Tigrene vender tilbake til Kasakhstan som en del av et historisk gjeninnføringsforsøk

23. september 2024 – Ile-Balkhash, Kasakhstan – Amurtigrene Bodhana og Kuma som bodde i Anna Paulowna naturreservat i Nederland, har blitt flyttet til Ile-Balkhash naturreservat i Kasakhstan. Dette er en del av et historisk forsøk på å gjenskape den utdødde tigerbestanden i Kasakhstan. Denne viktige begivenheten er en del av et ambisiøst tiltak som gjennomføres av av Kasakhstans regjering med støtte fra WWF og UNDP for å gjenopprette økosystemet i deltaet til elva Ile og gjeninnføre tigre i landet og regionen der arten ble utryddet for mer enn 70 år siden.

Kasakhstans viseminister for miljø og naturressurser Daniyar Turgambayev meddeler: "Kasakhstan prioriterer høyt arbeidet med gjeninnføring av sjeldne arter. For miljøet er det viktig at vår biologiske mangfoldskjede gjenopprettes og at tigrene som en gang bodde i dette området gjeninnføres der."

Den mannlige og kvinnelige tigeren vil bli plassert i en romslig innhegning på 30 000 kvadratmeter i Ile-Balkhash naturreservat. De to tigernes avkom vil bli sluppet ut i naturen og være den første tigerne som spaserer fritt i Kasakhstan på flere tiår. Dette vil muligens være verdens første gjeninnføring av en tiger i naturen. Avkommet vil spille en viktig rolle i å opprette en ny tigerbestand i en region hvor tigrene tidligere hadde blitt utslettet på grunn av overjakting.

"Dagen i dag markerer en monumental milepæl i bevaringen av tigerbestanden som kan returnere til Kasakhstan og Sentral-Asia," erklærer leder for WWF Tigers Alive Stuart Chapman. "Denne tigeroverføringen er et viktig skritt ikke bare for å returnere den store katten til sitt foreldrehjem, men også for å gjenopprette et helt økosystem."

Fremskritt mot rehabilitering av området er allerede godt i gang med gjenoppretting og gjeninnføring av kritiske tigerbyttearter inkludert truede arter som Bukhara-hjorten og kulanen (et asiatisk villesel) og gjenplanting av over 50 000 kvadratmeter med innfødte trær. Tigrene vil spille en betydelig rolle i å styrke økosystemets struktur og funksjon som både mennesker og dyreliv er avhengige av.

Zhasar Adilbaev, leder for NGOen Auyldastar, bemerker: "Med lanseringen av gjeninnføringsprogrammet for tigrene har vi observert betydelige endringer – gjenopplivingen av naturen og landsbyen vår Karoi. Dette prosjektet gjenoppretter ikke bare tapte økosystemer, men gjør oss også stolte over å være en del av historien. Takket være små tilskudd fra WWF har vi muligheten til å gjøre det vi elsker, utvikle små bedrifter og skape arbeidsplasser i landsbyen, noe som gir glede og tro på fremtiden."

Helt fra starten har lokalsamfunnet rundt Ile-Balkhash naturreservat vært sterkt involvert i prosjektet som inkluderer støtte til forbedringer av områdets landbruk og fremtidig utvikling av naturturisme der.

Flyttingen av tigrene er den første av flere planlagte flyttinger i de kommende årene. Dermed satser man på å skape en sunn bestand på omtrent 50 ville tigre innen 2035. Dette initiativet er ikke bare en bekreftelse på artens bærekraft, men også et lysende eksempel på samarbeid mellom myndigheter, naturvernorganisasjoner og lokalsamfunn når det gjelder vern av naturen.

Photo credit: Kazakh Ministry of Ecology and Natural Resources The map is designed by The Astana Times

Kasakhstansk student er blant verdens beste nettutviklere25.10.2024 15:52:26 CEST | Pressemelding

En student fra West Kazakhstan Innovation and Technology University i Uralsk ble blant de fem beste nettutviklerne ved verdensmesterskapet WorldSkills Lyon 2024 i Frankrike. WorldSkills er det største internasjonale mesterskapet i yrkesdyktighet for unge fagfolk under 25 år. Konkurransens hovedmål er popularisering av blåsnippyrker og tiltrekking av unge mennesker til arbeid innen teknologi, ingeniørfag, bygg og IKT. WorldSkills fremmer kontakter på internasjonalt nivå og kunnskapsutveksling mellom unge folk fra ulike land. Begivenheten har vært arrangert i mer enn 70 år. I år var det rundt 1500 deltakere fra 69 land på WorldSkills i Lyon. Kasakhstan ble representert av 32 ungdommer og 30 internasjonale eksperter i 30 konkurransegrener. Blant disse var Ruslan Yusupov som studerer IKT på West Kazakhstan Innovation and Technology University. Han viste utmerkede ferdigheter i kategorien Webteknologier og kom på fjerde plass etter deltakere fra Ungarn, Korea og Singapore.

Frankrike er interessert i kasakhstansk hestekjøtt25.10.2024 15:16:00 CEST | Pressemelding

Handelen mellom Frankrike og Kasakhstan er på 67 millioner dollar. Kasakhstans landbruksminister Aidarbek Saparov møtte Frankrikes ambassadør til Kasakhstan Sylvain Guiaugue i oktober 2024. Under møtet diskuterte partene spørsmål relatert til styrking av landenes bilaterale samarbeid på landbruksområdet ifølge pressetjenesten til Kasakhstan landbruksdepartement. Under møtet diskuterte partene endring av veterinærkravene for eksport av småfe og et prosjekt om foredling av kasakhstanske storferaser ved bruk av sæd fra franske storferaser. Ministeren erklærte at økning av handelen mellom Frankrike og Kasakhstan er et prioritert område. Handelsomsetningen av landbruksprodukter mellom de to landene hittil i 2024 utgjør 67 millioner dollar. Dette inkluderer Kasakhstans nesten seksdoblede eksport av rapsfrø til Frankrike. I begynnelsen av oktober 2024 signerte det kasakhstanske selskapet Qaiyp-ata og det franske selskapet Pegase BVS en avtale om leveranser av hestekjøtt under dyreholdsutstill

Kasakhstan intensifierer innsatsen for å bevare Nord-Aralsjøen siden vannstanden stiger17.10.2024 14:58:30 CEST | Pressemelding

Forfatter: Dana Omirgazy ASTANA - For første gang på fem år har Kasakhstan nesten oppfylt målet om vanntilførsel til Aralsjøen i vanningssesongen ved å tilføre 977 millioner kubikkmeter vann. De siste årene har bare 350-400 millioner kubikkmeter vann kommet inn i havet. Siden begynnelsen av året har vannvolumet steget over to milliarder kubikkmeter, og det er planlagt å tilføre nesten 500 millioner kubikkmeter innen utgangen av året, meldte statsministerens pressetjenesten den 9.oktober. "I dag vannvolumet i den nordlige delen av Aralsjøen er 22 milliarder kubikkmeter. Hvis tidligere, i vanningsperioden kom det 7 -10 kubikkmeter vann per sekund inn i havet, så er det 10 ganger mer – 60-70 kubikkmeter per sekund i år," sa Zeynolla Kaztoganov, nestleder i inspeksjonen for Aral-Syr-Darja Bassenget. Departementet For Vannressurser og Vanning I Kasakhstan sammen med Verdensbanken utvikler et prosjekt for den andre fasen av Programmet for Bevaring av Nord-Aralsjøen. Det vil fokusere på bærek