Jubeltall for melk: Beste kvartal på flere år
3. kvartal av 2024 er det beste på flere år totalt sett for melkekategorien. Særlig tre faktorer spiller inn i den positive trenden, og helmelk er definitivt én av dem.

Det var en økning i samtlige meierikategorier i årets 3. kvartal, der melkesalget isolert sett økte med 2,4 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Det gjør kvartalet til det beste på flere år for melkekategorien, og sett vekk fra 2020, det beste på flere tiår.
Helmelken er en viktig bidragsyter til de positive tallene, og har hatt en salgsøkning på 8,3 prosent.
- Det er gledelig å se at melkesalget beveger seg i positiv retning. Nå har helmelken hatt et godt år så langt, i tillegg til at søtmelk med smak og syrnet melk med smak også påvirker de positive tallene betydelig. De siste to kategoriene blir stadig mer populære hos forbrukerne, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Søtmelk med smak har i 3. kvartal hatt en økning på 15,8 prosent, mens syrnet melk med smak øker 8,8 prosent.
- De siste årene har det kommet en rekke nye varianter på markedet av både søtmelk og syrnet melk, der flere varianter er uten tilsatt sukker og noen med høyere proteininnhold. Disse variantene har slått godt an hos ulike målgrupper, som familier og treningsglade, utdyper Berg Hauge.
Cottage cheese fortsatt i vinden
Når det kommer til utviklingen i ostevarianter, er cottage cheese utvilsomt fortsatt i vinden. Ostevarianten er den med størst salgsøkning, og økte med hele 48,3 prosent sammenlignet med 3. kvartal i 2023.
Det forventes å totalt sett bli et godt år for cottage cheese-salget.
- Salget av cottage cheese fortsetter å være helt unikt, og lite tyder på at trenden er i ferd med å ta slutt. Totalt volum solgt hittil i år har økt betraktelig fra 2023, og det er morsomt å se hvor godt produktet har slått an hos forbrukerne, sier Berg Hauge.

Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom