Jubeltall for melk: Beste kvartal på flere år
3. kvartal av 2024 er det beste på flere år totalt sett for melkekategorien. Særlig tre faktorer spiller inn i den positive trenden, og helmelk er definitivt én av dem.

Det var en økning i samtlige meierikategorier i årets 3. kvartal, der melkesalget isolert sett økte med 2,4 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det gjør kvartalet til det beste på flere år for melkekategorien, og sett vekk fra 2020, det beste på flere tiår.
Helmelken er en viktig bidragsyter til de positive tallene, og har hatt en salgsøkning på 8,3 prosent.
- Det er gledelig å se at melkesalget beveger seg i positiv retning. Nå har helmelken hatt et godt år så langt, i tillegg til at søtmelk med smak og syrnet melk med smak også påvirker de positive tallene betydelig. De siste to kategoriene blir stadig mer populære hos forbrukerne, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Søtmelk med smak har i 3. kvartal hatt en økning på 15,8 prosent, mens syrnet melk med smak øker 8,8 prosent.
- De siste årene har det kommet en rekke nye varianter på markedet av både søtmelk og syrnet melk, der flere varianter er uten tilsatt sukker og noen med høyere proteininnhold. Disse variantene har slått godt an hos ulike målgrupper, som familier og treningsglade, utdyper Berg Hauge.
Cottage cheese fortsatt i vinden
Når det kommer til utviklingen i ostevarianter, er cottage cheese utvilsomt fortsatt i vinden. Ostevarianten er den med størst salgsøkning, og økte med hele 48,3 prosent sammenlignet med 3. kvartal i 2023.
Det forventes å totalt sett bli et godt år for cottage cheese-salget.
- Salget av cottage cheese fortsetter å være helt unikt, og lite tyder på at trenden er i ferd med å ta slutt. Totalt volum solgt hittil i år har økt betraktelig fra 2023, og det er morsomt å se hvor godt produktet har slått an hos forbrukerne, sier Berg Hauge.

Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom