Full støtte til BankAxept: Butikkene kan forhåndsvelge BankAxept ved mobilbetaling
Finanstilsynet gir full støtte til BankAxepts tolkning av regelverket for betalingskort med flere varemerker. – Dette er en stor seier for den norske betalingsinfrastrukturen i kampen mot internasjonale giganter, sier Øyvind Westby Brekke, adm. direktør i BankID BankAxept.

Uttalelsen fra Finanstilsynet slår fast at butikkene kan forhåndsvelge betalingsvaremerke ved bruk av et kombinert betalingskort (typisk BankAxept og Visa), uavhengig om det er digitale lommebøker eller plastkort som benyttes. Forbruker kan om ønskelig overstyre valget butikken har satt ved å trykke på gul knapp i betalingsterminalen og deretter velge å betale med et annet varemerke.
Finanstilsynet slår også fast at det er ikke tillatt å innføre krav som innskrenker adgangen til å utstede kombinerte kort eller som medfører at kortet mister egenskapene som et kombinert kort.
Økt konkurransekraft
Lansering av BankAxept i digitale lommebøker startet våren 2024, og i dag er BankAxept i Apple Pay og Trumf Pay med digitale kort fra en rekke banker. Vipps NFC er planlagt lansert med BankAxept før årsskiftet.
– Med denne avgjørelsen får ikke Visa hindret bankene i å legge BankAxept inn i digitale lommebøker. Dermed kan BankAxept fortsette å være en solid og konkurransedyktig aktør i det norske betalingsmarkedet, også når kundene betaler med mobilen. Når stadig flere av betalingene skjer med betalingskort i digitale lommebøker, er det helt avgjørende at BankAxept er med å konkurrere, sier Brekke.
Butikkene har ofte stilt inn betalingsterminalen til å velge BankAxept når kunden betaler med et kombinert kort. Det skyldes at BankAxept-betalinger har betydelig lavere kostnader for butikkene, i tillegg til viktige tjenester som reserveløsning og kontanttjenester. I løpet av et år gir BankAxept-transaksjoner over 2 milliarder kroner i samfunnsøkonomiske besparelser sammenlignet med utenlandske debetkort ifølge tall fra Norges Bank.
Gul knapp for lite kjent
I regelverket for kortbetaling fremgår det at både butikken og forbruker skal kunne velge. Det innebærer at den som betaler skal kunne overstyre butikkens forhåndsvalg. I praksis gjøres dette ved at forbrukeren trykker på gul knapp i terminalen. Finanstilsynet mener aktørene må gjøre denne valgmuligheten mer synlig og kjent.
– Vi er enige i at den gule knappen, som er forbrukernes mulighet til å bytte til et annet varemerke på samme kort, må være mer tilgjengelig og forståelig. Det har vi minnet terminalleverandører og butikkene om å få på plass, og dette er noe vi vil følge opp fremover. Kortutstederne må i tillegg gi bedre informasjon til forbrukerne om betalingsvalg, sier Brekke.
Bakgrunn om striden mellom BankAxept og Visa
BankAxept er den norske betalingsinfrastrukturen som har eksistert i over 30 år.
I Norge har vi valgt å ha kombinerte bankkort med både BankAxept og Visa/Mastercard, noe som gjør at forbrukerne bare trenger ett kort: i norske butikker brukes stort sett BankAxept-delen av kortet, mens i utlandet eller på nett, der BankAxept ikke fungerer, benyttes Visa eller Mastercard.
Apple Pays løsning for kombinerte kort er tilsvarende som i den fysiske verden, det vil si at når man tæpper mobiltelefonen mot betalingsterminalen, så presenterer man to likestilte betalingsvaremerker, og så kan terminalen gjøre et prioritert valg.
Visa krever at mobiltelefonen kun skal vise ett betalingsvaremerke av gangen. Det vil i praksis hindre butikken i å gjøre et prioritert forhåndsvalg. Visas vilkår har derfor satt BankAxepts inntreden i Apple Pay i fare fordi bankene har hatt grunn til å frykte sanksjoner fra Visa.
Forbruker kan overstyre butikkens valg ved å trykke på Gul knapp, og Finanstilsynet påpeker at denne valgmuligheten må gjøres mer kjent og tilgjengelig. BankAxept sendte i fjor ut brev til terminaltilbyderne og anmodet om at dette må følges opp.
I Danmark kom danske myndigheter tidligere i år med en uttalelse om at BankAxepts tolking av regelverket var riktig. Norges Bank har ytret støtte til BankAxept, og i dag kom Finanstilsynet i Norge til samme konklusjon: https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2024/valg-av-betalingsvaremerke-ved-bruk-av-kombinerte-betalingskort/
Norges Banks beregninger av kostnader ved betaling i Norge: https://www.norges-bank.no/bankplassen/arkiv/2022/betaling-koster--men-litt-mindre-enn-for/
Nøkkelord
Kontakter
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noOm oss
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge, og andre verdiøkende tjenester som kjenn-din-kunde med Kundesjekk og Kontakttjenester i butikk.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nær 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom