Telenor har oppgradert sikkerhetspakken SAFE
Telenor har oppgradert sikkerhetspakken SAFE. Blant nyhetene er «Kredittvakt» som varsler deg om noen forsøker å ta opp kreditt i ditt navn.
Til sammen har 9 av 10 nordmenn blitt forsøkt svindlet, mens hele 1,2 millioner av oss har blitt svindlet på nett, ifølge NorSIS.
Stadig mer avanserte fremgangsmåter er én av de største årsakene til at så mange nordmenn har opplevd å bli svindlet på nett. I tillegg har verktøyene de kriminelle benytter seg av blitt tilgjengelig for enda flere de siste årene.
Derfor oppgraderer Telenor nå SAFE med nye funksjoner som gir kundene enda mer effektiv beskyttelse og forsikring mot avanserte svindelmetoder.
SAFE er Telenors beste forsikring mot digital svindel som sikrer kunden og husstanden hjelp hvis man blir utsatt for svindel. Med SAFE får du rådgivning, økonomisk kompensasjon og bistand når du trenger det. Prisen er 199 kroner i måneden.
– Vi utvikler hele tiden tjenestene våre for å gjøre dem bedre og mer relevante for våre kunder. Det siste året har vi jobbet med å gjøre SAFE til et enda sterkere skjold mot digital kriminalitet, sier Wiweke Reymert, leder for digital sikkerhet i privatmarkedet i Telenor.
Varsler om noen låner penger i ditt navn
En av de nye tjenestene i SAFE er «Kredittvakt», hvor du blir varslet om andre forsøker å ta opp kreditt i ditt navn eller hvis kredittrammen økes.
– Det har tidligere vært utfordrende å oppdage kredittsvindel i tide, fordi man ofte ikke har fattet mistanke før flere dager senere – når et brev om utført kredittsjekk har dumpet ned i postkassen. Som SAFE-kunde blir du nå varslet.
Nå mottar du nemlig en varsling med en gang en søknad godkjennes av banken eller kredittselskapet, dersom du eller andre tar opp kreditt i ditt navn eller øker kredittgrensen din.
– Dette gir kundene våre mulighet til å melde fra mye tidligere, slik at eventuelle overføringer kan stanses i tide, forklarer Reymert.
Tjenesten gjelder for både kredittkort, forbrukslån og kjøpskreditt, og gir deg også konkrete anbefalinger til hva du bør gjøre i en slik situasjon.
Varsling ved stjålet passord og forsikringssvindel
– Med SAFE får du automatisk et varsel om passordene eller personopplysningene dine havner på avveie. Du vil også få opp anbefalinger om hva du bør foreta deg, og hvem du eventuelt bør kontakte i slike situasjoner, sier Reymert.
I tillegg til å varsle deg i kritiske situasjoner, sørger SAFE for at du er beskyttet når du befinner deg på steder med usikret nett.
– Er du for eksempel på ferie eller befinner deg på en kafé med åpen Wi-Fi, kan alle SAFE-kunder benytte seg av den innebygde VPN-løsningen. I utlandet aktiveres denne automatisk når brukeren logger på trådløse nett, om kunden ønsker det, sier Reymert.
SAFE inneholder også en egen svindelforsikring som gir deg hjelpen du trenger om uhellet faktisk skulle inntreffe. Dette inkluderer alt fra advokathjelp til dekning mot bruktkjøp på FINN og app-kjøp gjort av barn uten foreldres godkjenning.
– SAFE hjelper deg både før, under og etter at noe har skjedd, og er den eneste forsikringen i markedet med en så bred dekning. Forsikringen dekker deg også dersom du blir utsatt for svindel av noen du har en nær relasjon til, sier Reymert.
– ID-tyveri, svindel og misbruk av kredittkort er blant de tingene våre kunder bekymrer seg aller mest for når surfer på mobilen. Det er nettopp disse tingene SAFE nå blir enda mer effektiv mot, sier Reymert.
Dette inneholder SAFE
Varsling
- ID-vakt – varsel om din personlige informasjon lekkes på nett.
- Kredittvakt – varsel om kreditt eller usikrede lån tas opp i ditt navn.
Beskyttelse
- VPN – en privat linje å surfe på når du kobler til ukjente nett.
Hjelp
- Svindelforsikring – hjelp mot ID-tyveri og alle former for svindel på nett:
- advokathjelp
- juridisk rådgivning
- psykologbistand
- dekning mot økonomiske tap
- hjelp til å fjerne uønsket innhold
- forsikring mot app-kjøp gjort av barn under 12 år
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister
Tel:800 80 900Vetle AndersenInformasjonssjef
Tel:+4797123539vetle.andersen@telenor.noBilder
Om Telenor Norge
Telenor Norge AS er landets største leverandør av telekommunikasjon og digitale tjenester. Vår infrastruktur er grunnmuren i digitaliseringen av Norge med dekning og hastigheter i verdensklasse. Våre tjenester og produkter bidrar til økt produktivitet og gir tilgang til alt av digitalt innhold. Vår sikkerhets- og beredskapsorganisasjon jobber døgnkontinuerlig med å trygge våre kunder, og vi tar et særlig samfunnsansvar for å skape trygghet for barn og unge på nett.
Vi har 3300 medarbeidere fordelt på rundt 20 kontorer i hele Norge. Vi er en del av Telenor Group, som har virksomhet i Norden og Asia. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.
Les mer om Telenor Norge på www.telenor.no
Følg pressemeldinger fra Telenor Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Telenor Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Telenor Norge
Hendelsesrapport oversendt Nkom21.11.2024 15:48:37 CET | Pressemelding
Telenor har sendt over sin hendelsesrapport til Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) etter forrige ukes problemer med nødmeldingstjenesten. De foreløpige analysene peker på tre hovedgrunner til at problemene oppsto.
Mobilproblemene rettet13.11.2024 17:01:50 CET | Pressemelding
Tiltakene som er blitt iverksatt for å løse sitasjonen har hatt ønsket effekt, og alle tjenestene våre fungerer som normalt. Vi fortsetter å følge situasjonen nøye.
Oppdatering om mobilproblemer13.11.2024 12:19:04 CET | Pressemelding
Ny status på situasjonen, klokken 14:45, 13.11.2024: Vi har tidligere meldt at anrop til nødnumre går som normalt, men vi ser dessverre at enkelte kunder fortsatt kan oppleve forsinkelser. Vårt råd fra tidligere gjelder ennå: Hold linjen og vent til du blir oppkoblet når du ringer til 110, 112 og 113. For vanlige taleanrop: Vi ser en bedring i situasjonen, men feilen er fortsatt ikke løst. Vi fortsetter arbeidet med å løse problemene. Tidligere melding: - Telenor-kunder opplever for øyeblikket forsinkelser på tale. SMS og mobildata fungerer som normalt. Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en bedring i situasjonen, og fortsetter arbeidet med å rette opp i feilen, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor Norge. Kunder kan oppleve at det tar tid å komme igjennom til nødetater. Et tips er å holde linjen og ha tålmodighet før man blir koblet opp. Telenor beklager ulempene disse problemene har ført til. For mer informasjon, kontakt anders.krokan@telenor.no el
Nannestad IL Håndball stakk av med pris fra Røde Kors og Telenor6.11.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Tiltak mot mobbing og utenforskap ga klingende mynt i klubbkassen for håndballaget fra Nannestad. Alle idrettslag som fullfører Røde Kors og Telenor sitt antimobbeprogram Bruk Hue er med i trekningen av 25.000 kr. Nannestad IL Håndball Jenter U16 ble denne rundens premievinnere.
Telenor med åpent fibernett5.11.2024 22:01:15 CET | Pressemelding
(Fornebu, 5. november 2024) I kommende bredbåndsregulering forventes det at Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) reduserer eller fjerner spesifikke plikter på fibertilbyderne. I dag gjelder slik bredbåndsregulering nasjonalt og omfatter kun Telenor. Nå offentliggjør Telenor hvilken praksis selskapet vil følge i de ikke-regulerte områdene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom