Norske Lakseelver

SISTE SJANSE TIL Å REDDE VILLAKSEN

Den dramatiske situasjonen for villaksen står på dagsorden når Norske Lakseelver og Berlevåg Jeger- og Fiskerforening torsdag denne uken samler elveforvaltere, forskere, forvaltning og politikere til fagdag i Tromsø

Hans Kristian Krogh-Hanssen

- Den norske villaksen er i katastrofalt fall. Om vi ikke handler nå, vil våre barn og barnebarn aldri kunne oppleve denne fantastiske fisken. Erfaringene fra i sommer er den hittil sterkeste påminnelsen om utfordringene for villaksbestanden, sier Pål Mugaas, kommunikasjonsansvarlig i Norske Lakseelver som sammen med Berlevåg Jeger- og Fiskerforening og Norges Jeger- og Fiskerforbund arrangerer konferansen.

- Det haster med å samle de som har interesse av saken for å få en oversikt over problemene og ikke minst finne løsninger. Villaksbestanden er under voldsomt press fra lakselus og sykdommer, fra rømt oppdrettslaks og ikke minst den invaderende pukkellaksen, sier Mugaas.

Fiskeridirektøren åpner konferansen

Frank Bakke-Jensen, fiskeridirektør, holder åpningsinnlegget på konferansen. Bakke-Jensen var EØS- og EU-minister, og senere forsvarsminister i Erna Solbergs regjering. Den siste tiden har han markert seg etter at det kom en rapport som viser at torskeoppdretterne ikke klarer å forhindre modning og gyting i merd. Mange venter spent på hva som er hans budskap når villaksens situasjon står på dagsorden.

På konferansen blir det foredrag fra forskere om villaksens status og påvirkningen fra lakselus, genetisk forurensning, og kampen mot pukkellaks. Alt dette er faktorer som forsterkes av klimaendringene.

Aina Valland, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Lerøy Seafood Group kommer til konferansen og skal innlede under tittelen «havbruksnæringens samfunnsansvar».

Det blir panelsamtaler med representanter for lokale elveforvaltere, for Finnmarkseiendommen (FeFo), statsforvalterne i Troms og Finnmark og politikere.

Konferansen arrangeres av Norske Lakseelver i samarbeid med Berlevåg Jeger- og Fiskerforening.

Huawei Norge er sponsor for arrangementet.

Arrangementet:

Dato: Torsdag 24. oktober

Tid: 12:00 – 18:00

Sted: Scandic Ishavshotel, Tromsø

Følg pressemeldinger fra Norske Lakseelver

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske Lakseelver på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norske Lakseelver