Foreldre oppfordres til å overholde aldersgrensen på sosiale medier
Seks statlige etater går sammen og oppfordrer foreldre til å holde aldergrensen på sosiale medier for barna sine. Budskapet i den nye kampanjen er at det er en betydelig risiko for at barn blir utsatt for skadelig påvirkning i sosiale medier.
Sju av ti 9-12-åringer bruker sosiale medier, selv om aldersgrensen er 13 år, ifølge Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2024”. Undersøkelsen viser også at norske barn får smarttelefon tidligere enn før.
Seks etater går sammen om klar anbefaling
Samtidig svarte bare 27 prosent av foreldrene til 9-12-åringer at deres barn bruker sosiale medier daglig eller ukentlig.
– Tallene kan tyde på at bruken av sosiale medier er større blant de yngste barna enn mange foreldre er klar over. Dette er tjenester der vi vet at barn kan bli eksponert for både innhold og atferd som kan være skadelig for dem, slik som vold, kroppspress og ulovlig bildedeling. Derfor har seks statlige etater nå gått sammen om en klar anbefaling til foreldrene om å ikke gi barna tilgang til sosiale medier hvis de er under aldersgrensen, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
I tillegg til Medietilsynet, står Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Forbrukertilsynet, Helsedirektoratet, Politidirektoratet og Utdanningsdirektoratet bak kampanjen.
Regjeringen vil heve aldersgrensen
Aldersgrensen for når barn selv kan samtykke til at sosiale medier behandler personopplysningene deres, er i dag 13 år. Nylig foreslo regjeringen å øke aldersgrensen til 15 år, og utreder å lovregulere en absolutt aldersgrense for sosiale medier.
– Jeg er opptatt av at foreldre ikke skal stå alene i møte med teknologigigantene. Vi vet at mange foreldre synes det er vanskelig å si nei til at barna skal få bruke sosiale medier, av frykt for at de skal falle utenfor. Derfor er det bra at etater som jobber for en trygg digital oppvekst, nå er tydelige og samstemte i å anbefale at aldersgrensen overholdes, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe.
Kampanjen skal nå foreldre med barn under 15 år
De seks etatene som står bak den nye kampanjen, har alle deltatt i arbeidet med en ny handlingsplan for trygg digital oppvekst, som nylig ble overlevert barne- og familieministeren. Der pekes det blant annet på at barna i for stor grad har vært overlatt til seg selv på nett, og at ansvaret for en trygg digital oppvekst, ikke kan overlates til barna selv. Styrket regulering og kompetanseheving blant yrkesgrupper som jobber med barn, er trukket fram som viktige tiltak i arbeidet med handlingsplanen.
– Samtidig er foreldrene førstelinjen mot barna, og derfor henvender vi oss til foreldre i denne kampanjen. Budskapet er klart: Overhold aldergrensen. Slik kan foreldrene bidra til å beskytte barn mot skadelig innhold og ubehagelige opplevelser på nett, sier Mari Velsand.
Målgruppen for kampanjen er foreldre som har barn under 15 år.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
Amedia-aviser fikk ikke medhold i klagesaker15.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medieklagenemnda opprettholder Medietilsynets vedtak om produksjonstilskudd til fem Amedia-aviser. De fem avisene klaget på beregningen av brukerinntekter og hvordan en overgangsregel i ordningen skulle brukes ved fordeling av tilskudd.
Medietilsynet endrer aldergrense på kinofilm14.11.2024 11:03:22 CET | Pressemelding
Aldersgrensen på kinofilmen Red One er endret fra 9 til 12 år etter at Medietilsynet har ført tilsyn med filmen. Filmen, som hadde premiere 8. november, har fra i dag aldergrense 12 år.
Ibelinprisen skal fremme inkludering i dataspill12.11.2024 10:06:20 CET | Pressemelding
Medietilsynet etablerer en pris for å løfte fram unge rollemodeller som bidrar til en trygg, inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur. Prisen får navn etter Mats “Ibelin” Steen.
Store kjønnsforskjeller i ungdommers dataspill-vaner12.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
En større andel gutter enn jenter spiller dataspill daglig, og flere gutter enn jenter opplever spillingen som sosial. Det viser Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2024”.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom