3,3 millioner kroner til forskning på voldsutsatte menn og arbeidsdeltakelse

NKVTS og prosjektet Menn og vold: Konsekvenser for helse og arbeidsdeltakelse har fått 3,3 millioner kroner fra stiftelsen DAM. Hovedformålet med det nye prosjektet er å undersøke hvordan voldsutsatthet påvirker menns helse og arbeidsdeltagelse, og hvilke tiltak voldsutsatte menn med arbeidslivsutfordringer trenger.

Midlene går til en postdoktor-stilling tilknyttet Arbeid etter Vold-prosjektet der Maria Teresa Grønning Dale er prosjektleder. Prosjektet har også med seg forskere fra FHI, STAMI og Institutt for Kriminologi på laget.

– Dette er den første studien i Norge som skal se på sammenhenger mellom voldsutsatthet og konsekvenser for helse og arbeidsdeltakelse blant menn, og bruker både survey-, register- og intervjudata. Per i dag har vi ingen forskning på voldsutsatte menns arbeidslivsdeltakelse, så dette kommer til å belyse et kunnskapshull. Vi er veldig begeistret for disse midlene, sier Dale.