Statens vegvesen

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle søker ledere til gigantprosjektet

Del

Nå ansetter de til flere kritiske stillinger i det som beskrives som Norges mest unike veg- og baneprosjekt gjennom alle tider. 

Bilde av Anne Katrine Laskemoen Herdlevær (t.v) og Katrine Sælensminde Erstad.
Anne Katrine Laskemoen Herdlevær (t.v) og Katrine Sælensminde Erstad skal bemanne opp prosjektorganisasjonen i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle. Karoline Rage Statens vegvesen

-    Vi skal nå ansette til noen av prosjektets mest sentrale stillinger, forteller prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad.

Prosjektorganisasjonen teller i dag om lag 20 personer, og nå starter det som er begynnelsen på en opptrapping i prosjektet. 

Stillinger som «aldri lyses ut» 

Totalt seks stillinger er nå ute, blant dem fire spennende prosjektlederstillinger hver med ansvar for sitt geografiske område. Tre av stillingene har ansettelsesforhold i Statens vegvesen og tre i Bane NOR.
Byggeleder som skal lede den første tunnelentreprisen og leder for økonomi og usikkerhetsstyring er også lyst ut. Assisterende prosjektsjef Anne Katrine Laskemoen Herdlevær understreker viktigheten av disse rollene for prosjektets suksess. 

-    Vi rigger oss nå for byggefase, og må besette flere nøkkelroller i prosjektet. Vi ser etter erfarne prosjektledere som ønsker å lede utbygging av både bane og veg. Dette er unike stillinger som «aldri lyses ut» så nå håper vi at folk kjenner sin besøkelsestid, sier Herdlevær. 

Med en investeringskostnad på rundt 40 milliarder kroner, er dette en sjelden mulighet for de som ønsker å være med på å forme fremtidens infrastruktur i Norge.

Forbereder for hovedentreprisene

For å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet, er det prioritert midler i forslag til Statsbudsjettet for 2025 til å lyse ut to kontrakter i markedet. Dette gjelder anskaffelse av rådgivningskontrakt til prosjektering av hovedentreprisene og anskaffelse av en entreprise som vil markere startskuddet for de første fysiske arbeidene i prosjektet. Det er en kontrakt for berg- og skredsikring som gjelder sikring av anleggsområdene som forberedelse for hovedentreprisene i prosjektet. 

Før prosjektet kan starte for fullt, må Stortinget gjere vedtak om kostnadsramme og bompengeopplegg. Med budsjettforslaget for 2025 legger regjeringen til rette for at Stortinget kan fatte vedtak om investeringsbeslutning i 2025.

Trolig ut i markedet i januar neste år 

Dersom forslag til statsbudsjett vedtas, kan prosjektet lyse ut kontrakten for berg- og skredsikring av anleggsområdene i januar 2025. Det tar omtrent 6 måneder å få på plass entreprenør, og arbeidet kan tidligst starte opp sommeren 2025. Områdene som skal skredsikres er på Stanghelle, Helle og Vaksdal.

Nesten 80 kilometer med tunneler er planlagt i det som er landets største tunnelprosjekt gjennom tidene. Prosjektet har utviklet et nytt rømningssystem med tverrgående tunneler mellom jernbanetunnelen og vegtunnelen på strekningene der disse er parallelle, slik at man kan rømme mellom dem i en nødsituasjon. Det er dermed ikke behov for å bygge egne rømmingstunneler til evakuering. Byggetiden er forventet å være om lag 12 til 14 år.

Slik blir ny E16:

  • Vegen går i ny trasé.
  • Antall tunneler reduseres fra 18 i dag til tre lengre tunneler på 9-10 km.
  • Det blir korte dagsoner på Helle, Vaksdal, Trengereid og i Arnadalen.
  • Tunnelen mellom Helle og Vaksdal, og tunnelen mellom Vaksdal og Trengereid, bygges med ett tunnelløp med toveis trafikk.
  • Tunnelen mellom Trengereid og Arna bygges som firefelts veg med to tunnelløp. Kryssløsninger i fjell brukes for avkjøring til Vaksdal og Trengereid.

Slik blir den nye jernbanen:

  • Jernbanen bygges med dobbeltspor og hastighet opp mot 200 km/t, og får to tunneler.
  • Vaksdalstunnelen mellom Stanghelle og Vaksdal på ca. 8 km, og Arnatunnelen mellom Vaksdal og Arna på ca. 19 km.
  • Det etableres nye jernbanestasjoner på Stanghelle og Vaksdal, og banen skal kobles på eksisterende Arna stasjon.
  • Den nye jernbanen legges utenom nåværende trasé, og vil bare grense til eksisterende trasé ved påkobling på Stanghelle og Arna stasjon.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Bilde av Anne Katrine Laskemoen Herdlevær (t.v) og Katrine Sælensminde Erstad.
Anne Katrine Laskemoen Herdlevær (t.v) og Katrine Sælensminde Erstad skal bemanne opp prosjektorganisasjonen i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Karoline Rage Statens vegvesen
Last ned bilde
Bilde som viser Boge, like vest for Vaksdal ligger  dagens veg og bane kloss i hverandre. Området er svært skredutsatt. Ny veg og bane blir lagt i tunnel i den nye løsningen.
Ved Boge like vest for Vaksdal ligger dagens veg og bane kloss i hverandre. Området er svært skredutsatt. Ny veg og bane blir lagt i tunnel i den nye løsningen.
Audun Solheim Statens vegvesen
Last ned bilde
Bildet vider Vaksdal i retning øst.
Vaksdal er et av områdene der prosjektet planlegger å starte opp berg- og skredssikring av anleggsområdene først. Midt på bildet ser en dagens E16.
Audun Solheim Statens vegvesen
Last ned bilde
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Illustrasjon av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Statens vegvesen/Bane NOR
Last ned bilde
Kart som viser traseen som det skal bygges veg og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Kart som viser traseen som det skal bygges veg og bane på i Fellesprosjektet Arna-Stanghelle.
Statens vegvesen
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye