9. NORDISKE KONFERANSE OM VOLD OG BEHANDLING

Stiftelsen Alternativ til Vold (ATV) har gleden av å ønske velkommen til den niende konferansen om vold og behandling, på Radisson Blu Plaza Hotell. Konferansen har etablert seg som et viktig møtested for behandlere, forskere og beslutningstagere innen feltet vold i nære relasjoner. Konferansen vil være aktuell for behandlere i helsevesenet, ansatte i barnevern, familievern, helsestasjon, leger og andre med interesse for vold i nære relasjoner. Årets konferanse byr på foredrag og workshops fra noen av de fremste forskerne og fagfolkene på feltet.

Hvordan snakke om vold i en barnevernskontekst?

Samtaler om vold kan oppleves konfronterende og være utfordrende. I samarbeid med barnevernstjenesten Søndre Nordstrand, har psykologene Yalila Castro Guerrero og Øygunn Lid fra ATV utviklet en voldsspesifikk familieveileder for bruk i møte med familier som er i kontakt med barnevernet grunnet vold. Materialet inviterer til å snakke om vold på måter som vekker interesse og nysgjerrighet hos foreldre og barn. Psykologene vil presentere fremgangsmåter og pedagogisk visuelt støttemateriale fra veilederen.

Hvor står voldsfeltet i dag?

Kristin Skjørten er professor i kriminologi og var en av initiativtakerne for å opprette Alternativ til vold i 1987. Etter at hun gikk av med pensjon i 2023 er hun nå gjesteforsker ved Institutt for offentlig rett, UiO. Vold i nære relasjoner har vært et hovedtema i hennes forskning gjennom 40 år. Hun skal snakke om hvilke ideer som lå til grunn for opprettelsen av ATV og hvordan voldsfeltet ser ut i dag. Amie Zarling er førsteamanuensis/associate professor i psykologi, utviklingspsykologi og familiestudier ved Iowa State University. Hun har i mange år forsket på forebygging og behandling av vold i familien. Hun vil presentere ny kunnskap om behandling for de som utøver vold med hovedfokus på Acceptance and Commitment Therapy (ACT).

Familieliv, kjønn og vold

Lucas Gottzén er professor ved Institutt for barn- og ungdomsvitenskap ved Stockholms Universitetet. Han forsker på kjønn og seksualitet, og spesielt menns vold mot kvinnelig partner. Gottzén har publisert en rekke artikler og bøker på feltet. På konferansen vil han fokusere på menn som utøver vold og deres følelser. Catherine Donovan er professor i sosiologi og leder av sosiologisk institutt ved Durham Universitet i Storbritannia. Hun har i mange år forsket på intimitet og familieliv i LGBT+ parforhold. Hun skal presentere sin forskning på kjærlighet og vold i heterofile og samkjønnede parforhold – hva er likt, og hva er forskjellig?

I tillegg kommer Nadia Ansar for å holde foredrag om sin selvbiografiske bok «Min Skam – en historie om forventninger og løsrivelse». Donny Riki og Riel Dupuis-Rossi skal snakke om kulturell tilnærming til vold som følge av generasjoner med kolonialisering. Og Anna-Sabina Soggiu skal snakke om levekårsutfordringer.

Om Alternativ til Vold

Alternativ til Vold (ATV) er et behandlings- og kompetansesenter på vold, med særlig vekt på vold i nære relasjoner. Vi tilbyr behandling til alle medlemmer av familien; voksne og ungdommer som utøver vold, og voksne og barn som utsettes for vold. ATV hjelper personer som utøver vold i familien slik at de slutter å bruke vold og kan utvikle seg til trygge og omsorgsfulle partnere og foreldre. De som har vært utsatt for vold skal få hjelp slik at de kan få et liv uten vold.

Alternativ til vold ønsker å være en ledende aktør og faglig premissgiver på feltet vold i familien og behandling. Dette arbeidet gjøres gjennom våre tre hovedområder; behandling, kunnskapsutvikling og kunnskapsformidling.

Følg pressemeldinger fra Alternativ til Vold

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Alternativ til Vold på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Alternativ til Vold