SINTEF med klimaløsninger på COP29

SINTEF legger frem rapporten "Teknologi for raskere global klimaomstilling” under årets klimatoppmøte COP29 i Aserbajdsjan.

Bilde fra 15. oktober av Petter Nekså som overleverer SINTEFs rapport til klima- og miljøminister Tore O. Sandvik under et orienteringsmøte for sivilsamfunn og interesseorganisasjoner som ble arrangert av Klima- og miljødepartementet.
Den 15. oktober overleverte Petter Nekså SINTEFs rapport til klima- og miljøminister Tore O. Sandvik under et orienteringsmøte for sivilsamfunn og interesseorganisasjoner som ble arrangert av Klima- og miljødepartementet.

– Vi må heve ambisjonene i klimaforhandlingene og legge til rette for skalerbare løsninger som reduserer utslippene, spesielt i lav- og mellominntektsland, sier konsernsjef Alexandra Bech Gjørv.

I forkant av årets klimatoppmøte har SINTEF utarbeidet et faglig innspill med tiltak for å få fart på den globale klimaomstillingen. Rapporten, «Teknologi for raskere global klimaomstilling», inneholder 15 faglige innspill for hvordan man kan kutte klimagassutslipp innen områder som:

• Bærekraftig kjøling
  • Kutt i metangassutslipp
  • Energieffektivisering i industrien
  • Kutt av SF6-utslipp
  • Fornybar energi
  • Maritim transport
  • CCS og karbonfjerning

– COP29 er en spesiell mulighet til å mobilisere globale ressurser og samarbeid for en mer bærekraftig fremtid. Vår rapport gir konkrete anbefalinger for hvordan Norge kan styrke sitt samarbeid med lav- og mellominntektsland, sier Petter Nekså.

SINTEFs bidrag til den globale klimadugnaden

SINTEF deltar for tiende gang som uavhengig observatør til COP. Bech Gjørv understreker viktigheten av at forskningsinstitusjoner som SINTEF deltar på COP-konferansene for å gi kunnskapsbaserte innspill til internasjonale klimaforhandlinger.

– Verden står overfor en akutt klimakrise som krever umiddelbare handlinger for å bremse global oppvarming. SINTEF deltar på COP for å bidra med vår forskningsbaserte innsikt. Vi samarbeider tett med norsk næringsliv om å utvikle ny miljøteknologi og har derfor et ansvar for å støtte internasjonale klimaforhandlinger med kunnskap om innovative løsninger vi vet fungerer og som kan skaleres relativt raskt, sier konsernsjef i SINTEF Alexandra Bech Gjørv.

Finansiering og samarbeid med lav- og mellominntektsland

Årets klimatoppmøte har fokus på å fremskynde finansiering og tiltak mot klimaendringene og spørsmål om hvem som skal bidra, hvor mye, og hvordan, står sentralt.

I rapporten foreslår SINTEF å etablere et forsknings- og utviklingsprogram der norske aktører aktivt samarbeider med partnere i lav- og mellominntektsland (LMIC) om skalerbare teknologier. Programmet bør baseres på åpne utlysninger som har vist seg å være et effektivt verktøy for å fremme innovasjon og bærekraft.

– Norge bør ta en ledende rolle i å etablere forskningsprogrammer for å fremme bærekraftige energiløsninger. Vi har lang erfaring med forskning i flere land i det globale sør, men innsatsen har til nå vært fragmentert, sier Nils Røkke, bærekraftsdirektør i SINTEF.

Den 18. november arrangerer SINTEF og NTNU et eget arrangement i Baku. Bærekraftdirektør i SINTEF, Nils Røkke og NTNU-professor, Anders Hammer Strømman, er innledere og har invitert nasjonale og internasjonale aktører til å diskutere veien videre for klimahandling og teknologiutvikling.

Les mer om SINTEFs deltagelse på COP29 her: https://www.sintef.no/sintef-pa-cop29/.

Om oss