Akademikerne åpner for å hente inn mer kunnskap om sykelønnsordningen

-Vi er villige til å diskutere også det som er vanskelig, og kan ikke avvise kunnskapsinnhenting eller utredning om sykefraværet. Vi må ta dette på alvor og gjøre det vi kan, sier Lise Lyngsnes Randeberg, leder i Akademikerne.

Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg.
Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg. Akademikerne

IA-forhandlingene om sykelønn pågår for fullt. Etter planen skal ny avtale signeres i midten av november. I mediedebatten har LO vært tydelige på at de ikke vil gå med på utredning av sykelønnsordningen. NHO har frontet at dette er et krav fra dem for å signere en ny avtale.

Akademikernes leder understreker viktigheten av å få på plass en ny IA-avtale.

-Vi står i en situasjon nå der vi risikerer at det ikke blir noen avtale. Konsekvensen av dette vil være at vi mister innflytelse og medbestemmelse i beslutninger om sykelønnsordningen. Det er viktigste i denne saken er å sikre tryggheten til medlemmene våre, det gjør vi best gjennom å sitte ved bordet når beslutningene tas, sier Randeberg.

Akademikerne åpner sammen med arbeidstakerorganisasjonene for utredninger av sykelønnsordningen. Randeberg sier at vi må tåle å diskutere det som er ubehagelig og som man er uenige om.

-Det økende sykefraværet er et stort problem, både for samfunnet og den enkelte. Vi mener at vi må få alt på bordet. Det er uansvarlig å si nei til kunnskap når vi har en så stor samfunnsutfordring.

Akademikernes hovedmål inn i forhandlingene er å sikre sykelønnsordningen.

-Vi skal bevare tryggheten for arbeidstakeren, samtidig må vi komme med grep og tiltak som virker for å få ned sykefraværet. Jeg har tro på at det er mulig få til en ny avtale – vi forholder oss til det som skjer i forhandlingene, og ikke i media, sier Randeberg.