Mener staten må ta større ansvar for trygg digital oppvekst
Barna har i for stor grad vært overlatt til seg selv på nett, og dagens regelverk gir ikke god nok beskyttelse. Det er blant utfordringene som framheves i en ny handlingsplan for trygg digital oppvekst. Styrket regulering og kompetanseheving blant yrkesgrupper som jobber med barn, pekes på som viktige tiltak.

Sju etater står bak handlingsplanen, der Medietilsynet har ledet arbeidet. Etatene har kartlagt både utfordringer og statens innsats på trygg digital oppvekst-feltet. De unge selv har også vært direkte involvert, gjennom et eget ungdomsnettverk.
Tydelige utfordringer
I handlingsplanen pekes det på fire tydelige utfordringer for barns digitale trygghet:
- Barn er i for stor grad overlatt til seg selv på nettet
- Barnas person- og forbrukervern trues
- Dagens regelverk beskytter ikke barns rettigheter godt nok i digitale tjenester
- Foreldre og voksne som jobber med barn vet for lite om deres digitale liv
Direktør Mari Velsand i Medietilsynet påpeker at arbeidet med handlingsplanen har vist at eksisterende tiltak i hovedsak er på individnivå, rettet mot barn og unge.
– Men ansvaret for en trygg digital oppvekst kan ikke først og fremst overlates til barnet selv. Foreldrene kan heller ikke ta hele ansvaret. Digital kompetanse må styrkes også hos profesjoner som jobber med barn og unge, og vi trenger flere tiltak på systemnivå, sier Velsand.
Handlingsplan for trygg digital oppvekst (pdf)
Manglende regulering
Det nasjonale lovverket regulerer i liten grad sosiale medier. For eksempel definerer bildeprogramloven skadelighet og trekker opp prinsipper for aldersgrenser, men omfatter kun tradisjonelle plattformer som tv og kino.
– At lovverket ikke i tilstrekkelig grad dekker nye tjenester og plattformer som barn bruker, svekker deres rettsvern, sier Velsand.
Flere nye europeiske regelverk er vedtatt eller er under behandling, der formålet er å styrke beskyttelsen av barn og unge på nett. I handlingsplanen påpekes viktigheten av at myndighetene sørger for verktøy og ressurser til effektiv håndheving av nye regelverk i Norge.
Prioritert i Regjeringen
Regjeringen har foreslått å sette av sju millioner kroner i neste års budsjett for å styrke arbeidet med å beskytte barn og unge på digitale flater. Blant annet vil regjeringen styrke både Forbrukertilsynet og Medietilsynets arbeid og ha mer informasjon til foreldre og de som jobber med barn. Regjeringen vil også legge frem en helhetlig stortingsmelding om trygg digital oppvekst.
– Vi må beskytte våre barn og unge, også digitalt. Denne handlingsplanen er et viktig bidrag, og jeg er glad for det brede samarbeidet som ligger bak. Dette er et felles ansvar som er høyt prioritert i Regjeringen, sier barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp).
Utfordringer på tvers av fagfelt og sektorer
Handlingsplanen peker på at utfordringene relatert til barn og unges digitale hverdag går på tvers av fagfelt og sektorer.
– Derfor er økt samarbeid og koordinering viktig, slik at etater og yrkesgrupper som jobber med barn, kan trekke i samme retning og bruke ressursene mest mulig effektivt til barnas beste, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Tiltakene i handlingsplanen retter seg mot fire hovedområder:
- Digital kompetanse
- Forebygging av internettrelaterte overgrep, skadelig innhold og bruk
- Barns person- og forbrukervern
- Forskning, koordinering og spredning av kunnskap om digital oppvekst
Etatene som står bak handlingsplanen er Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Datatilsynet, Forbrukertilsynet, Helsedirektoratet, Medietilsynet, Politidirektoratet og Utdanningsdirektoratet. I tillegg har representanter for ti barne- og ungdomsorganisasjoner levert innspill til alle målområder og utformet egne krav til trygg digital oppvekst.
Handlingsplanen for trygg digital oppvekst er en oppfølging av Regjeringens strategi «Rett på nett». Den ble i dag overlevert til barne- og familieminister Kjersti Toppe.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noMari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot radio- og tv-reklame 1. juledag23.12.2025 08:55:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame torsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet fordeler 23,5 millionar til innovasjon22.12.2025 07:55:00 CET | Pressemelding
Eit ambisiøst prosjekt for å nå unge og eit konkret KI-prosjekt med stor læringsverdi er blant tiltaka som får støtte når Medietilsynet tildeler årets innovasjonstilskott.
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom