Steinar Holden tildeles årets Akademikerpris

— Han er en dyktig formidler og en uredd akademiker som tør å kritisere myndigheter og oppdragsgivere, sier juryleder Jan-Inge Eidem.

Professor Steinar Holden tildeles Akademikerprisen 2024
Professor Steinar Holden tildeles Akademikerprisen 2024 NTB/Mimsy Møller

Steinar Holden er en anerkjent samfunnsøkonom og professor ved Økonomisk institutt på Universitetet i Oslo.

— I en tid der akademisk frihet er under press og mange akademikere kvier seg for å ytre seg offentlig, viser årets prisvinner at han er uredd. Han tør å kritisere myndigheter og oppdragsgivere. Han er et viktig forbilde for andre akademikere, sier juryleder Eidem.

Akademikerprisen deles ut av arbeidstakerorganisasjonen Akademikerne, og gis til personer som har utmerket seg med sin forskning, kunnskapsformidling eller bidrag til akademisk frihet. Tidligere vinnere er blant andre sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen, jurist Anine Kierulf og tidligere assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad.

Holdens viktigste arbeidsfelt er innen lønnsfastsettelse, penge- og finanspolitikk, makroøkonomi og arbeidsmarked. Han er for mange mest kjent for å ha ledet flere prestisjefylte offentlige utvalg. Blant dem om sysselsetting, lønnsdannelse og kompetansebehovet i Norge.

Akademikerprisjuryen trekker frem at Holden er en erfaren og dyktig formidler. Han skriver faglitteratur for akademia, bøker for skoleverket, kronikker i nasjonale medier og deltar i debatter.

Hans engasjement for faget har gjort ham til en populær veileder og en godt likt underviser blant studentene ved Universitetet i Oslo.

— Det er veldig gøy å få denne prisen. Kunnskapsformidling har alltid vært viktig for meg, og det er veldig motiverende å få en slik anerkjennelse for innsatsen, sier prisvinner Steinar Holden.

Holden er også en anerkjent forsker med over 3300 siteringer på Google scholar, og er publisert i en rekke internasjonale publikasjoner.

Prisutdelingen finner sted på Akademikernes høstkonferanse 23. oktober på Nasjonalmuseet.

Prisen er en skulptur av Nico Widerberg og 200 000 kroner i støtte til prisvinners arbeid innen kunnskapsformidling.

Tidligere vinnere av Akademikerprisen:

2023: Anne Sverdrup-Thygeson, professor i bevaringsbiologi ved NMBU

2022: Andreas Wahl, fysiker og programleder

2021: Line Vold og Espen Rostrup Nakstad, avdelingsdirektør i Folkehelseinstituttet og assisterende helsedirektør i Helsedirektoratet

2020: Hans Petter Graver, professor i juss ved Universitetet i Oslo

2019: Thomas Hylland Eriksen, professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo

2018: Nora Sveaass, psykolog og professor ved Universitetet i Oslo.

2017: Marie Moe, doktorgrad i informasjonssikkerhet, NTNU og SINTEF.

2016: Dag Berild, overlege ved Ullevål sykehus og er professor i infeksjonssykdommer.

2015: Anine Kierulf, postdoktor, Norsk senter for menneskerettigheter.

2014: Tiril Willumsen, professor ved det odontologiske fakultet, UiO.

2013: Alexander Cappelen, professor i økonomi ved NHH.

2012: Sissel Rogne, direktør i Bioteknologinemnda og professor II ved Institutt for samfunnsmedisinske fag, UiB og ved Institutt for naturforvaltning, UMB.

2011: Kalle Moene, professor i samfunnsøkonomi ved UiO.

2010: Dag O. Hessen, professor i biologi ved UiO.

2009: Jørgen Randers, professor i klimastrategi ved BI.

2008: Reidun Førde, professor i medisinsk etikk ved UiO.

Arbeidstakerorganisasjonen for høyt utdannede

Akademikerne er hovedorganisasjonen for folk med høyere utdanning. Våre 13 medlemsforeninger har til sammen over 265 000 medlemmer.