selskapenes bærekraftarbeid ses i forhold til hverandre.
– Det er viktig å poengtere at vi gjør dette for å fremheve de flinke og skape en dialog med de som kan bli bedre, fortsetter Barua. – Analysen fokuserer på de områdene som vi mener gjør en faktisk forskjell når det kommer til påvirkning av miljøet på kloden vår.
Bærekraftig skadeforsikring
Bare 2 av 15 skadeforsikringsselskap får grønn vurdering i årets analyse.
Söderberg & Partners ser på i hvilken grad forsikringsselskapene integrerer bærekraft i skadeoppgjøret, risikoanalyser og anskaffelser, samt fokus på skadeforebyggende tiltak. Hvert forsikringsområde er analysert hver for seg. Tryg og Storebrand er de eneste to som får grønn vurdering i samtlige kategorier.
De fleste selskapene har et godt utviklet bærekraftarbeid i skadehåndteringen, noe som er positivt siden dette er deres hovedområde. Det betyr for eksempel at de stiller krav til leverandører og samarbeidspartnere om så mye reparasjon, resirkulering og gjenbruk som mulig.
Mange jobber også med å spre kunnskap til kundene rundt skadeforebyggende tiltak, som er ekstremt viktig for å redusere miljøbelastningen. De beste selskapene utmerker seg gjennom klare og ambisiøse mål og krav.
Tryg Forsikring – årets vinner
Tryg er det selskapet som utmerker seg aller best i forhold til våre kriterier når det kommer til bærekraftig skadeforsikring. Tryg er Skandinavias største skadeforsikringsselskap og jobber metodisk med bærekraft gjennom hele verdikjeden.
– Tryg har integrert bærekraftige løsninger i våre produkter og tjenester. Vi reparerer i stedet for å bytte ut, og bruker resirkulerte materialer der det er mulig. Her har vi et godt samarbeid med skadesaneringsselskap og bilverksted. Vi inkluderer også forebyggende tiltak i forsikringene for å redusere og begrense skadeomfang, sier Trygs landesjef i Norge, Espen Opedal.
Tryg stiller også krav til bærekraftinnsatsen til samarbeidspartnere og større bedriftskunder, noe som bidrar til å holde bærekraft høyt på agendaen blant samarbeidspartnere. Tryg har innarbeidet bærekraft som et kjerneelement i selskapets kapitalforvaltning, og bruker FNs bærekraftmål og UN Global Compacts ti prinsipper som overordnet rammeverk for selskapets investeringsstrategi.
Tryg er tydelige på at verdsetter bærekraftsanalysen til Söderberg & Partners.
– Kartleggingen er grundig, og gir et godt fundament for å sammenligne de ulike selskapene, sier Opedal. – Analysen understreker at bærekraft skal være en viktig faktor i valg av selskap, noe som motiverer oss i bransjen til kontinuerlig forbedring. Initiativer som dette gjør forsikringsselskapene bedre, og tilfører også verdi til kundene og samfunnet for øvrig.
KLP – årets klatrer
KLP er det selskapet innen skadeforsikring som viser størst forbedring siden forrige analyse. Selskapet har satt konkrete mål for reparasjon og gjenbruk innen bedrifts- og motorforsikring. De har også styrket insentivene for skadeforebyggende tiltak, og inkludert kunders eksponering mot klimarisiko i prissettingen.
Bærekraftig livsforsikring
Livforsikringsselskapene er generelt flinke til å integrere bærekraft i forvaltningen. De viktigste forskjellene ser vi i påvirkningsarbeidet, der de som får grønn vurdering er betydelig mer aktive og proaktive, og jobber med tydeligere prosesser sammenlignet med de øvrige.
Storebrand og Nordea er alene om å få grønt lys i årets analyse.
Storebrand Liv – årets vinner
Storebrand Liv er det selskapet som har utmerket seg best i forhold til våre kriterier når det kommer til bærekraftig livsforsikring. Selskapet har tatt en ledende rolle i bærekraftig finans og ser på bærekraft som en konkurransefordel og en mulighet til å skape kundeverdi.
– Med posisjon som en av Nordens største kapitalforvaltere, ønsker Storebrand å være en pådriver for omstilling til et bærekraftig samfunn, sier Odd Arild Grefstad, konsernsjef i Storebrand. – Bærekraft er en integrert del av selskapets strategi, og vi utfører detaljerte analyser, kvartalsvis screening, og har strenge krav til både interne og eksterne fondsforvaltere.
Når det gjelder påvirkningsarbeid jobber Storebrand proaktivt gjennom dialog med selskaper og samarbeid med andre investorer for å oppnå bærekraftige mål.
– Våre investeringer styres av klare klimamål som rapporteres til styret, og vi har en tydelig strategi for å redusere fotavtrykket fra egen drift, sier Grefstad. – I tillegg har vi strenge krav til bærekraft i leverandørkjeden, med ambisjon om netto null innen 2050.
