Statens vegvesen

Ny satsing for tunge elektriske kjøretøy

Del

Flere døgnhvile- og rasteplasser med lademuligheter skal gi forutsigbare forhold for transportnæringen. Nye tunge kjøretøy skal være utslippsfrie i 2030.

to lastebiler på en plass med wc
Rasteplass ved E39 på Stord. Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen

– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natt og ved pause. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter til elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.

Forutsigbare forhold for lading er avgjørende for å nå målet om utslippsfrie tungbiler. Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.

Målet er minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030

Nå har Statens vegvesen laget et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra i arbeidet med å oppfylle regjeringens tungbilpakke i NTP 2025-36.

Last ned plangrunnlaget her: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF)

– Her beskriver vi dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger.

Statens vegvesen prioriterer døgnhvileplasser, riksveier som inngå i det europeiske hovedveinettet TEN-T (Trans-European Transport Network) og strekninger med mye tungtrafikk. Målet er at det skal være minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030, forteller Stein Brembu.

Mye skal bygges på kort tid

– Det er mye som skal bygges på kort tid. Det er behov for 30 nye døgnhvileplasser i tillegg til de 50 vi har fra før. I tillegg er det behov for flere nye hovedrasteplasser og oppgradering av eksisterende hovedrasteplasser, sier seniorrågiver Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.

– Ladetilbud må etableres på arealer som er egnet for pause og hvile, siden det tar tid å lade. Vi anbefaler minst 4 ladepunkt på døgnhvileplassene med minst 100kW effekt.

3,7 milliarder til tungbilpakken i NTP

Regjeringen prioriterer til sammen 3,7 mrd. kr til en tungbilpakke innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i Nasjonal transportplan 2025-36. 

1,7 mrd. kr er foreslått til investering i døgnhvileplasser og rasteplasser med tungbillading og ladeplasser i perioden 2025-2030. Til økte utgifter for drift er det for perioden 2025-2036 foreslått 2,0 mrd. kr.

Kontakter

Bilder

to lastebiler på en plass med wc
Rasteplass ved E39 på Stord.
Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen
Last ned bilde
Store lastebiler parkert på en døgnhvileplass
Døgnhvileplass for tunge kjøretøy på Kløfta.
Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye