Fair Group

Inkassovekst på 14 prosent blant husholdningene i tredje kvartal

I tredje kvartal 2024 ble 14 prosent flere ubetalte regninger blant norske husholdninger sendt til inkasso, sammenlignet med samme periode i 2023. Husholdningenes finansielle kapasitet har vært presset over tid, og dette gir utslag i det økte misligholdet.

Høye renter, stigende priser på nødvendighetsvarer og flere husholdninger i økonomisk trøbbel har gjort hverdagen vanskeligere for mange. Foto: iStock

– Omfanget inkasso i samfunnet er en tidlig indikator på alvorlige, økonomiske problemer. Vi ser nå flere småkrav gå til inkasso. Veksten i misligholdet vitner om tøffe tider for mange, og et tiltakende antall husholdninger som går en krevende vinter i møte, sier Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Group.

Fair Groups inkassostatistikk viser at økningen kommer fra oppdragsgivere innen de fleste bransjer, blant annet telefoni, strøm, barnehage og bompenger. Gjennomsnittlig hovedstol i tredjekvartal viser en økning på fem prosent, sammenliknet med tilsvarende kvartal i fjor.

Venter på rentekutt

Høye renter og økte levekostnader er drivkreftene bak de økonomiske utfordringene mange opplever. Norges Bank har lenge latt styringsrenten forbli på 4,5 prosent for å bremse inflasjonen. Mens mange har håpet på rentekutt før jul viser prognosene fra sentralbanksjefen kutt tidligst i første kvartal 2025.

– Stadig flere makter ikke å betjene gjelden sin. Dette bekreftes av det økende inkassoomfanget, som er et speilbilde av de stramme økonomiske forholdene mange nordmenn opplever, sier Aandalen.

Seniorenes økonomiske helse på bedringens vei

I tredje kvartal utgjør gruppen over 70 år 6,7 prosent av det totale antallet inkassosaker, ned fra 8,7 prosent samme periode i fjor – en reduksjon på hele 23,2 prosent. Blant aldersgruppen mellom 40-49 år har den relative andelen inkassosaker økt med 7,1 prosent mot tilsvarende periode i fjor.

– Den eldre delen av befolkningen har over tid økt kredittappetitten. Denne aldersgruppen utgjør nå en mindre andel av totalomfanget i inkassostatistikken. Utviklingen må sees på over tid for å kunne fastslå seniorenes inkassostatus, men dette kan være de første positive tegnene til bedring, sier Aandalen.

Dyrtidsindikatoren stiger i tredje kvartal

Fair Groups Dyrtidsindikator kartlegger graden av dyrtid for forbrukerne og bekrefter at husholdningene opplever stadig mer økonomisk press. I tredje kvartal har indikatoren beveget seg fra et "OK"-nivå i andre kvartal til et "Dyrt"-nivå, hovedsakelig drevet av økningen i antall inkassosaker. Høye renter, stigende priser på nødvendighetsvarer og flere husholdninger i økonomisk trøbbel har gjort hverdagen vanskeligere for mange.

null
Dyrtidsindikatoren baserer seg på et kvartalsgjennomsnitt av følgende variabler: Styringsrente, endring i matvarepriser, endring i strømpriser og antall inkassosaker mot privatpersoner. Grafikk: Fair Group

Tyr til kredittkort for å håndtere utgiftene

Også utviklingen i forbruksgjeld bekrefter at husholdningene er under press. Sammenliknet med samme periode i fjor, viser tall fra Gjeldsregisteret at den samlede ikke-rentebærende forbruksgjelden, ikke-forfalt «kredittkortgjeld», er opp 9,8 prosent, tilsvarende 2,8 milliarder kroner. I Gjeldsregisterets analyse fremheves det at flere enn vanlig har latt sommerens kredittkortfakturaer gå til forfall, og det pekes på utfordringene dette kan medføre inn mot vinteren.

– Kostnadsveksten har gjort at flere har opplevd reallønnsnedgang. Mange kommer til kort med å dekke løpende kostnader, og tar opp forbrukslån eller benytter i større grad kredittkort. Gjeldsutviklingen kan tyde på at flere har havnet i en ond spiral, og har utfordringer med å betale tilbake disse lånene. Det er bekymringsverdig, sier Aandalen.

Samlet rentebærende forbruksgjeld, som består av forfalt «kredittkortgjeld» og forbrukslån, gikk i september opp med hele 2,5 milliarder kroner til 137,1 milliarder kroner.

Lysere fremtidsutsikter

Til tross for økt inkassoomfang, er det indikasjoner på at situasjonen kan stabilisere seg i tiden fremover. I SSBs økonomiske analyse for «Konjunkturutvikling i norsk og internasjonal økonomi» forventes det at norske husholdningenes disponible realinntekt ventes å ta seg klart opp i månedene fremover.

Christian AandalenAdministrerende direktørFair Group

ca@fair.no

Christian Aandalen, administrerende direktør i Fair Collection
Foto: Moment Studio

Om Fair Group

Fair Group ble grunnlagt i 2018 og tilbyr fakturerings- og innfordringstjenester. Konsernets distribusjonsdel, Fair Distribution, sender ut over 36 millioner klimakompenserte fakturaer årlig og fokuserer på høy digitalisering for raskere betaling og lavere klimaavtrykk. Inkassoselskapet Fair Collection er Norges raskest voksende, håndterer mer enn en million saker årlig, og tilbyr bærekraftige løsninger som har spart forbrukerne for over 10 millioner i gebyrer og salærer i 2023.

Financial Times har kåret Fair Collection til et av Europas raskest voksende selskaper i 2024.

Følg pressemeldinger fra Fair Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fair Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fair Group

Flere restauranter må slukke lysene for godt: 37 prosent konkursoppgang i serveringsbransjen i september1.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding

Konkurstakten i Norge fortsetter i høyt tempo. I september gikk 332 virksomheter konkurs – en marginal nedgang på 1,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor (337). Konkursomfanget er likevel ti prosent høyere enn snittet av september-konkursene de siste fem årene. Serveringsbransjen utpeker seg med sterk konkursvekst - 41 serveringssteder gikk konkurs i september, 37 prosent flere enn i fjor.

Fair Group fortsetter veksten - kjøper opp faktura- og inkassoselskapet Maik AS fra Fredrikstad Energi AS19.6.2024 13:07:10 CEST | Pressemelding

Fair Group AS har på kort tid vokst til å bli Norges femte største distributør av fakturaer og tredje største inkassoselskap målt i oppdrag. Nå styrker selskapet sin posisjon i markedet for faktura- og inkassotjenester ytterligere, utvider tjenestetilbudet og tar en ledende posisjon i energisektoren, gjennom oppkjøp av Maik AS. Selskapet var tidligere eid av Fredrikstad Energi AS.