Maritim sektor har betydelig større aksept for cyberrisiko enn andre sektorer
Høvik, 13. november 2024: Ifølge en ny rapport fra DNV mener seks av ti maritime eksperter at bransjen bør akseptere økt cyberrisiko fra digitalisering for å fremme innovasjon og nye teknologier. Den maritime sektorens villighet til å håndtere nye risikoer knyttet til digital transformasjon, er betydelig høyere enn i andre viktige sektorer som energi, industri og helse.
Sektorens økende aksept for cyberrisiko skjer i en tid hvor den må håndtere en stadig større mengde sårbarheter. Syv av 10 (71 %) av de nesten 500 maritime fagfolkene som var med i DNVs undersøkelse, mener at deres organisasjoners industrielle eiendeler er mer sårbare for cyberangrep enn noen gang før. Samtidig sier samme antall (71 %) at lederne i deres organisasjoner anser cybersikkerhet som den største risikoen virksomheten står overfor.
En økende trussel
– I den maritime industrien må vi matche våre ambisjoner for digital transformasjon og avkarbonisering med en urokkelig forpliktelse til å sikre våre ansatte, fartøyene og systemene vi er avhengige av, sier Knut Ørbeck-Nilssen, administrerende direktør for Maritim i DNV.
– Cyberangrep representerer en økende trussel mot sikkerheten i den maritime industrien i dag. Vi kan innovere, gjøre fremskritt og ta en ledende rolle i å sikre motstandskraften i våre virksomheter og samfunn, men kun hvis vi virkelig håndterer cyberrisiko, sier Ørbeck-Nilssen.
Rederier, havner og hele den maritime verdikjeden er i økende grad avhengige av stadig mer sammenkoblede digitale teknologier ettersom bransjen transformeres for å bli grønnere, tryggere og mer effektiv. Maritime fagfolk peker på avansert dataanalyse, tingenes internett, kunstig intelligens og maskinlæring, høyhastighets satellittkommunikasjon og autonome operasjoner som de største mulighetene for deres virksomheter i årene som kommer.
Selv om sammenkobling og ny teknologi gir muligheter, gjør de også bransjen mer sårbar for cyberangrep. Respondentene er trygge på at bransjen håndterer risikoen. Mer enn åtte av 10 (83 %) sier at deres organisasjon har en god cybersikkerhetstilstand, og syv av 10 (71 %) er sikre på at deres organisasjon raskt vil komme tilbake til normal drift etter et cyberangrep.
Tre fjerdedeler øker cybersikkerhetsbudsjettet
Som et bidrag til denne tilliten rapporterer nesten tre fjerdedeler (73 %) at deres organisasjon øker cybersikkerhetsbudsjettet sammenlignet med i fjor. Et flertall sier at deres organisasjon har forberedt seg på potensielle utfall som nedetid på eiendeler, driftsforstyrrelser, tyveri av sensitiv data, fysisk skade eller tap av liv, og grunnstøting av skip.
Selv om bevisstheten om cyberrisiko og investeringene i cybersikkerhet har økt raskt, er det tegn på en falsk trygghet i den maritime industrien. Bare halvparten (53 %) av de spurte er sikre på at deres organisasjon kan demonstrere full synlighet av forsyningskjeden, noe som er bekymringsfullt gitt den nylige økningen i cyberangrep rettet mot forsyningskjeder. I tillegg mener 68 % at IT-sikkerheten til deres organisasjon er sterkere enn sikkerheten til driftsteknologi (OT), som er knyttet til fysiske eiendeler som sensorer og programmerbare logiske kontroller (PLC), og muliggjør automatisering, sikkerhets- og navigasjonssystemer. 76 % sier at opplæringen som deres organisasjon tilbyr innen cybersikkerhet, ikke er avansert nok til å beskytte mot sofistikerte trusler.
– Organisasjoner kan føle at de er forberedt ettersom flere ressurser settes inn for å håndtere cyberrisiko, men virkeligheten er mer kompleks enn det. Virksomheter har en sofistikert motstander å kjempe mot, noe som kompliserer bildet betydelig. Vi må beskytte både IT og OT, og være klare til å svare hvis et angrep lykkes, sier Svante Einarsson, leder for Maritime Cybersecurity i DNV Cyber.
Etterlyser mer samarbeid om cybersikkerhet
Bekymringene blant maritime fagfolk forsterkes av geopolitiske spenninger, men også av økende kriminell aktivitet. En merkbar trend er økningen i bekymring knyttet til kriminelle nettverk som har identifisert det store fortjenestepotensialet ved løsepengevirusangrep: 79 % av respondentene er bekymret for denne risikofaktoren, en økning fra 56 % i 2023.
Flertallet av respondentene (95 %) etterlyser mer samarbeid om cybersikkerhet mellom organisasjoner innen kritisk infrastruktur.
– Den maritime industrien og andre sektorer med kritisk infrastruktur må ta store skritt fremover når det gjelder å åpent dele erfaringer med cybersikkerhet for kollektivt å skape veiledning for beste praksis, sier Einarsson.
Kontakter
Margrethe AndersenHead of External CommunicationDNV Maritime
Tel:+4747682289Margrethe.Andersen@dnv.comBilder
Lenker
Om DNV
DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres.
Om DNV Maritime
DNV er verdens ledende tilbyder av sertifisering og klassetjenester og en anerkjent rådgiver innen maritim sektor. Vi fremmer sikkerhet, kvalitet, energieffektivitet og miljøytelse i den internasjonale shippingindustrien – for alle skipstyper og offshore-strukturer. Vi investerer tungt i forskning og utvikling for å finne løsninger, sammen med bransjen, som tar for seg strategiske, operative eller regulatoriske utfordringer. For mer informasjon se: www.dnv.com/maritime
Om rapporten
Rapporten Maritime Cyber Priority 2024/25: Managing Cyber Risk to Enable Innovation gir innsyn i synspunktene til nesten 500 maritime fagpersoner som svarte på undersøkelsen, supplert med dybdeintervjuer og analyser fra bransjeledere og DNV Cybers eksperter.
Følg pressemeldinger fra DNV
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra DNV
DNV og Inherit Carbon Solutions inngår avtale om karbonfjerning til en verdi av 120 millioner kroner4.11.2024 09:30:00 CET | Pressemelding
Høvik, 4. november 2024: DNV og det norske oppstartsselskapet Inherit Carbon Solutions har inngått en femårig avtale om CO2-fjerningssertifikater relatert til biogassproduksjon. Avtalen har en kontraktsverdi på nærmere 120 millioner kroner og er et av de største kjøpene av karbonfjerning fra et norsk selskap.
Ny DNV-rapport: Energiutslippene vil nå toppen i 20249.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
2024 blir året energirelaterte utslipp når toppen, ifølge DNVs Energy Transition Outlook, som analyserer den globale energiomstillingen frem mot 2050.
DNV med i EU-initiativ for ansvarlig bruk av kunstig intelligens26.9.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Høvik, 26. september - For å vise sitt engasjement for å bygge og bruke trygg kunstig intelligens, har DNV signert Europakommisjonens AI Pact. Formålet med dette frivillige initiativet er å fremme ansvarlig og pålitelig utvikling og bruk av AI-systemer.
Presseinvitasjon: DNV lanserer ny prognose for den globale energomstillingen25.9.2024 09:05:35 CEST | Pressemelding
Tid: 7. oktober kl 10.00-10.20 Sted: Digitalt møte (Teams) Talsperson: Sverre Alvik, forskningsleder for energiomstilling i DNV Påmelding: Vennligst send en e-post til Anne Vandbakk, pressesjef DNV Norge: anne.vandbakk@dnv.com
DNV etablerer investeringsfond for ansvarlig AI24.9.2024 10:58:55 CEST | Pressemelding
Høvik, 24. september 2024 – DNV Ventures lanserer et «Trust in AI»-fond og leter nå aktivt etter selskaper innen ansvarlig kunstig intelligens (AI).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom