Statens vegvesen lyser ut konkurranse om vegdriften i Salten
Klimakutt og kvalitet på vinterdrift teller med når Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift av riksvegene i Salten.
Kontrakten gjelder fra høsten 2025 og fem år framover – med mulighet for forlengelse i inntil tre år.
Kontraktsområdet omfatter E6 fra Bolna på Saltfjellet til Bognes i nord, riksveg 80 fra Fauske til Bodø, riksveg 827 til Drag og riksveg 77 fra E6 til riksgrensa. I tillegg til vegene i Salten, er riksveg 73 fra Trofors til riksgrensa på Helgeland en del av kontraktsområdet. Totalt er det 475 kilometer riksveg som skal driftes, inkludert gang- og sykkelveger.
Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Mer enn bare pris
Tradisjonelt blir vegdriftskontrakter tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. De siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med. I tillegg gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører før det blir klart hvem som vinner konkurransen.
Det er første gang en slik kontrakt tas i bruk innen vegdrift i Nord-Norge.
– Vi er spent på å se hvordan entreprenørene vil bruke sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt om hvordan de kan drifte vegene best mulig. Blant annet ser vi fram til å se hvilke løsninger de velger for å kutte i CO2-utslipp og metoder for å redusere saltforbruket. Klimaet i Salten varierer fra kyst til innland og høyfjell, og veksler fort, så evnen til å håndtere dette er også blant faktorene som bli vektlagt, sier byggeleder Per-Arne Pedersen i Statens vegvesen.
Omfattende prosess
Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen innen 2. desember. Se hele kunngjøringen i doffin.no
Leverandørene som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenørene til forhandlinger.
Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.
Etter planen skal kontrakten undertegnes i slutten av april 2025.
Variert område
Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Bodø, Fauske, Saltdal, Sørfold og Hamarøy, deler av Rana, samt Grane og Hattfjelldal kommuner.
Kontraktsområdet har store variasjoner, med både bytrafikk, spredt bebyggelse med lav trafikk, mange tunneler, samt høyfjellsoverganger.
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter:
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder. Se oversikten her: Driftskontraktar per september 2024 | Statens vegvesen
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
- Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
Nøkkelord
Kontakter
Pressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Per-Arne PedersenByggelederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:97192574per-arne.pedersen@vegvesen.noOm Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E6 i Hemnes åpner over helgen – kjør via Sverige30.10.2024 17:30:31 CET | Pressemelding
Bergingen av det havarerte toget som ligger på oversiden av E6, tar lenger tid enn først antatt. Planen er å åpne E6 i Hemnes mandag 4.november.
Raudt farevarsel for flaum og skredfare, vegar kan bli stengde på kort varsel30.10.2024 14:15:41 CET | Pressemelding
Meteorologisk institutt og NVE har sendt ut raude farevarsel for ekstremt mykje regn og stor fare for jord- og flaumskred, for store område i Sør-Noreg.
Oppgraderer fire bussholdeplasser på rv. 13 Tau30.10.2024 12:17:09 CET | Pressemelding
Statens vegvesen oppgraderer fire bussholdeplasser på rv. 13 på Tau.
Uvær stenger begge omkjøringsveiene til E6 i Hemnes29.10.2024 17:13:55 CET | Pressemelding
I forbindelse med bergingsarbeidet etter togulykken torsdag, har E6 vært stengt ved Hemnes. Nå er også begge de alternative omkjøringsveiene stengt.
Husk å bytte ut nasjonale løyver innen nyttår29.10.2024 11:24:17 CET | Pressemelding
Nasjonale gods- og turvognløyver utgår etter 1. januar 2025. Etter dette må alle som driver løyvepliktig gods- eller turvogntransport ha fellesskapsløyve.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom