Mercedes-Benz åpner egen fabrikk for batterigjenvinning
Europas første batterigjenvinningsfabrikk som bruker en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess har åpnet i Kuppenheim i Tyskland. Dette markerer en viktig milepæl på veien mot å øke bærekraften for råvarer takket være en forventet utvinningsgrad på mer enn 96 prosent og netto CO2-nøytral drift.
Mercedes-Benz har åpnet Europas første batterigjenvinningsanlegg med en integrert mekanisk-hydrometallurgisk prosess, noe som gjør merket til den første bilprodusenten som gjennomfører hele syklusen for batteriresirkulering i eget anlegg. Fabrikken vil kunne produsere nok resirkulerte materialer til å lage mer enn 50.000 nye batterimoduler hvert år. Verdifulle og knappe råvarer som litium, nikkel og kobolt kan gjenvinnes på en måte som gjør at de egner seg for bruk i nye batterier til fremtidige helelektriske biler fra Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz sin teknologipartner for batterigjenvinningsfabrikken er Primobius, et joint venture mellom tyske SMS Group og australske Neometals. Prosjektet forsker på hele resirkuleringsprosessen, inkludert logistikk og konsepter for reintegrering. Partnerne bidrar på den måten betydelig til den videre utviklingen av industrien for batterigjenvinning i Tyskland.
Integrert mekanisk-hydrometallurgisk resirkuleringskonsept
Mercedes-Benz sin batterigjenvinningsfabrikk er den første i Europa som dekker alle stegene fra makulering av batterimoduler til tørking og behandling av aktive batterimaterialer. I den mekaniske prosessen sorteres plast, kobber, aluminium og jern effektivt gjennom en kompleks metode over flere trinn. Den påfølgende hydrometallurgiske prosessen fokuserer på det som består av de aktive materialene i battericellene. Verdifulle metaller som kobolt, nikkel og litium utvinnes individuelt gjennom en flertrinns kjemisk prosess. Disse resirkulerte materialene kan brukes til å lage nye battericeller.
I motsetning til den pyrometallurgiske metoden som er vanlig i Europa i dag, er den hydrometallurgiske prosessen mindre energikrevende og skaper mindre avfall. Den opererer ved lave temperaturer på opptil 80° C, noe som reduserer energiforbruket. I tillegg drives resirkuleringsfabrikken, som alle produksjonsanleggene til Mercedes-Benz, på en netto karbonnøytral måte og får 100 prosent av energien sin fra grønn elektrisitet. Taket på bygningen, som er på 6.800 m2, har et solcelleanlegg med en maksimal effekt på over 350 kilowatt.
Batterigjenvinningsfabrikken i Kuppenheim har en årlig kapasitet på 2.500 tonn.
Helhetlig tilnærming til batteriverdiskaping
Mercedes-Benz har en helhetlig tilnærming til sirkularitet for batterisystemer med fokus på tre hovedtemaer: sirkulært design, verdibevaring og lukking av materialkretsløpet. Med tilnærmingen «Design for Circularity" tar selskapet hensyn til verdikjeden for batteriteknologi fra starten av. På Mercedes-Benz eCampus, som åpnet i Stuttgart-Untertürkheim i 2024, integreres sirkulær tankegang allerede i utviklingen av nye battericeller. Produksjonen av batterier til elektriske biler fra Mercedes-Benz skjer på en netto CO2-nøytral måte i fabrikker på tre kontinenter. Lokal produksjon av batterier er en viktig del av den bærekraftige forretningsstrategien til Mercedes-Benz.
Som en del av sirkulær tankegang og for å spare ressurser, tilbyr selskapet bearbeidede batterier som reservedeler for alle sine elektriske kjøretøy. I tillegg har Mercedes-Benz Energy etablert en vellykket forretningsmodell med storskala stasjonære lagringsløsninger. Batterier som ikke lenger er egnet for kjøretøy kan nyte et nytt liv som en del av et energilagringssystem.
For Mercedes-Benz betyr bærekraft å skape langsiktig verdi for så mange som mulig, og derfor har selskapet en bærekraftig forretningsstrategi. Dette betyr at bærekraft er en grunnleggende komponent i en helhetlig bedriftstankegang som omfatter bredere økologiske, sosiale og økonomiske aspekter.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczInformasjonssjef
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugDirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
130 år siden Benz Motor-Velociped ble første serieproduserte bil10.10.2024 10:53:20 CEST | Pressemelding
Benz & Cie. startet produksjonen av verdens første serieproduksjonsbil for 130 år siden – Motor-Velociped. I jubileumsåret 2024 tar Mercedes-Benz Classic bilen tilbake på veien og det i Sindelfingen, der fremtiden til Mercedes-Benz utvikles.
De første VAN.EA-prototypene er klare for testing9.10.2024 09:22:54 CEST | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans iverksetter neste fase av elektrifiseringsstrategien med plattformen VAN.EA. Fra 2026 vil alle nyutviklede mellomstore og store biler fra Mercedes-Benz Vans være basert på den modulære, fleksible og skalerbare elektriske plattformen VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). De første prototypene er nå på offentlige veier.
Mercedes-AMG ONE setter nok en gang banerekord på Nürburgring-Nordschleife4.10.2024 10:09:37 CEST | Pressemelding
Mercedes-AMG ONE har vært den raskeste gatelovlige produksjonsbilen på Nürburgring-Nordschleife siden oktober 2022. Med kun seg selv som rival, har den igjen bevist sin overlegne ytelse ved å slå sin egen rekord.
Mercedes-Benz øker topphastigheten til 95 km/t på nivå 3 for autonom kjøring3.10.2024 14:16:53 CEST | Pressemelding
DRIVE PILOT, systemet til Mercedes-Benz for autonom kjøring, kan nå under visse forutsetninger benyttes i hastigheter opp til 95 km/t på motorveier i Tyskland. Salgsstart er planlagt til starten av 2025, og eksisterende DRIVE PILOT-kunder vil få oppdateringen gratis.
Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet er klar for bestilling30.9.2024 14:53:54 CEST | Pressemelding
Den nye Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Cabriolet tilbyr enestående design, dynamisk kjøreopplevelse og muligheten til å oppnå en følelse av frihet på sekunder. Bilen kan bestilles i Norge med startpris på 1.706.625 kroner (ekskl. levering), og er ventet på norske veier våren 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom