Disse 86 kommunene har 100 prosent elbilandel
I 86 av landets kommuner er alle nye biler så langt i år, elektriske. Og det er distriktene som dominerer. – Det er fortsatt noen som mener at elbil ikke funker på bygda, men de tar rett og slett feil, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
Flesteparten av kommunene ligger i Nordland (16), deretter kommer Innlandet (13), Trøndelag (12) og Troms (10).
Lista viser at elbilen nå kan dekke behovet til alle som kjøper ny personbil i Norge, mener Bu:
– Lista varierer fra små distriktskommuner til større og mer bynære steder rundt omkring i landet. Dette viser at det er elbil som gjelder, og det må til om vi skal nå neste års mål om utslippsfritt nybilsalg, sier hun.
Høy elbilandel overalt
Træna og Værøy er de to eneste kommunene uten elbilsalg i år, men her er det heller ikke kjøpt nye biler med forbrenningsmotor.
Blant de 355 kommunene hvor det er kjøpt nye biler, er det kun to kommuner som har en elbilandel lavere enn 50 prosent. Det er Folldal (33 prosent) og Flekkefjord 47 prosent).
Av 355 kommuner er det 335 kommuner med over 75 prosent elbilandel i nybilsalget.
– Elbilandelen er jevnt over veldig høy i hele kommune-Norge. Dette er veldig positive tall, og det viser at elbil fungerer uansett hvor man bor i Norge, sier Bu.
Kan takke miljørabatten
I noen av kommunene på lista er det riktignok få nye kjøpte biler, og det skal lite til for å nå 100 prosent.
I flere av kommunene som har 100 prosent elbilandel, er det likevel kjøpt over 100 nye biler. Dette gjelder for eksempel Melhus utenfor Trondheim, Haram utenfor Ålesund og Ulstein kommune på Sunnmøre.
Bu tror miljørabatten for elbil i bommen er noe av forklaringen i flere av disse kommunene:
– De fra Melhus som pendler inn til Trondheim passerer bomringen, og der har elbilen fram til nå hatt solid miljørabatt. Det samme gjelder pendlere fra Haram som kjører på Nordøyvegen inn til Ålesund, sier hun.
I 2025 skal alle kommuner opp på 100 prosent
For hele landet samlet er elbilandelen i nybilsalget 88,8 prosent fram til og med oktober. 2025-målet, som ble vedtatt på Stortinget i 2017, sier at hele nybilsalget skal være elektrisk i 2025.
Skal vi nå målet må alle landets kommuner ha 100 prosent elbilandel neste år. Bu tror det er fullt mulig om politikerne gjør sin del av jobben:
– Det finnes fullgode elektriske alternativer til de nye fossilbilene som nå selges, så det er ingen grunn til at vi framover skal kjøpe forurensende biler, sier hun.
Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Tabell, kommuner med 100 prosent elbilandel i nybilsalget fra 1. januar til 31. oktober 2024.
Fylke |
Kommune |
Antall nye biler (og alle er elektriske) |
Agder |
Vegårshei |
26 |
Sirdal |
11 |
|
Valle |
7 |
|
Hægebostad |
6 |
|
Iveland |
6 |
|
Åseral |
Færre enn fem |
|
Buskerud |
Flesberg |
7 |
Nore og Uvdal |
5 |
|
Rollag |
5 |
|
Finnmark |
||
Hasvik |
5 |
|
Lebesby |
5 |
|
Loppa |
Færre enn fem |
|
Båtsfjord |
||
Kautokeino |
||
Karasjok |
||
Gamvik |
||
Måsøy |
||
Innlandet |
Øyer |
32 |
Ringebu |
23 |
|
Nord-Odal |
22 |
|
Våler (Innlandet) |
12 |
|
Åmot |
12 |
|
Sør-Fron |
10 |
|
Dovre |
5 |
|
Lesja |
Færre en fem |
|
Lom |
||
Os |
||
Stor-Elvdal |
||
Engerdal |
||
Rendalen |
||
Møre og Romsdal |
Sula |
135 |
Ulstein |
102 |
|
Haram |
92 |
|
Surnadal |
46 |
|
Sunndal |
40 |
|
Tingvoll |
19 |
|
Nordland |
Leirfjord |
17 |
Gildeskål |
12 |
|
Hamarøy |
10 |
|
Sømna |
10 |
|
Grane |
9 |
|
Lødingen |
9 |
|
Bindal |
8 |
|
Lurøy |
8 |
|
Dønna |
7 |
|
Beiarn |
6 |
|
Vega |
5 |
|
Steigen |
Færre enn fem |
|
Sørfold |
||
Vevelstad |
||
Røst |
||
Rødøy |
||
Rogaland |
Hjelmeland |
26 |
Utsira |
Færre enn fem |
|
Telemark |
Nome |
35 |
Drangedal |
19 |
|
Troms |
Bardu |
21 |
Skjervøy |
15 |
|
Kåfjord |
10 |
|
Dyrøy |
8 |
|
Evenes |
8 |
|
Karlsøy |
8 |
|
Ibestad |
7 |
|
Storfjord |
7 |
|
Gratangen |
6 |
|
Kvænangen |
Færre enn fem |
|
Lavangen |
||
Trøndelag |
Melhus |
148 |
Åfjord |
25 |
|
Frosta |
18 |
|
Rennebu |
15 |
|
Grong |
13 |
|
Rindal |
13 |
|
Lierne |
11 |
|
Snåsa |
8 |
|
Osen |
7 |
|
Leka |
5 |
|
Røyrvik |
Færre enn fem |
|
Tydal |
||
Vestland |
Tysnes |
37 |
Aurland |
13 |
|
Hyllestad |
8 |
|
Fedje |
5 |
|
Modalen |
Færre enn fem |
|
Solund |
||
Østfold |
Marker |
26 |
Av personvernhensyn oppgir vi ikke antall i de kommunene hvor det er kjøpt færre enn fem nye biler.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noThomas HaugKommunikasjonsrådgiver
Pressekontakt
Bilder
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø. Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
TIME: Christina Bu er en av verdens 100 klimaledere12.11.2024 13:08:36 CET | Pressemelding
Det amerikanske magasinet TIME har satt generalsekretær Christina Bu på den eksklusive lista over de hundre mest innflytelsesrike klimaledere i verden i 2024.
Høy elbilandel i oktober, men fortsatt en jobb å gjøre1.11.2024 10:33:56 CET | Pressemelding
Elbilandelen i nybilsalget i oktober endte på 94 prosent. For hele året er andelen på 88,8 prosent. – Det er veldig motiverende å se så høye salgstall. Det viser at det er mulig å nå målet om 100 prosent utslippsfritt nybilsalg i 2025, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.
9000 hurtigladere og målet er nådd!22.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Myndighetene mente det var behov for 9000 hurtigladere i 2025. Nå er vi der allerede.
Ny undersøkelse: Lastebilsjåfører liker å kjøre elektrisk17.10.2024 15:01:03 CEST | Pressemelding
88 prosent av bedriftene som har gått over til elektriske lastebiler i Oslo-området rapporterer om fornøyde sjåfører.
Regjeringen gjør ikke nok for å nå elbilmålet7.10.2024 11:16:43 CEST | Pressemelding
– Regjeringen burde gjort mer for å dra 2025-målet i havn. Det er viktig at kjøpsavgiftene for elbiler holdes i ro, men avgiftene på nye fossilbiler burde vært økt. Og regjeringen svikter de elektriske varebilene, sier Bu.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom