Fellesprosjektet Arna-Stanghelle søker ledere til gigantprosjektet
Nå ansetter de til flere kritiske stillinger i det som beskrives som Norges mest unike veg- og baneprosjekt gjennom alle tider.
- Vi skal nå ansette til noen av prosjektets mest sentrale stillinger, forteller prosjektsjef Katrine Sælensminde Erstad.
Prosjektorganisasjonen teller i dag om lag 20 personer, og nå starter det som er begynnelsen på en opptrapping i prosjektet.
Stillinger som «aldri lyses ut»
Totalt seks stillinger er nå ute, blant dem fire spennende prosjektlederstillinger hver med ansvar for sitt geografiske område. Tre av stillingene har ansettelsesforhold i Statens vegvesen og tre i Bane NOR.
Byggeleder som skal lede den første tunnelentreprisen og leder for økonomi og usikkerhetsstyring er også lyst ut. Assisterende prosjektsjef Anne Katrine Laskemoen Herdlevær understreker viktigheten av disse rollene for prosjektets suksess.
- Vi rigger oss nå for byggefase, og må besette flere nøkkelroller i prosjektet. Vi ser etter erfarne prosjektledere som ønsker å lede utbygging av både bane og veg. Dette er unike stillinger som «aldri lyses ut» så nå håper vi at folk kjenner sin besøkelsestid, sier Herdlevær.
Med en investeringskostnad på rundt 40 milliarder kroner, er dette en sjelden mulighet for de som ønsker å være med på å forme fremtidens infrastruktur i Norge.
Forbereder for hovedentreprisene
For å sikre raskest mulig fremdrift i prosjektet, er det prioritert midler i forslag til Statsbudsjettet for 2025 til å lyse ut to kontrakter i markedet. Dette gjelder anskaffelse av rådgivningskontrakt til prosjektering av hovedentreprisene og anskaffelse av en entreprise som vil markere startskuddet for de første fysiske arbeidene i prosjektet. Det er en kontrakt for berg- og skredsikring som gjelder sikring av anleggsområdene som forberedelse for hovedentreprisene i prosjektet.
Før prosjektet kan starte for fullt, må Stortinget gjere vedtak om kostnadsramme og bompengeopplegg. Med budsjettforslaget for 2025 legger regjeringen til rette for at Stortinget kan fatte vedtak om investeringsbeslutning i 2025.
Trolig ut i markedet i januar neste år
Dersom forslag til statsbudsjett vedtas, kan prosjektet lyse ut kontrakten for berg- og skredsikring av anleggsområdene i januar 2025. Det tar omtrent 6 måneder å få på plass entreprenør, og arbeidet kan tidligst starte opp sommeren 2025. Områdene som skal skredsikres er på Stanghelle, Helle og Vaksdal.
Nesten 80 kilometer med tunneler er planlagt i det som er landets største tunnelprosjekt gjennom tidene. Prosjektet har utviklet et nytt rømningssystem med tverrgående tunneler mellom jernbanetunnelen og vegtunnelen på strekningene der disse er parallelle, slik at man kan rømme mellom dem i en nødsituasjon. Det er dermed ikke behov for å bygge egne rømmingstunneler til evakuering. Byggetiden er forventet å være om lag 12 til 14 år.
Slik blir ny E16:
- Vegen går i ny trasé.
- Antall tunneler reduseres fra 18 i dag til tre lengre tunneler på 9-10 km.
- Det blir korte dagsoner på Helle, Vaksdal, Trengereid og i Arnadalen.
- Tunnelen mellom Helle og Vaksdal, og tunnelen mellom Vaksdal og Trengereid, bygges med ett tunnelløp med toveis trafikk.
- Tunnelen mellom Trengereid og Arna bygges som firefelts veg med to tunnelløp. Kryssløsninger i fjell brukes for avkjøring til Vaksdal og Trengereid.
Slik blir den nye jernbanen:
- Jernbanen bygges med dobbeltspor og hastighet opp mot 200 km/t, og får to tunneler.
- Vaksdalstunnelen mellom Stanghelle og Vaksdal på ca. 8 km, og Arnatunnelen mellom Vaksdal og Arna på ca. 19 km.
- Det etableres nye jernbanestasjoner på Stanghelle og Vaksdal, og banen skal kobles på eksisterende Arna stasjon.
- Den nye jernbanen legges utenom nåværende trasé, og vil bare grense til eksisterende trasé ved påkobling på Stanghelle og Arna stasjon.
Nøkkelord
Kontakter
Katrine Sælensminde ErstadProsjektsjef Fellesprosjektet Arna-StanghelleStatens vegvesen/ Utbygging
Tel:416 80 912katrine.saelensminde.erstad@vegvesen.noAnne Katrine Laskemoen HerdleværAssisterende prosjektsjef Fellesprosjektet Arna-StanghelleBane NOR
Assisterende prosjektsjef Fellesprosjektet Arna-Stanghelle
Bilder
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nattestenger E6 Håpnesbrua ved Namsskogan18.10.2024 16:03:12 CEST | Pressemelding
Brua stenges fra onsdag 23. oktober kl. 22:00 til torsdag 24. oktober kl. 06:00 for å gjøre nødvendige vedlikeholdsarbeider.
Stortingets transport- og kommunikasjonskomité kommer til Akershus18.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Den 21.–22. oktober besøker komitéen Gardermoen, Nordkisa, Kjeller, Oscarsborg, ÅS og Nordre Follo for å gjøre seg kjent med samferdselsplaner i fylket.
Vegen som "krympet" Norge er 100 år17.10.2024 14:09:15 CEST | Pressemelding
I 1924 fikk Nord-Norge vegforbindelse til resten av landet. I morgen feirer vi jubileet med å åpne to nye 90-soner på den samme strekningen.
Fare for glatt veibane over E6 Stavåbrua i Rennebu16.10.2024 19:30:40 CEST | Pressemelding
Det blir nå skiltet med glatt veibane for den midlertidige E6 Stavåbrua på grunn av slitasje på plateelementene som fører til dårlig friksjon.
Starter rehabilitering av E6 Klemetsrud bru i Oslo16.10.2024 18:17:38 CEST | Pressemelding
Rehabiliteringsarbeidene har startet og det må gjøres innsnevringer av trafikken på E6 fra fredag 18. oktober kl. 22.00 til mandags morgen 21. oktober kl. 06:00.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom