Toget kjørte fra Vegard

Vegard Olsen, som jobber som BPA-rådgiver i Stendi assistanse, opplevde nylig at toget kjørte uten ham, fordi det tok for lang tid å ta ut rullestolrampen. En situasjon mange med  funksjonsnedsettelser dessverre fortsatt møter når de reiser kollektivt.

En person i rullestol i hvit jakke sitter ved en togstasjon.

På vei til jobben i Stendi som rådgiver for BPA-brukere (brukerstyrt personlig assistanse) på Lysaker i Oslo denne uken, ble Vegard nylig bedt om å vente på neste tog, da det første toget som ankom, var for gammelt til å håndtere rullestolen uten bruk av rampe.

Konduktøren fra Vy mente dette ville føre til forsinkelser, og ba Vegard vente ta neste tog – noe som førte til at han kom for sent på jobb.

Ydmykende og frustrerende

Vegard mener hendelsen dessverre ikke er enestående, og illustrerer et større problem. Mange med funksjonsnedsettelser føler seg ofte til hinder når de skal reise kollektivt, og kvier seg derfor for å delta i samfunnet på lik linje med andre. Han beskriver opplevelsen som både ydmykende og frustrerende.

– Jeg ble ikke bare forsinket til jobben, men opplever det også som sårt, ikke bare på vegne av meg, men alle i samme situasjon som opplever lignende situasjoner. Det er flaut å bli nektet adgang foran andre passasjerer, og skuffende at vi fortsatt opplever dette i 2024.

Tilrettelegging sikrer et inkluderende samfunn

– Jeg frykter at mange i min situasjon velger å bli hjemme fremfor å ta kollektivtransport, på grunn av risikoen for å bli ekskludert. Det er et alvorlig samfunnsproblem at personer med funksjonsnedsettelser ikke føler seg velkomne på tog og buss.

Vegard deler hendelsen for å bidra til økt bevissthet og endring. Han mener at kollektivtransporten skal være tilgjengelig for alle, og transportselskapene må ta ansvar for at ingen skal føle seg som et hinder for andre reisende. Tilrettelegging for alle borgere er en grunnleggende forutsetning for et inkluderende samfunn.

Stendi kontaktet Vys kundeservice i etterkant, som sier at slik som dette skal det ikke være, og beklaget. Men det er jo når man står på perrongen og skal rekke jobben, man trenger den imøtekommenheten, sier Vegard tørt.

Her kan du følge Vegard "Chairman" Olsen på Instagram

Om oss

Stendi er Norges største private omsorgsaktør, og leverer et rikt spekter av tjenester innen barnevern, bo- og omsorgstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA) og hjemmebaserte tjenester til stat og kommuner.

Følg pressemeldinger fra Stendi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stendi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stendi