Transparens er også viktig for Storebrand, og selskapet deler kontinuerlig informasjon om hvordan de bidrar til samfunnsansvar. Selskapet fremhever verdien av Söderberg & Partners bærekraftsanalyse både for kundene, leverandørene, rådgiverne og samfunnet:
– Analysen fungerer som en kvalifisering som setter oss i stand til å gi de beste rådene basert på bærekraft som et tydelig vurderingskriterium. I tillegg ser vi analysen som en viktig del av å vri kapitalstrømmene og normene i forsikringsbransjen i en mer bærekraftig retning. Söderberg & Partners støtter sånn sett bransjen i å nå målene for bærekraftig utvikling, avslutter han.
Nordea – årets klatrer
Nordea har tydeliggjort sine påvirkningsprosesser, særlig deres rolle i det internt drevne dialogarbeidet og krav til eksterne forvaltere. De har også en solid evaluering av eksterne forvalteres bærekraftarbeid og god intern oppfølging av bærekraftdata, spesielt knyttet til selskapets klimamål.
Hvorfor er bærekraftige valg viktig for Söderberg & Partners og deres kunder?
Bærekraft er en sentral del av selskapets virksomhet, og bærekraftanalysene spiller en avgjørende rolle i arbeidet for en mer ansvarlig forsikringsbransje.
– Målet med analysene er å skape konkurranse i markedet, drive kontinuerlig forbedring og sikre at våre kunder får løsninger som er både økonomisk trygge og bærekraftige, sier Maja Heedman, leder for innovasjon, analyse og bærekraft i Söderberg & Partners.
Forsikring er et av de største innkjøpene virksomheter gjør, og valg av leverandør kan ha stor samfunnseffekt.
– Kundene har stor markedsmakt. Ved å velge selskaper som ligger i front på bærekraft, bidrar de til å fremme ansvarlige løsninger i bransjen. Dette gjør at både kundene, forsikringsbransjen og samfunnet vinner, sier Heedman. – Gjennom våre analyser ønsker vi å gjøre bærekraft til et viktig vurderingskriterium for våre kunder. Ved å løfte frem gode eksempler, håper vi å inspirere flere til å gi våre kunder de mest ansvarlige løsningene på markedet, avslutter Heedman.
Nøkkelord
Kontakter
Maja HeedmanLeder Innovasjon & AnalyseSöderberg & Partners
Tel:+47 94 17 59 80maja.heedman@soderbergpartners.comBilder
Lenker
Om oss
Söderberg & Partners er en av Nordens ledende rådgivere og formidlere av forsikringer og finansielle produkter. Våre oppdragsgivere er bedrifter, organisasjoner, fagforbund og privatpersoner. Våre tjenester i Norge inkluderer forsikringsrådgivning, forsikringsmegling, pensjonsrådgivning, formuesrådgivning, medlemsforsikringer til foreningsmarkedet og uavhengig skadeoppgjør og skaderådgivning. Konsernet har i dag 4400 medarbeidere fordelt på 144 kontorer i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Nederland, Luxemburg, UK og Spania. Hovedkontoret ligger i Stockholm.
Söderberg & Partners etablerte seg i Norge i 2014 og kjøper her inn forsikringstjenester på vegne av våre kunder for NOK 10 mrd. årlig, noe som gjør den norske virksomheten til en av de største kjøperne av forsikring i det norske markedet. Vi er 390 ansatte i Norge, fordelt på Lysaker, Tønsberg, Kristiansand, Bryne, Bergen, Ålesund, Molde, Trondheim, Fredrikstad, Raufoss, Bodø, Svolvær, Tromsø og Stavanger.
Følg pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Söderberg & Partners på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Ny daglig leder i Söderberg & Partners Vest28.10.2024 12:05:56 CET | Aktuelt
Ketil Sæthre er ny daglig leder i Söderberg & Partners Vest. Selskapet har i dag 25 ansatte og et mål om å omsette for nærmere 58 millioner kroner i 2024. Selskapet har store vekstambisjoner, og en av Ketils viktigste oppgaver blir derfor å sørge for at hele organisasjonen trekker i samme retning.
Nova Consult blir Söderberg & Partners Aviation11.10.2024 10:24:24 CEST | Pressemelding
I 2023 kjøpte Söderberg & Partners 56 % av aksjene i Nova Consult AS. Nå endrer selskapet navn til Söderberg & Partners Aviation AS.
Inngår partnerskap med Westbroker AS8.10.2024 13:50:02 CEST | Pressemelding
Söderberg & Partners AS kjøper 59% av aksjene i Westbroker. Med kontor i Stavanger styrker vi vår allerede etablerte posisjon i Rogaland.
Transport av båt på henger3.10.2024 18:22:38 CEST | Aktuelt
-Vi ser at mange båthengere blir stående ubrukt gjennom sommeren, noe som kan føre til at hjullagre ruster og at bremsene henger seg opp. Dette kan skape farlige situasjoner på veien, særlig hvis et hjullager blir overopphetet og ryker under transport, eller hvis bremser går i lås og skaper varmgang, sier Rune Sagen, Teamleder Båt hos Söderberg & Partners.
Årets beste forsikringsleverandører 20242.10.2024 14:03:21 CEST | Pressemelding
Årets vinnere har imponert oss spesielt hva gjelder service og tilgjengelighet, proaktivitet og arbeid med fornyelsesprosessen. I tillegg viser de en stor evne til å forstå og imøtekomme både våre og våre felles kunders ønsker og behov.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom