Enova

Støtte til over 1800 ladepunkter: – Vi satser videre på tungtransporten

Del

Enova har gjennom åtte søknadsrunder støttet hjemmeladere, til både små og store bedrifter i tungtransporten. 

UTSLIPPSFRITT: En elektrisk lastebil lades ved en ladestasjon på Stjørdal i Trøndelag.
UTSLIPPSFRITT: En elektrisk lastebil lades ved en ladestasjon på Stjørdal i Trøndelag. Foto: Øystein Lie/Enova.

– Vi skrur nå satsingen videre, for å få flere tunge nullutslippskjøretøy ut på de norske veiene, sier Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.

Over 259 millioner til tungtransporten

Mandag ble den siste tildelingsrunden fra Enovas støtteprogram «Bedriftslading for tunge kjøretøy» kunngjort.

Totalt tildeles 259 832 024 kroner til 697 nye ladepunkter hos norske bedrifter.

Støtteordningen ble lansert i desember i 2022, med planlagt varighet på to år. 

Siden den gang har Enova støttet 1815 ladepunkter, eller såkalte hjemmeladere for bedrifter, spredt over hele landet. 

null
KART: Oversikt over prosjekter som har fått støtte for ladepunkter til bedriftslading i Norge. Illustrasjon/kart: Enova.

Flere aktører 

– Vi er glade for at mange har benyttet seg av ordningen, og bidratt til å skape et marked for de som ønsker å tilby løsninger for bedriftslading, sier Skjærvik.

– Vi har nå nådd formålet innenfor den varigheten vi satte på programmet på to år. Med siste tildelingsrunde ligger markedet for bedriftsladere langt bedre an til å utvikle seg videre på egen hånd, sier hun.

 – Det har kommet flere aktører på banen. Nye forretningsmodeller, som leasing og Charging as a Service (CaaS), viser at det nå er mulig å skaffe seg ladere helt uten etableringskostnader, sier hun.

null
Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova. Foto: Håkon Bjørngård/Enova.

Store klimautslipp

Tungtransporten står for en stor andel klimagassutslipp.

I 2022 var utslippene fra tunge kjøretøy litt over tre millioner tonn CO2-ekvivalenter, ifølge tall fra SSB.

Dette tilsvarer omtrent 34 prosent av de totale utslippene fra veitrafikken.

Det forventes en økning i bruk av transporttjenester i årene som kommer. Befolkningsvekst og velstandsutvikling er sterke drivere for denne veksten.

Enovas mål er derfor å få flere nullutslippskjøretøy ut på veiene.

Økning i antall utslippsfrie lastebiler 

Gjennom støtteprogrammene «Tunge nullutslippskjøretøy» og «Underveislading for tunge kjøretøy» satser Enova videre på tungtransporten.

Det har de siste årene vært en positiv utvikling i registrerte antall utslippsfrie lastebiler. 

I 2020 ble det registrert 45 utslippsfrie lastebiler, og per dags dato er det registrert 1720 i landet, ifølge tall fra Statens Vegvesen. 

Enova har så langt i 2024 støttet 631 tunge nullutslippskjøretøy. 

Mange av disse kommer på veien neste år.

– Vi tror at det kommende året vil bli et godt år for tunge elektriske kjøretøy, sier Arnt-Gunnar Lium seniorrådgiver i Enova.

– Både som følge av rask teknologisk utvikling med lengre rekkevidde, men også fordi mange av de offentlige ladestasjonene som Enova har støttet snart vil åpne over store deler av landet, sier han.

null
UTSLIPPSFRI TUNGTRANSPORT Snart blir det flere slike ladere hos både norske bedrifter og langs riksveiene. Foto: Øystein Lie/Enova.

Nye søknadsrunder  

– Med flere kjøretøy på veien må vi utvikle infrastrukturen for underveislading. Det er viktig for å sikre bruken og størst mulig utslippsreduksjoner, sier Marie Tranaas Skjærvik. 

– Vi satser videre på tungtransporten, avslutter hun. 

Neste søknadsfrist for det konkurransebaserte støtteprogrammet «Tunge nullutslippskjøretøy» er 15 november.

I tillegg forventer Enova at det vil bli minst en ny søknadsrunde for programmet «Underveislading for tunge kjøretøy» i 2025.

Spørsmål om tildelingen og støtteordningen kan rettes til Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova, eller seniorrådgiver Astrid Hammer Strømman.

Faktaboks:

  • Enova er et statsforetak eid av Klima- og miljødepartementer (KLD), og et verktøy i omstillingen av Norge.
  • For bedrifter bidrar økonomisk støtte til å senke risikoen forbundet med å utvikle og ta i bruk nye teknologier og løsninger.  
  • Målet er at, etter hvert som markedet får erfaring med den nye teknologien, vil barrierene bygges ned og teknologien tas i bruk, også uten Enovas virkemidler.  
  • Vi tilbyr støtte til utbygging av offentlige ladestasjoner for tyngre kjøretøy under støtteordningen: «Underveislading for tunge kjøretøy».
  • Denne ordningen skal bidra til å muliggjøre bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene, og i tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde. Totalt innvilget til 42 ladestasjoner med til sammen 235 ladepunkter for underveislading.
  • Enova tilbyr også støtte til kjøp av tunge nullutslippskjøretøy, som lastebiler, turbusser og minibusser gjennom ordningen: «Tunge nullutslippskjøretøy»
  • Dette programmet støtter nullutslippskjøretøy over 4,25 tonn og vil også omfatte de som går på hydrogen.  
  • Total har Enova innvilget støtte til 515 tunge nullutslippskjøretøy under dette støtteprogrammet.  

(Kilde: Enova)

Les mer om: «Tunge nullutslippskjøretøy»

Les mer om: «Underveislading for tunge kjøretøy»

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
Marie Tranaas Skjærvik, leder for landtransport i Enova.
Foto: Håkon Bjørngård/Enova.
Last ned bilde
KART: Oversikt over prosjekter som har fått støtte for ladepunkter til bedriftslading i Norge.
KART: Oversikt over prosjekter som har fått støtte for ladepunkter til bedriftslading i Norge.
Illustrasjon/kart: Enova.
Last ned bilde
UTSLIPPSFRI TUNGTRANSPORT Snart blir det flere slike ladere hos både norske bedrifter og langs riksveiene.
UTSLIPPSFRI TUNGTRANSPORT Snart blir det flere slike ladere hos både norske bedrifter og langs riksveiene.
Foto: Øystein Lie/Enova.
Last ned bilde
UTSLIPPSFRITT: En elektrisk lastebil lades ved en ladestasjon på Stjørdal i Trøndelag.
UTSLIPPSFRITT: En elektrisk lastebil lades ved en ladestasjon på Stjørdal i Trøndelag.
Foto: Øystein Lie/Enova.
Last ned bilde
Resultater runde 8 (side 1)
Resultater runde 8 (side 1)
Enova
Last ned bilde
Resultater runde 8 (side 2)
Resultater runde 8 (side 2)
Enova
Last ned bilde
Resultater runde 8 (side 3)
Resultater runde 8 (side 3)
Enova
Last ned bilde
Resultater runde 8 (side 4)
Resultater runde 8 (side 4)
Enova
Last ned bilde

Om oss

Livskraftig forandring

Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.

Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet. 

Følg pressemeldinger fra Enova

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Enova

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye