CNS fremmer Aker BioMarines arbeid med marinbiologi i Kina
China News Service (CNS) skrev mandag en artikkel om at det norske bioteknologiselskapet Aker BioMarine skal markedsføre sin marinbiologiske virksomhet i Kina
I en beskjeden krok av den første CIIE-messen i 2018 viste Aker BioMarine, sammen med andre små og mellomstore bedrifter, frem sine krilloljeprodukter på et felles bord. Den gang kunne ikke det norske bioteknologiselskapet forestille seg at denne lille standen skulle åpne døren til store muligheter for fremtidig vekst.
Stort potensial fra en liten messestand
Aker BioMarine er ifølge artikkelen dedikert til bærekraftig utvikling og utnyttelse av marine biologiske ressurser. Selskapet gikk offisielt inn på det kinesiske markedet i 2015, og har gradvis etablert fotfeste ved å samarbeide med kinesiske kunder og forretningspartnere, samt delta på ulike industrimesser.
Til Akers BioMarines store overraskelse ble debuten på CIIE 2018 en umiddelbar suksess. Ikke bare økte synligheten, men samarbeidet med lokale selskaper skjøt også fart, og markedsandelen deres i Kina begynte å vokse.
Hos Aker BioMarine innså de raskt at CIIE var mer enn bare en storstilt utstilling - det var en dynamisk plattform. Der kunne de ikke bare vise frem produktene og teknologiene sine, men også skape meningsfulle partnerskap, fremme idéutveksling og drive frem innovasjon. I tillegg var den omfattende eksponeringen som CIIE ga, uvurderlig for små og mellomstore bedrifter som ønsket å øke merkevarebevisstheten og bygge tillit hos potensielle kinesiske partnere.
Siden første gang Aker BioMarine deltok på CIIE, har selskapet vært til stede på messen hvert år, og hvert år sender de team med markedsførings-, salgs- og tekniske eksperter. De designer standen sin nøye og planlegger deltakelsen nøye, og viser frem sine innovative produkter og sitt engasjement for bærekraft, heter det i CNS-artikkelen.
På den femte CIIE-messen var Aker BioMarine vertskap for et spesielt seminar om «bærekraftig utnyttelse av marine ressurser og en sunn fremtid». På den sjette utgaven av messen hadde selskapet sikret seg en egen stand på 60 kvadratmeter, inngått strategiske samarbeidsavtaler med nesten 30 kunder og støttet syv direktesendte arrangementer, og satte nye salgsrekorder for krilloljeprodukter gjennom disse sendingene.
Veien fra å «dele et bord» til å «eie en 60 kvadratmeter stor stand» har vist Aker BioMarine det enorme potensialet i det kinesiske markedet, heter det i CNS-artikkelen.
Mestring av «Den hemmelige koden»
Til forskjell fra Aker BioMarine, som har vært en «fast deltaker» på CIIE, debuterte Norges sjømatråd på den femte utgaven av messen, ifølge artikkelen.
Norges sjømatråd var en novise, men fant raskt fotfeste og presenterte seg under temaet «Norway, the Seafood Nation ». På den sjette CIIE-messen hadde de allerede mestret «trafikkhemmeligheten» bak å få oppmerksomhet. De hadde invitert Ren Yunli, en kjent matblogger, til å livestreame direkte fra «Norwegian Seafood Pavilion».
Blant de direktesendte rettene var en salat med norske arktiske reker og mango i thailandsk stil, en lett salat med norsk laks og avokadopotet, en braisert norsk arktisk torsk i Shanghai-stil og en oljefri sprøstekt norsk makrell grillet i Yunnan-stil, heter det i artikkelen.
Bloggerens kreative tilnærming til tilberedning av ulike typer fisk viste frem den deilige smaken av norsk sjømat, samtidig som hun avslørte de mange måtene norsk sjømat har funnet veien til kinesiske matbord på.
En representant fra Norges sjømatråd uttalte: «CIIE er ikke bare en plattform for å vise frem norsk sjømat av høy kvalitet, men også en viktig plattform for å styrke internasjonal utveksling og utdype det kinesisk-norske samarbeidet innen sjømathandel. Vi håper å kunne utnytte CIIEs innflytelse til å øke interessen for sjømathandel mellom Norge og Kina ytterligere, og styrke samarbeidet og båndene for å møte den økende etterspørselen etter førsteklasses sjømat fra kinesiske forbrukere.»
Til den 7. CIIE i 2024 har Norges sjømatråd videreutviklet sin strategi for deltakelse. Denne gangen vil Norges sjømatråd være en del av den norske nasjonale paviljongen, og målet er å få en dypere forståelse av det kinesiske markedet.
Med ringvirkningene av CIIE har Norges sjømatråd raskt snudd «CIIE-varmen» til «handelsvarme», heter det i artikkelen fra CNS.
Ifølge de siste tallene fra Norges sjømatråd eksporterte Norge per juli 2024 ca. 89 856 tonn sjømat til Kina, noe som tilsvarer en økning på 14 % fra året før, med en total eksportverdi på 4,87 milliarder norske kroner (ca. 3,3 milliarder RMB). Blant disse eksportvarene gjorde norsk laks det spesielt bra, med 26 876 tonn sendt til Kina, noe som genererte 2,85 milliarder norske kroner (ca. 1,9 milliarder RMB) i inntekter.
Sigmund Bjørgo, direktør i Norges sjømatråd, fremhevet at Kina i 2023 var det raskest voksende markedet for atlantisk laks på verdensbasis, med et totalkonsum på 108 128 tonn - en økning på 32 597 tonn, eller 43 %, noe som gjør Kina til det åttende største markedet for atlantisk laks globalt. Kina er dessuten den største forbrukeren av atlantisk laks i Asia, med et forbruk som er mer enn dobbelt så stort som i det nest største markedet, Japan.
Bli en «Anbefaler av CIIE»
Ifølge en artikkel i CNS fikk Jonas Gahr Støre førstehånds erfaring med den økende populariteten til norsk sjømat på det kinesiske markedet. Under sitt besøk i Kina 10. september 2024 om kvelden, dukket Støre opp på Shanghai East Hongqiao Center. Etter en kort omvisning tok han på seg et blått forkle og promoterte norsk sjømat. Med et brett i hånden inviterte han gjestene til å smake på norsk laks og makrell, og sa entusiastisk: «Prøv det, det er veldig ferskt.»
Støre uttrykte et ønske om å eksportere den ferskeste sjømaten til Kina, og at han håper å samarbeide med relevante kinesiske myndigheter for å fjerne alle barrierer som gjør disse produktene dyre for forbrukerne, heter det i artikkelen.
Norske organisasjoner som Aker BioMarine og Norges sjømatråd har høstet betydelige gevinster ved å delta på CIIE, noe som har ført til at Norge fra offisielt hold har oppfordret flere norske selskaper og produkter til å delta på fremtidige CIIE-er.
Den 13. mai 2024 ble det 7. CIIE Norge Promotering-arrangementet avholdt i Oslo. Det var første gang et CIIE-arrangement ble arrangert i Norge, og det ble godt mottatt av lokalsamfunnet.
Under arrangementet kom det frem at nesten 30 norske selskaper deltok på den sjette CIIE-messen, noe som var rekordhøyt både når det gjaldt antall deltakende selskaper og totalt utstillingsareal.
Wang Liming, en representant fra Aker BioMarine, fungerte som «Anbefaler av CIIE» på kampanjeeventet.
Ifølge CNS-artikkelen bemerket Ole Henæs , regiondirektør for Innovasjon Norge i Asia og Midtøsten, at et økende antall norske bedrifter engasjerer seg i handel og investeringer med Kina, med pågående samarbeid mellom selskaper fra begge nasjoner innen områder som ren energi og sjømat. Han understreket at CIIE er en utmerket plattform for å vise frem de nyeste produktene og teknologiene, fremme samarbeid og legge til rette for utveksling. Innovasjon Norge er fortsatt opptatt av å fremme norske produkter internasjonalt, inkludert i Kina, og vil fortsette å organisere bedrifter til å delta på fremtidige CIIE-er for å hjelpe norske selskaper med å utvide sin tilstedeværelse i det kinesiske markedet.
Kontakter
Kontaktinformasjon: Kontaktinformasjon
Organisasjon: China News Service
Kontaktperson: Mr: Mr. Yulong Li
Telefonnummer : + 8615982225939
E-post: Liyulong@Chinanews.com.cn
Land/by: Kina/Beijing
Adresse: Baiwanzhuang South Street 12, 100037
Bilder
Følg pressemeldinger fra The China Box
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra The China Box på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra The China Box
DONGFENG MOTOR akselererer fremgangen i Europa og lanserte tre kjøretøy på det spanske markedet19.6.2024 08:41:18 CEST | Pressemelding
Madrid, Spania, 6. juni 2024: Dongfeng Motor holdt storslått Dongfeng Brand Day i Madrid, Spania. Arrangementet ble deltatt av Ma Lei, administrerende direktør for Dongfeng Motor Corporation International Business Department og China Dongfeng Motor Industry Imp. & Exp. Co., Ltd., sammen med ledergruppen til den spanske partneren Salvador Caetano Group. Bemerkelsesverdige tall fra bransjeforeninger som FACONAUTO, AEDIVE, ANFAC og GANVAM var også til stede. Ved siden av medierepresentanter og europeiske partnere var mer enn 180 personer vitne til det nye kapittelet i Dongfeng Motors utvikling på det europeiske markedet. Introduserer høyverdimodeller for lokal markedsutvikling Dongfeng lanserte tre nye kjøretøyer i det spanske markedet: de avanserte nye energikjøretøyene VOYAH FREE, VOYAH DREAM og det luksuriøse elektriske terrengkjøretøyet MHERO I. Disse modellene tilbyr en sofistikert blanding av banebrytende teknologi og eksepsjonell ytelse, og leverer ulike reisebehov i det spanske ma
Vinn-vinn-utvikling og felles fremtid, 2024 Dongfeng Global Partners Summit sparket i gang30.4.2024 08:14:42 CEST | Pressemelding
Med akselerasjonen av globaliseringen står Kinas bilindustri overfor nye muligheter for internasjonal utvikling. Som en leder i den innenlandske bilindustrien, har Dongfeng Motor Group Co., Ltd. alltid stått i forkant av tiden og aktivt utvidet oversjøiske markeder.
Gansu Hengyuan Dongli Ny energi Begrenset Selskap deltok i Verdens fremtidige energitoppmøte og kunngjorde sin industrielle investeringsplan22.4.2024 08:24:52 CEST | Pressemelding
Fra 15. til 20. april 2024 deltok representanter for Gansu Provincial Government of China og Jiuquan Municipal Government på Verdens fremtidige energitoppmøte i Abu Dhabi, og besøkte også Dubai og Saudi-Arabia. I løpet av denne perioden signerte Gansu Hengyuan Dongli Ny energi Begrenset Selskap kontrakter med flere internasjonale solenergikjøpere, og åpnet nye internasjonale salgskanaler for kinesiske fotovoltaiske nye energibedrifter. Lederen for Gansu-provinsen og ordføreren i Jiuquan deltok på signeringsseremonien i Dubai. Ved signeringsseremonien sa Xian Xiaoli, president for Gansu Hengyuan Dongli Ny energi Begrenset Selskap: "Grønt og velstand sammen" er utviklingsmålet til Gansu Hengyuan Dongli Ny energi Begrenset Selskap, og "Teknologiprioritet og kvalitet først" er standard som Hengyuan Dongli forholder seg til for å utforske nasjonale og internasjonale markeder. Gansu Hengyuan Dongli Ny energi Begrenset Selskap har svart på Kinas strategiske oppfordring om "Carbon Peaking and
LIANZHOUFOTO Sparket av15.4.2024 08:37:53 CEST | Pressemelding
Nylig startet LIANZHOUFOTO i Lianzhou, Qingyuan, Guangdong.
Kjør Drømmen din med Dongfengs Nyutviklede Energibiler Som Tar Form20.12.2023 08:09:12 CET | Pressemelding
Dongfeng Motor har vært en viktig del av Dongfeng Motors omstilling til ny energi, og har suksessivt lansert nye energibiler på tvers av mainstream-, high-end- og luksussegmentet, som DONGFENG BOX, VOYAH PASSION og MHERO I, og har kontinuerlig levert bedre produkter og tjenester til brukere over hele verden.