Statens vegvesen

Ny satsing for tunge elektriske kjøretøy

Del

Flere døgnhvile- og rasteplasser med lademuligheter skal gi forutsigbare forhold for transportnæringen. Nye tunge kjøretøy skal være utslippsfrie i 2030.

to lastebiler på en plass med wc
Rasteplass ved E39 på Stord. Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen

– Det skal bli bedre for alle sjåfører, med døgnhvile på tilrettelagte plasser over natt og ved pause. I tillegg skal vi sørge for lademuligheter til elektriske tunge kjøretøy, sier sjefingeniør Stein Brembu i Statens vegvesen, Transport og samfunn.

Forutsigbare forhold for lading er avgjørende for å nå målet om utslippsfrie tungbiler. Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimagassutslipp og er omtalt som «tungbilpakken» i Nasjonal transportplan (NTP) 2025-2036.

Målet er minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030

Nå har Statens vegvesen laget et samlet plangrunnlag for døgnhvile-, raste- og ladeplasser, som skal bidra i arbeidet med å oppfylle regjeringens tungbilpakke i NTP 2025-36.

Last ned plangrunnlaget her: Tungbilpakken, hvile- og rasteplasser for tunge kjøretøy langs riksvei (PDF)

– Her beskriver vi dagens situasjon og behovet som skal dekkes for hele riksveinettet, med utgangspunkt i krav i EU-regulativ og nasjonale målsettinger.

Statens vegvesen prioriterer døgnhvileplasser, riksveier som inngå i det europeiske hovedveinettet TEN-T (Trans-European Transport Network) og strekninger med mye tungtrafikk. Målet er at det skal være minst 80 døgnhvileplasser langs riksveinettet i 2030, forteller Stein Brembu.

Mye skal bygges på kort tid

– Det er mye som skal bygges på kort tid. Det er behov for 30 nye døgnhvileplasser i tillegg til de 50 vi har fra før. I tillegg er det behov for flere nye hovedrasteplasser og oppgradering av eksisterende hovedrasteplasser, sier seniorrågiver Jørn Simonsen i Statens vegvesen, Drift og vedlikehold.

– Ladetilbud må etableres på arealer som er egnet for pause og hvile, siden det tar tid å lade. Vi anbefaler minst 4 ladepunkt på døgnhvileplassene med minst 100kW effekt.

3,7 milliarder til tungbilpakken i NTP

Regjeringen prioriterer til sammen 3,7 mrd. kr til en tungbilpakke innenfor Statens vegvesens ansvarsområde i Nasjonal transportplan 2025-36. 

1,7 mrd. kr er foreslått til investering i døgnhvileplasser og rasteplasser med tungbillading og ladeplasser i perioden 2025-2030. Til økte utgifter for drift er det for perioden 2025-2036 foreslått 2,0 mrd. kr.

Kontakter

Bilder

to lastebiler på en plass med wc
Rasteplass ved E39 på Stord.
Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen
Last ned bilde
Store lastebiler parkert på en døgnhvileplass
Døgnhvileplass for tunge kjøretøy på Kløfta.
Bård Asle Nordbø / Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye