Nordmenn vil handle for 4.800 kroner under Black Week
27 prosent av nordmenn skal handle under Black Week i år.

Den populære shoppinguken nærmer seg, og butikkene forbereder seg med kampanjer. Black Week har bitt seg fast i Norge.
– Black Week har utviklet seg til å bli en av årets viktigste handleuker, sammen med de to ukene før jul, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke.
I en fersk undersøkelse fra Norstat, utført på vegne av Virke, kommer det frem at nordmenn som skal handle under Black Week, i gjennomsnitt, vil bruke 4.800 kroner. I år faller handledagen Black Friday på 29. november, men i mange butikker er det tilbud hele uken.
Elektronikk topper
Undersøkelsen viser at elektronikk er den mest populære kategorien, hvor 55 prosent av forbrukerne planlegger å bruke pengene sine. Klær og sko følger tett etter, med 47 prosent, mens 28 prosent planlegger å kjøpe sport- og fritidsutstyr.
– Julehandelen begynner under Black Week. At så mange som 62 prosent oppgir de skal handle julegaver under Black Week kan tyde på at mange planlegger kjøpene sine nøye og starter tidlig, sier Hammerstad.
Skepsis fra deler av handelen
Ikke alle deler entusiasmen, og flere butikker velger å stå over Black Week, både av hensyn til miljø og for å unngå tap.
– Det er også en risiko for butikkene å delta på Black Week. Med lave marginer kan det være vanskelig å selge varer på tilbud, og kostnadene ved kampanjer kan bli betydelige. Det ikke alltid sikkert at det lønner seg, sier Hammerstad.
– Mange handler på nettet under Black Week, også på digitale markedsplasser utenfor Europa. Det er grunn til å oppfordre folk til å se etter CE-merke, som viser om varene har helse-, miljø og sikkerhetsstandard etter europeiske krav, sier Hammerstad.
Nøkkelord
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Om oss
Virke er handels - og tjenestenæringenes hovedorganisasjon. Våre 25 000 medlemsvirksomheter er ledende på alt fra å vaske gulv til å arrangere konserter, pleie eldre og ta vare på de yngste, selge mat, malerkoster, madrasser, og alt det andre vi har behov for. Handels- og tjenestenæringene gir hverdagen innhold.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom