Medietilsynet om økt aldersgrense i sosiale medier: - Viktig å følge opp med reell alderskontroll
Medietilsynet er opptatt av at en løsning for reell alderskontroll må på plass for å sikre effektiv håndheving når regjeringen nå vil heve aldersgrensen til 15 år for å dele personopplysninger i sosiale medier.
Regjeringen vil ha en lovendring for at aldersgrensen for å opprette egen bruker i sosiale medier uten tillatelse fra foreldrene, kan økes fra 13 til 15 år. Aldersgrensen regulerer når barn selv kan samtykke til at tjenestene lovlig innhenter og behandler deres personopplysninger uten foreldrenes samtykke.
- Det er positivt at regjeringen tar grep for å gi barn bedre beskyttelse på nett, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Vanskelig for barn å forstå hva de samtykker til, mener Medietilsynet
Da ny personopplysningslov som gjennomførte GDPR i norsk rett var på høring i 2017, påpekte Medietilsynet at tilbyderne måtte forenkle sine brukervilkår, slik at de ble forståelige også for yngre brukere.
- Fortsatt har datainnsamlingen til de globale aktørene en kompleksitet og et omfang som i praksis gjør det umulig for barn å forstå konsekvensen av hva de faktisk samtykker til. Dette er et argument for å øke grensen til 15 år, slik regjeringen nå ønsker, sier Velsand.
Absolutt aldersgrense skal vurderes
Regjeringen ønsker også å vurdere om en absolutt aldersgrense for sosiale medier kan lovfestes.
- Medietilsynets undersøkelser viser at barn og unge utsettes for skadelig påvirkning i sosiale medier, både når det gjelder design og innhold. Derfor bør det vurderes om og hvordan aldersgrenser kan lovfestes med utgangspunkt i en skadelighetsvurdering, selv om dette kan være utfordrende fordi de store globale aktørene ikke er underlagt norsk lovgivning, sier Velsand. Hun minner videre om at det i ønsket om å beskytte barn på nett, også er viktig å ivareta deres grunnleggende rettigheter til deltakelse, ytrings- og informasjonsfrihet.
- Dette er sentrale avveininger både når det gjelder å heve aldersgrensen etter personopplysningsloven og når en absolutt aldersgrense skal vurderes, sier Velsand.
Medietilsynet mener også at det er behov for å gjennomgå skadelighetsbegrepet relatert til medieinnhold.
- Den teknologiske utviklingen og endringer i medievaner utfordrer den tradisjonelle definisjonen av skadelighet i lovgivningen. Sosiale medier har betydelig makt over hva slags innhold brukerne eksponeres for, og som kan ha negative effekter for barn og unge. Medietilsynet er derfor i gang med å utvikle metodikk for å kartlegge og vurdere skadelig innhold i uredigerte medier, slik at vi skal være bedre rustet til å håndheve kommende regelverk. Det blir viktig at Norge følger opp de mulighetene som ligger i nye EU-regler for å styrke barns sikkerhet på nett, for eksempel gjennom Digital Services Act (DSA), sier Velsand.
Medietilsynet etterlyser reell alderskontroll
Medietilsynet påpeker videre at en økt aldersgrense i sosiale medier er lite verdt dersom den ikke håndheves. Halvparten av norske ni- og tiåringer bruker i dag sosiale medier, til tross for grensen på 13 år, ifølge Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
- En løsning for aldersverifisering er avgjørende for å verne de yngste barna mot innhold og design som er beregnet for eldre brukere, og for at endringen fra 13 til 15 år skal ha noen praktisk konsekvens. Her må Norge utnytte de mulighetene som ligger i europeiske løsninger, sier Mari Velsand.
Regjeringen vil legge fram et høringsnotat om å øke aldersgrensen i personopplysningsloven fra 13 til 15 år så snart som mulig.
Pressemeldingen fra regjeringen kan du lese her.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom