RSA

Dette er Suzuki eVitara - vises frem for første gang

Del

Suzuki har endelig avduket eVitara – deres første helelektriske modell. eVitara markerer en milepæl for bilprodusenten, som har vært en svært etterlengtet modell – særlig blant nordmenn.

Suzuki har endelig avduket sin første helelektriske modell, Suzuki eVitara, under en lansering i Milano denne i dag. SUV-en markerer en viktig milepæl for Suzuki, som har vært etterlengtet blant mange. eVitara er basert på konseptbilen eVX, som ble vist frem under Rokya Motor Show i 2023, og har siden vekket stor interesse.

Suzuki Vitara ble lansert i Norge i 1988 og har siden den gang vært en pioner innen SUV-segmentet, kjent for sin pålitelighet, allsidighet og imponerende fremkommelighet. Vitara er solgt i mer enn 25.000 eksemplarer i Norge, og modellen har blitt en av de mest gjenkjennelige og navnene på bilmarkedet. Nå videreføres den sterke Vitara-arven med en elektrisk drivlinje, der Suzuki tar steget inn i fremtiden med eVitara – en helelektrisk SUV som bygger videre på Vitaras lange tradisjon for kvalitet og ytelse.

Med dimensjonene 4.275 mm lengde, 1 800 mm bredde og 1 635 mm høyde, er eVitara sammenlignbar i størrelse med dagens Suzuki Vitara, og vil tilby norske kunder det beste av elektrisk fremdrift og Suzuki’s anerkjente firehjulstrekk. Bilen kommer med to batterialternativer: 49 kWh og 61 kWh, hvor kun 61 kWh-varianten med firehjulstrekk vil bli tilgjengelig i Norge.

- Dette er en bil vi har ventet lenge på, og vi vet at mange nordmenn har sett frem til en elektrisk SUV med Suzukis firehjulstrekk. Interessen blant forventningsfulle norske kunder har vært enorm, og vi gleder oss til lansering, sier Lars Havre, salgssjef i Suzuki Norge.


Hovedfunksjoner i eVitara:

  1. Fremtidsrettet design med SUV-styrke
    eVitara kombinerer avansert teknologi og rå styrke for å tilby en dynamisk og miljøvennlig kjøreopplevelse. Designet, som har fått temaet «High-tech and adventure», kombinerer et moderne og robust uttrykk med en ekte SUV-karakter. Eksteriøret har moderne linjer med store dekk og en tøff og høy front.

    På innsiden følges det opp med et moderne uttrykk, og den er blant annet utstyrt med integrert skjerm, solide paneler og en kraftig og praktisk midtkonsoll. Takket være bilens lange akselavstand på 2.700 mm., er bilen svært romslig på innsiden, noe som gir god plass til alle bilens fem passasjerer. 

  2. «Allgrip-e» firehjulstrekksystem
    Suzuki er kjent for sin pålitelighet og ekspertise innen firehjulstrekk, og dette videreføres i den nye helelektriske modellen. Med sitt avanserte elektriske firehjulstrekk-system, “ALLGRIP-e,” leverer Suzuki eVitara høy presisjon og kraft ved hjelp av to uavhengige eAxler plassert foran og bak. Dette gir systemet rask respons og ekstra grep på krevende underlag. Trail-modusen fordeler automatisk dreiemomentet mellom hjulene (LSD-funksjon) for å sikre stabilitet og fremkommelighet, selv i utfordrende terreng.

  3. En helt ny BEV-plattform – «HEARTECT-e»
    Bygget på den nyutviklede BEV-plattformen “HEARTECT-e,” setter den nye helelektriske modellen en ny standard for plass og komfort. Plattformen er designet spesielt for elektriske kjøretøy, med en lett og romslig konstruksjon som gir økt passasjerkomfort og maksimert batterikapasitet. Den robuste strukturen kombinerer høy spenning og avansert beskyttelse, og de korte overhengene gir både en kompakt ytre profil og romslig innside, som gir en behagelig og trygg kjøreopplevelse.

  4. Effektiv BEV-drivlinje med integrert eAxle og litium-jern-fosfat-batteri
    Drivlinjen består av den effektive eAxle som integrerer motor og inverter, sammen med litium-jern-fosfat-batterier designet for sikkerhet og pålitelighet. Dette gir rask akselerasjon fra stillestående og kraftig akselerasjon ved forbikjøringer, fra lav til høy hastighet.


-eVitara er vår første helelektriske bil, utviklet gjennom målrettet innsats og innovasjon for å skape et brukervennlig og miljøvennlig kjøretøy. For å bidra til en karbonnøytral fremtid vil vi tilby et bredt spekter av alternativer, inkludert elektriske kjøretøy, hybrider og naturgassbiler som er tilpasset regionale behov. Lanseringen av eVitara er et betydelig steg på vår reise mot karbonnøytralitet. Vi vil fortsette å utvide vårt utvalg av elektriske kjøretøy og levere mobilitetsløsninger som møter behovene til ulike land og regioner, sier Toshihiro Suzuki, presidenten i Suzuki Global Corporation.

Suzuki Norge forventer å lansere den elektriske modellen på det norske markedet i løpet av første halvår 2025. Priser og endelige tekniske spesifikasjoner offentliggjøres på et senere tidspunkt.
Se liste over spesifikasjoner vedlagt. 

Om Suzuki Motor Corporation

Suzuki Motor Corporation er en av Japans ledende bilprodusenter, og er en av verdens ledende bilmerker. Selskapet produserer 3,5 millioner biler årlig. Produksjonen foregår på egne fabrikker og gjennom en rekke datterselskaper og joint ventures i og utenfor Japan. 

Suzuki ble etablert i 1920 og har hovedkvarter i Hamamatsu i Japan. Toshihiro Suzuki er president i selskapet.

Om RSA

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 13 land, og den offisielle distributøren av Suzuki personbiler i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder, og er i dag importør for Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD, JAC og KGM.

Samarbeidet mellom RSA og Suzuki strekker seg tilbake til 1983, og har i fire tiår levert kvalitetssikre personbiler med firehjulstrekk som DNA.  RSA har et omfattende Suzuki-forhandlernettverk på 76 forhandlere over hele Norge.




Kontakter

Bilder

Følg pressemeldinger fra RSA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra RSA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra RSA

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye