Masseoppsigelser i Norse – ansatte fortviler

Totalt 34 ansatte: 22 heltidsansatte og 12 midlertidig ansatte i Norse Atlantic Airways mister jobben ved hovedkontoret i Arendal. Parat-tillitsvalgt, Steven Troy, sier oppsigelsene rammer hard og at mange ansatte med spesialkompetanse i sin tid ble lokket til Arendal med mann, kone og barn for en fast og trygg jobb i Norge.

Selskapet begrunner nedbemanningen med den økonomiske situasjonen og mener kostnadskutt er nødvendig for å nå økonomiske mål og sikre selskapets fremtid.
– Effektivisering av operasjonelle prosesser og nye inntektsstrømmer er ifølge selskapet vurdert, men ikke funnet tilstrekkelig for å nå de nødvendige økonomiske målene.

Nedbemanning og mulig flytting av administrativt ansatte
Steven Troy sier det er fem avdelinger som blir berørt og er redd disse 34 stillingene bare er starten på noe mer.
– Jeg som tillitsvalgt opplever dette som en brutal prosess, der vi nedbemanner og frykter at arbeidsplasser flyttes ut av landet. Velger selskapet å legge ned nær alle administrative arbeidsplasser i Norge, vil mye måtte gjenoppstå i utlandet. Skal selskapet operere tilnærmet like mange fly som før og med tilnærmet samme antall piloter og kabinansatte, må det også være en administrasjon. En administrasjon som i liten grad skal være her i Arendal. Det mener vi er urimelig, sier Troy.

Parat-advokat Marianne Willett Jansen sier ansatte som er berørt nå har fått informasjon fra selskapet.
– Fra Parats side har vi ikke informasjon om at det er konkrete oppgaver som i dag utføres i Arendal, og som nå flyttes til utlandet. Vi håper naturligvis at dette ikke skal skje. Fra de tillitsvalgtstes side kreves det at selskapet følger de alminnelige kriteriene for nedbemanning, og at det tas utgangspunkt i ansiennitet. Fra Parats side vil vi bistå den enkelte på best mulig måte, sier Willett Jansen.

Hun sier informasjonen fra Norse overfor ansatte har tatt lang tid, og tillitsvalgte ba selskapet før helgen om å informere ansatte. Nå når beslutningen er tatt kan det se ut som at prosessen har gått litt for fort, noe som gjør at vi stiller spørsmål ved om utvelgelsesprosessen er forsvarlig, sier advokat Willett Jansen.