Kredinor AS: Resultat for tredje kvartal 2024

(Oslo, 21. oktober 2024) Den positive utviklingen i Kredinor AS fortsatte i tredje kvartal. Totale inntekter endte på MNOK 375,5 og EBT korrigert for nedskrivninger ville vært MNOK 9,6.

Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor
Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor Kredinor / Kilian Munch

Kredinor AS publiserte i dag kvartalsrapporten for tredje kvartal 2024. Til tross for et negativt resultat, viser de prioriterte områdene fortsatt fremgang, i likhet med andre kvartal.

- Jeg er glad for at den positive utviklingen i driften fortsetter. Vi har dette kvartalet gjort nedskrivninger av immaterielle verdier i Kredinor AS som ikke lenger har økonomisk verdi. Det påvirker resultatet i stor grad. Men isolerer vi den underliggende driften, ser vi at vi fortsatt er på riktig vei, sier Rolf Eek-Johansen, CEO i Kredinor.

Nøkkeltall for tredje kvartal

Collection performance fortsatte å være god. Den var på 103 % i tredje kvartal 2024, mot 90 % i tredje kvartal 2023 (106,2 % i andre kvartal 2024). Forretningsområdet CMS har fortsatt en positiv trend med inntekter på MNOK 185 i Q3 mot MNOK 177 samme periode i fjor.

- Totale inntekter var MNOK 375,5 (MNOK 188,2 i tredje kvartal 2023)
- EBITDA på MNOK 121,6 (MNOK - 93,6 i tredje kvartal 2023)
- Kontant EBITDA var MNOK 291,3 (MNOK 279,2 i tredje kvartal 2023)
- EBT på MNOK – 75,7 (MNOK – 273,7 i tredje kvartal 2023)

- Vi følger en finansiell plan som vil bringe selskapet tilbake til lønnsom drift på et nivå som forventes for denne type virksomhet. Selv om utviklingen er god så langt i år, betyr det at vi gradvis må forbedre resultatene de neste kvartalene, sier Eek-Johansen.

Nedskriving

I tredje kvartal skrev Kredinor AS ned verdier av immaterielle eiendeler på totalt MNOK 85,3. Hoveddelen av dette er den økonomiske rådgivningstjenesten Kan AS.
- Inntektene fra Kan har ikke vært som forventet og verdien av selskapet er derfor skrevet ned til null i våre bøker, sier Rolf Eek-Johansen.

Nye ledere og omstilling

Kvartalet har også vært preget av en omorganisering som skal støtte selskapets langsiktige mål. Fra 1. januar kommer bransjeveteranen Tore Andresen inn i en nyopprettet stilling som Country Manager for Norge. Abbe Fransson returnerer til Kredinor som direktør for Developing Markets.

- Tore er en supersignering for oss og jeg er svært fornøyd med å få ham om bord. Vi har behov for å få et enda sterkere grep om vårt hovedmarked, og da er Tore riktig mann til jobben. Så må vi også sikre god utvikling i våre andre markeder. Da kan jeg ikke tenke meg noen bedre til å lede dette arbeidet enn Abbe, som startet våre satsinger i Sverige og Finland, sier CEO Rolf Eek-Johansen.

Rapport og presentasjon:

Rapporten for tredje kvartal 2024 er vedlagt denne utgivelsen og publisert på Kredinors nettsider, sammen med en skriftlig presentasjon. Det holdes ikke en felles kvartalspresentasjon dette kvartalet, men det er satt av tid til spørsmål om resultatet med CFO Bjørn Ove Ottosen og CEO Rolf Eek-Johansen mellom 11:00 og 12:00 21. oktober. Ta kontakt med jon.berge@kredinor.no for å booke en individuell avtale.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Jon Berge, kommunikasjonsdirektør
Telefon +47 905 98 680 / E-post: jon.berge@kredinor.no

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og en ledende aktør innenfor kjøp og forvaltning av gjeldsporteføljer. Vi tilbyr effektive og tilrettelagte løsninger for våre oppdragsgivere, slik at de får betalt for sine krav. Samtidig sikrer vi at det skjer på en omtenksom og smidig måte for kunder i en utfordrende økonomisk situasjon, eller som bare har glemt å betale i tide.

Selskapet er etablert i Norge, Sverige, Finland og Danmark med en samlet omsetning på 1,45 milliarder kroner (2023) og 687 ansatte.

Kredinor er et datterselskap av SpareBank 1 Gruppen AS og inngår som en del av SpareBank 1-alliansen

SpareBank 1-alliansen er Norges nest største finansaktør, og består av 12 selvstendige sparebanker over hele landet, som samarbeider om en felles plattform og merkevare. SpareBank 1-alliansen har rundt 1 450 milliarder kroner i forvaltningskapital, og det jobber om lag 9 700 medarbeidere i alliansen, hvorav ca. 1 300 i SpareBank 1 Gruppen med datterselskaper.