Hafslund

Grått areal langs E18 skal gi soldrevne lastebiler

Del

Statens vegvesen og Hafslund skal utforske om solcelleanlegg langs norske veger kan bidra til utslippsfri tungtransport. 

Visualisering av solcelleanlegget
Visualisering av solcelleanlegget Hafslund/Norconsult

Sandefjord blir vertskap for det første prosjektet i sitt slag i Norge, som etter planen skal være i drift til sommeren. 

Grått blir grønt

Solcelleanlegget skal bygges på såkalt «gråareal» ved E18 ved Stokke i Vestfold. Ved å utnytte dette arealet produseres fornybar energi uten nye inngrep i naturen. Solkraften skal brukes til ladestasjon for tungbiler, og blir landet første solcelleanlegg langs veg.

– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veger vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge. Erfaringer fra dette prosjektet vil derfor bli viktig for fremtidig utvikling av fornybar kraft på gråarealer, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund.

Solcelleanlegget vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.

Sandefjord kommune har vært viktig for tilretteleggingen, og har nettopp vedtatt arealplanen for det 5,5 mål store kraftområdet.

Krafttak for tungbiler

Ladestasjonen blir en del av døgnhvileplassen som er bygd ut av Furulund kro, og det er ladeselskapet Fastcharge som skal bygge og drifte ladeanlegget. 

Fastcharge, som eies av Hafslund og Obligo, bygger et landsomfattende ladenettverk for tungbiler. Den første ladestasjonen på Alnabru i Oslo åpnet tidligere i år, og flere stasjoner er under utvikling, inkludert en på Ramsum som åpner snart. Deretter følger Rudshøgda, som skal stå ferdig i 2024, og oppstarten for bygging ved Furulund kro. Fastcharge har et ambisiøst byggeprogram for 2025 med mål om å tilby lading på en rekke lokasjoner i Sør-Norge.

Utfordrende drift

Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen understreker at dette er et pilotprosjekt, og det viktigste er å vinne erfaringer for å kunne bidra best mulig til det grønne skiftet.

– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert veg, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer. Målet er at dette prosjektet kan vise veg for lignende anlegg langs riksveger andre steder i landet, sier Tore Jan Hansen.

Han understreker at strømmen som produseres skal brukes til vegformål. Statens vegvesen krever av sine entreprenører at driften av riksvegene i størst mulig grad skal skje med lavutslipps kjøretøy og maskiner, men ladekapasiteten er begrenset.     

Statens vegvesen har også planer for å utnytte solkraft på E18 Vestkorridoren i Bærum. Her planlegges solceller på støyskjermer som skal forsyne inngangspartiet til Høviktunnelen. Men dette prosjektet ligger noen år fram i tid.

Kontakter

Bilder

Fra venstre: Senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund, avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen, og Sandefjord-ordfører Bjørn Ole Gleditsch.
Fra venstre: Senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund, avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen, og Sandefjord-ordfører Bjørn Ole Gleditsch.
Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Hafslund

Vi jobber "For en verden i balanse, med fornybart"

I Hafslund går vi på jobb hver dag for å sikre at Norge har tilgang på ren, fornybar energi – og dette er noe vi har gjort i hele 130 år. Hvert år produserer vi 21 TWh vannkraft fra våre anlegg, eller sagt med andre ord, vi forsyner over 2,6 millioner innbyggere med strøm. I tillegg leverer vi 1,9 TWh fjernvarme til 400 000 mennesker og bedrifter i Oslo og har 900 000 nettkunder gjennom eierskapet i Elvia.

Følg pressemeldinger fra Hafslund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hafslund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hafslund

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye