Stiftelsen Kvinnekollektivet ARKEN

Det eneste tilbudet til sårbare kvinner med rusutfordringer får ikke avtale med HSØ

Stiftelsen Kvinnekollektivet ARKEN, som har gitt rusavhengige kvinner kjønnsdelt behandling gjennom 37 år, står i fare for å legges ned fordi de ikke har fått tildelt plasser i Helse Sør-Øst sin anbudskonkurranse.

Mandag 21. oktober ble det klart hvilke institusjoner som har fått tildelt plasser i den pågående anbudsrunden i Helse Sør-Øst.

I skrivende stund har ARKEN 12 inneliggende pasienter (overbelegg på grunn av beleggskravet), og de har gjennom hele året hatt venteliste. De ligger an til en beleggsprosent på over hundre prosent i 2024.

Wilhelmsen stiller seg undrende og kritisk til helseforetakets utradering av mangfoldet i behandlingstilbudet til rusavhengige og kraftige nedbygging av behandlingsplasser til en sårbar gruppe. Dette skjer samtidig som vi venter på regjeringens forebyggings- og behandlingsreform.

Drives av anbud og krav tuftet på økonomi

Helse Sør-Øst har tidligere uttalt at de er opptatt av at behandlingen skal basere seg på pasientens individuelle behov. Anbudet skulle vektlegge at mennesker med rusproblemer er forskjellige, og at behandlingstilbudet må gjenspeile dette.

Resultatet av anbudskonkurransen er det motsatte. Mangfoldet vil forsvinne, og særlig sårbare kvinner med rusutfordringer vil miste sitt behandlingstilbud. Det vil ikke være tilbud igjen som baserer seg på kvinnenes individuelle behov.

Rusavhengighet er en dødelig lidelse og fordrer akutt hjelp

Får fatale konsekvenser for kvinnehelse

– Etter nesten 37 års drift vet vi hva som fungerer for våre pasienter, og det er kjønnsdelt behandling i trygge rammer på en liten institusjon, fortsetter hun.

I fjor kom NOU-en Den store forskjellen — om kvinners helse og betydningen av kjønn for helse. Der legges det vekt på forskning som sier at rusavhengige kvinner bør ha separat behandlingstilbud. Likevel blir ikke avtalen med ARKEN fornyet.

Behovet er større enn noen gang

Ventelistene for døgnbehandling vokser, og behovet for varig rehabilitering er større enn noen gang. Tapet av ARKEN vil føre til at mange kvinner blir stående uten et egnet sted å få hjelp. Dette medfører økt risiko for tilbakefall, overdoser og i verste fall død.

ARKEN har i snart fire tiår levert helhetlig og faglig god behandling til kvinner med alvorlig rusavhengighet. Med denne nedleggelsen risikerer vi ikke bare at behandlingskapasiteten for kvinner svekkes, men at liv går tapt fordi sårbare individer ikke får den nødvendige hjelpen de trenger i tide. Når institusjoner med så lang erfaring og spesialisert kompetanse forsvinner, blir det et gap i tilbudet som det vil være svært vanskelig å fylle.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Kvinnekollektivet ARKEN

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Kvinnekollektivet ARKEN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Kvinnekollektivet ARKEN