Jubeltall for melk: Beste kvartal på flere år
3. kvartal av 2024 er det beste på flere år totalt sett for melkekategorien. Særlig tre faktorer spiller inn i den positive trenden, og helmelk er definitivt én av dem.

Det var en økning i samtlige meierikategorier i årets 3. kvartal, der melkesalget isolert sett økte med 2,4 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det gjør kvartalet til det beste på flere år for melkekategorien, og sett vekk fra 2020, det beste på flere tiår.
Helmelken er en viktig bidragsyter til de positive tallene, og har hatt en salgsøkning på 8,3 prosent.
- Det er gledelig å se at melkesalget beveger seg i positiv retning. Nå har helmelken hatt et godt år så langt, i tillegg til at søtmelk med smak og syrnet melk med smak også påvirker de positive tallene betydelig. De siste to kategoriene blir stadig mer populære hos forbrukerne, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Søtmelk med smak har i 3. kvartal hatt en økning på 15,8 prosent, mens syrnet melk med smak øker 8,8 prosent.
- De siste årene har det kommet en rekke nye varianter på markedet av både søtmelk og syrnet melk, der flere varianter er uten tilsatt sukker og noen med høyere proteininnhold. Disse variantene har slått godt an hos ulike målgrupper, som familier og treningsglade, utdyper Berg Hauge.
Cottage cheese fortsatt i vinden
Når det kommer til utviklingen i ostevarianter, er cottage cheese utvilsomt fortsatt i vinden. Ostevarianten er den med størst salgsøkning, og økte med hele 48,3 prosent sammenlignet med 3. kvartal i 2023.
Det forventes å totalt sett bli et godt år for cottage cheese-salget.
- Salget av cottage cheese fortsetter å være helt unikt, og lite tyder på at trenden er i ferd med å ta slutt. Totalt volum solgt hittil i år har økt betraktelig fra 2023, og det er morsomt å se hvor godt produktet har slått an hos forbrukerne, sier Berg Hauge.

Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent20.2.2025 08:36:52 CET | Pressemelding
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.
Salget av melk øker etter flere år med nedgang13.2.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Meieriprodukter har hatt et sterkt år med vekst i alle kategorier. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at forbruket økte gjennom hele 2024, med spesielt sterk vekst i første og fjerde kvartal. Smør (+7,6 %), fløte (+6 %) og ost (+5,8 %) var blant vinnerne, mens melk økte med 1 %, en positiv vending etter flere år med nedgang.
5 smarte tips for en sunn start på året17.1.2025 03:00:00 CET | Pressemelding
Et nytt år er ofte forbundet med nye mål og muligheter. Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), deler sine beste råd for å kickstarte året med sunne vaner. Hun trekker frem både trender og forskning for å gi tips som er både praktiske og motiverende over tid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom