Avinors klimamål godkjent av Science Based Targets initiative (SBTi)
Oslo, 8. november 2024: Avinor har fulgt opp forventningene i eierskapsmeldingen og har satt vitenskapsbaserte klimamål. Vitenskapsbaserte klimamål er definert som mål som er i tråd med Parisavtalen.

– Reduksjon av klimagassutslipp står sentralt i Avinors strategi. Flytrafikken er den dominerende kilden til utslipp fra luftfartsbransjen, men alle aktører må ta ansvar for systematisk utslippsreduksjon. Vi har nå satt oss klimamål som er i tråd med Parisavtalen. Vårt mål er å redusere egne utslipp (scope 1 og 2) med 42 % i 2030 sammenlignet med 2022. Avinor har jobbet med å redusere egne utslipp i mange år, og denne innsatsen vil nå bli forsterket, sier konsernsjef Abraham Foss i Avinor.
– Et av de viktigste tiltakene er å etablere et biogassanlegg ved Svalbard lufthavn. Vi skal også fortsette å fase inn elektriske kjøretøy der det er mulig, og bruke avansert biodiesel i de tunge kjøretøyene våre. Vi jobber videre med å effektivisere luftrommet slik at flyselskapene bruker mindre drivstoff, og vi er en pådriver for innfasing og produksjon av bærekraftig flydrivstoff samt utvikling og testing av null- og lavutslippsfly, sier Foss.
Viktig for staten som eier
– Jeg vil gratulere Avinor med å ha satt vitenskapsbaserte klimamål. Det er viktig for staten som eier at våre selskaper er ledende i arbeidet med åpenhet og rapportering. Det gir troverdighet til selskapenes klimaarbeid, og gjør det mulig å måle fremgang på en oversiktlig og etterprøvbar måte, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Det er en tydelig forventning i eierskapsmeldingen at statseide selskaper skal gå foran og sette vitenskapsbaserte klimamål for sitt arbeid med utslippsreduksjon. Avinor er det første selskapet som eies av Samferdselsdepartementet som får sine mål validert og godkjent av SBTi.
Hva er vitenskapsbaserte klimamål?
Vitenskapsbaserte klimamål er en metode og et verktøy for å sette mål og kutte utslipp i selskaper. Det er en omfattende prosess og krever god oversikt over både direkte og indirekte utslipp virksomheten har. Når målene har blitt evaluert og godkjent av SBTi må man rapportere årlig på fremgangen.
Både kortsiktige og langsiktige mål
Målene er evaluert etter SBTis anerkjente Net-Zero Standard Criteria. Avinors klimamål er både kortsiktige (2030) og langsiktige (2050), og de omfatter både Avinors direkte utslipp (scope 1), indirekte utslipp fra energi (scope 2) og utslipp i Avinors verdikjede (scope 3). Det er satt et absolutt mål for scope 1 og 2 (utslippsreduksjon i egen drift og energiforbruk), samt et engasjementsmål for scope 3 (påvirkning av kunder til å sette egne SBTi-mål).
Liste over tiltak
Flere tiltak må iverksettes de nærmeste årene for å nå målet om reduksjon i absolutte utslipp av klimagasser på 42 % i 2030 sammenlignet med nivået i 2022. Noen av tiltakene vil redusere klimagassutslippene trinnvis, heller enn lineært.
Energi
- Etablere biogassanlegg ved Svalbard lufthavn
- Redusere eget energiforbruk
- Bygge ut fornybar energi
Kjøretøy
- Fase inn nullutslippskjøretøy/biogass der dette er mulig
- Fortsette å bruke avansert biodiesel, samt fase inn avansert biodiesel på flere lufthavner
Baneavising
- Gjennom innovasjon redusere bruken av baneavisingskjemikalier
- Samarbeide med lufthavnoperatører i Skandinavia for å etterspørre fossilfri baneavising
Kortsiktige og langsiktige mål
- Avinor AS forplikter seg til å redusere absolutte utslipp av klimagasser (GHG) i scope 1 og 2 med 42 prosent innen 2030, sammenlignet med 2022*. Avinor AS forplikter seg også til at 71 prosent av selskapets kunder i kategorien “Bruk av solgte produkter”, vil ha vitenskapsbaserte mål innen utgangen av 2028.
- Avinor AS forplikter seg til å redusere absolutte utslipp av klimagasser (GHG) i scope 1, 2 og 3 med 90 prosent innen 2050, sammenlignet med utgangspunktet i 2022*.
*Målet inkluderer utslipp og fjerning av klimagasser knyttet til landbruk og bioenergiressurser
Nøkkelord
Kontakter
Margareth AskeAvinor
Tel:92667083margareth.aske@avinor.noDokumenter
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Dobbel utfart for Trondheim: - Morsomme og hektiske uker12.2.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Trondheim Lufthavn står ovenfor travle uker med vinterferieutfart og ski-VM. De neste tre ukene skal over 280.000 reise gjennom flyplassen.
Nå starter vinterferien: Dette må du huske på12.2.2025 10:00:00 CET | Pressemelding
Over 1,5 millioner reisende skal reise til og fra landets største flyplasser i vinterferieukene, en av høysesongene for spesialbagasje. Da er det ekstra viktig at du husker på dette.
Flying start på 2025 - ni prosent fleire reisande i januar.11.2.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
I januar nytta 3,5 millionar passasjerar Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på ni prosent samanlikna med januar i 2024. Størst er auken blant utanlandsreisande der talet på reisande gjekk opp med 13 prosent. Talet på innanlandsreisande er seks prosent høgare enn i januar i fjor.
Oslo lufthavn i Europa-toppen på punktlighet31.1.2025 12:07:34 CET | Pressemelding
Oslo lufthavn havnet på en andreplass i kåringen av Europas mest punktlige flyplass, med en knepen ledelse av Arlanda i Stockholm.
Gigaløftene på Oslo lufthavn29.1.2025 08:00:00 CET | Aktuelt
– Hadde jeg visst det jeg vet i dag, om omfang og kompleksitet, da vet jeg ikke om jeg hadde begitt meg ut på denne oppgaven, sier Morten Jetro Johansen prosjektleder og prosjektutvikler i avdeling for prosjektkoordinering på Oslo lufthavn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom