KLP Eiendom lagrer og sparer energi i bygg med norsk teknologi

KLP Eiendom tar i bruk banebrytende teknologi fra Cartesian for å redusere energikostnader og avlaste strøm- og fjernvarmenettet.

F.v: Alexis Sevault, CTO i Cartesian, Jonas Utvik, salgssjef i Cartesian og Jonas Brenntrø, Teknisk/digital eiendomsforvalter i KLP Eiendom. Foto: Martin Håndlykken, NemiTek

KLP Eiendom tar i bruk ny norskutviklet teknologi i sitt nye bygg i Ranheimsveien 9 i Trondheim. Målet er å spare mer enn hundre tusen kroner årlig gjennom reduserte energikostnader og reduserte investeringskostnader i byggets varmeanlegg.

Løsningen er et termisk lager (et «varmebatteri») som lades på natten og avgir energi på dagtid når varmebehovet er størst. Batteriet er fylt med biobasert voks og utnytter faseovergangen mellom fast og flytende stoff. Ved å lagre eller høste energi akkurat rundt smeltepunktet, så kan batteriet lagre seks ganger mer energi pr volum sammenlignet med konvensjonelle akkumulatortanker.

– Dette er en effektiv måte å lagre termisk energi på, men hittil har få tatt teknologien i bruk i bygg og tekniske anlegg. Bygg trenger mest varme når folk kommer på jobb. Med denne teknologien kan vi lagre energi om natten og ta den i bruk på dagen, forklarer Jonas Brenntrø, teknisk-digital eiendomsforvalter i KLP Eiendom.

Vil gjerne utvide
KLP Eiendom samarbeider med Cartesian og Kelvin for å teste teknologien i full skala.

– Hvis enda flere bygg tar i bruk denne teknologien, kan vi redusere belastningen betydelig på et allerede overbelastet strømnett de kaldeste dagene, sier Brenntrø.

Behovet for ny nettutbygging kan dermed reduseres slik at flere får tilgang til kraft innenfor eksisterende energiinfrastruktur. Dette åpner for ny næringsutvikling, industriutbygging og sysselsetting i områder der tilgangen til kraft er begrenset.

KLP Eiendom har som mål å være ledende på samfunnsansvar og bærekraft, og en viktig del av dette er å redusere energibruken i eiendommene for å redusere klimafotavtrykket.

– I tillegg øker det vår konkurranseevne ved å redusere energikostnadene for våre leietakere, sier Ruth Hege Falch Havdal, administrerende direktør i KLP Eiendom Trondheim.

Det termiske batteriet Thermal Box produseres av Cartesian AS, som er en knoppskyting fra SINTEF- og NTNU-miljøet. Prosjektet har fått støtte fra Enova under programmet fleksibilitet i energisystemet.

Kelvin AS, som er en landsdekkende ingeniørbedrift innen klima og energi, har levert et nytt varmepumpesystem som kjøres sammen med varmelageret.

For mer informasjon, kontakt:

Om KLP Eiendom AS: KLP Eiendom er et av Nordens største eiendomsselskaper. Vi skaper møteplasser hvor mennesker trives og kan realisere sitt potensial.

KLP Eiendom utvikler og forvalter kontorbygg, kjøpesentre, hoteller, tomter og prosjekter i flere av Skandinavias største byer. I tillegg eier vi et hotell og kontorbygg i London.

KLP Eiendom eier over 2,4 millioner kvadratmeter eiendom, med en eiendomsverdi på drøye 94 milliarder kroner. Vi er ca. 180 ansatte og har mer enn 30 års erfaring med eiendom. Vår eier er Kommunal Landspensjonskasse (KLP). KLP eies av kommuner og arbeidsgivere, som gir sine ansatte offentlig tjenestepensjon. Verdiene vi skaper går derfor tilbake til fellesskapet.

Om Cartesian AS: Cartesian utvikler og leverer en nyskapende løsning for termisk energilagring (varme og kulde) som bidrar til redusert energiforbruk og reduserte investeringskostnader i kjøle- og varmesystemer i næringseiendom, næringsmiddelindustri og dagligvare. Selskapet er en knoppskyting fra fra SINTEF Energi

Produktet Thermal Box reduserer energikostnader, strømforbruk og investeringer i kjøle- og varmesystemer. Topplastreduksjon og lastflytting oppnås ved å bruke opplagret kulde/varme i spisslastperioder, og deretter lade opp igjen når energien er rimeligere eller mer tilgjengelig.

Om Kelvin AS: Kelvin er en landsdekkende kulde- og varmepumpeentreprenør som holder til i Sandvika utenfor Oslo. Firmaet ble etablert i 1993 og er en av Norges ledende leverandører til markedet. Kelvin er deleid av Arneg som er en ledende produsent av kjølemøbler og utstyr i Europa.

Vårt mål er å være en attraktiv og innovativ leverandør av totalprosjekter med høy kvalitet til dagligvarehandelen og industrielle og kommersielle partnere. Vi leverer totalprosjekter innen kjøle- og varmeanlegg, samt energisentraler og utstyr. Med mer enn 30 års erfaring innen fagfeltet kan vi hjelpe deg med å finne en helhetlig løsning som dekker dine ønsker og behov.

Om oss