Ny undersøkelse: nordmenn er mest reiselystne

Nordmenn er fortsatt de mest reiselystne i Norden, til tross for svak krone og høy boligrente. 55 % oppgir i en fersk undersøkelse at de planlegger å reise til utlandet de neste 12 månedene.

To jenter i badetøy som ser ut over en strand
Reiselysten er på topp - også hos barnefamiliene denne vinteren. 55 % av nordmenn oppgir i en ny undersøkelse av Kantar Media at de planlegger å reise til utlandet de neste 12 månedene. Foto: TUI

– Vi prioriterer ferier til utlandet med sol og bad som hovedingredienser veldig høyt. Det er det ikke tvil om, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Tar seg råd til ferie med solgaranti

Undersøkelsen ble gjennomført av Kantar Media på oppdrag fra TUI i slutten av september. Den ble besvart av et representativt utvalg på 1370 deltakere.

55 % av nordmennene oppga at de planlegger en ferie til utlandet de neste 12 månedene. Tilsvarende tall er henholdsvis 49 % i Sverige, 47% i Danmark og 34 % i Finland

– Det viser tydelig at nordmenn er optimistiske når det gjelder økonomien, og at de uansett tar seg råd til en etterlengtet ferie. Undersøkelsen viser også ikke overaskende at de fleste velger å ta utenlandsferien i skoleferiene, sier Mørk-Løwengreen.

18 % skal ikke reise

Salgstallene denne vinteren bekrefter optimismen den nye undersøkelsen tyder på. Bestillinger av pakkereiser med rutefly har økt med hele 26 % denne vinteren sammenlignet med samme tid i fjor.

Kun 18 % av nordmennene oppgir at de ikke skal reise til utlandet de neste 12 månedene.

– Tidligere var det barnefamilier som ble mest berørt av den økonomiske situasjonen. I den siste undersøkelsen er det ikke særlig stor forskjell på reiseiveren mellom husholdninger med eller uten barn, sier Mørk-Løwengreen.

Denne vinteren er det Kanariøyene med Gran Canaria og Lanzarote i spissen som er de mest populære reisemålene, mens dem som tåler en lengre flytur velger Thailand i år.

To jenter i badetøy som ser ut over en strand
Foto: TUI