– Enorme forskjeller på boliglån

En ny undersøkelse fra Bytt.no viser at det er betydelige forskjeller mellom  bankene når det gjelder boliglånsrentene. Resultatene viser at mange kan spare flere titalls tusen på å bytte til en billigere bank

Store forskjeller på boliglån
En undersøkelse fra Bytt.no viser hvor store forskjellen er mellom bankene på boliglån

Etter hele syv renteøkninger i 2023 har Norges Bank latt styringsrenten ligge uendret på 4,5 prosent gjennom 2024. Dette har gitt bankene tid til å tilpasse sine boliglånsrenter, som nå ligger langt over nivået fra tidligere år.

Sammenlignet med en tilsvarende undersøkelse fra Bytt.no for to år siden, hvor boliglånsrentene var mellom 3 og 4 prosent, ligger dagens rentesatser mellom 5,5 og 6,5 prosent.

– Det er lett å tenke at alle banker tilbyr mer eller mindre samme rente, men det stemmer ikke. Vår undersøkelse viser tydelig at det kan være enorme forskjeller på boliglån. Selv små renteforskjeller kan bli til store beløp i løpet av et år, sier Daniel August Fritzman, daglig leder hos Bytt.no

– Vi oppfordrer alle boliglånskunder til å jevnlig sjekke renten sin og vurdere om de kan få en bedre avtale hos en annen bank. Helst hvert år, og gjerne enda oftere når det er så mange renteendringer som de har vært i det siste, sier han.

Resultatene fra undersøkelsen

Undersøkelsen tar utgangspunkt i et vanlig boliglån på 3 millioner kroner med en nedbetalingstid på 25 år, og inkluderer ikke mindre lokalbanker.

S%E5%20store%20er%20forskjellene
Så store er forskjellene på ordinære boliglån med en lånebeløp på 3 millioner Bytt.no

Resultatene viser at Himla Bank – et digitalt lavpriskonsept fra Fana Sparebank – tilbyr den laveste effektive renten på 5,63%. Dette er hele én prosent lavere enn Sparebanken Vest, som topper listen over de dyreste bankene med en effektiv rente på 6,63 %. Denne forskjellen tilsvarer 20 856 kroner på ett år.

De billigste boliglånene kommer hovedsakelig fra digitale banker som Himla Bank, Kassa, NORdirekte, Sbanken, Nybygger og Bulder Bank. I motsatt ende av skalaen finner vi mer tradisjonelle banker som Nordea, DNB og Sparebanken Vest.

Slik kan du sjekke ditt eget boliglån

Mange boliglånskunder betaler mer enn de trenger for sine boliglån. En god måte å undersøke dette på er ved å sammenligne sin egen rente og månedlig kostnad mot andre banker. Dette var kanskje tungvint før, men heldigvis har teknologien gjort dette lekende lett.

På en sammenligningstjeneste som Bytt.no kan du få en komplett oversikt over alle norske boliglån, med effektive renter og månedlige kostnader basert på ditt lånebehov og din boligverdi.

– Det har aldri vært enklere å finne ut om du betaler for mye for boliglånet ditt. På få minutter kan du få en oversikt over hva andre banker tilbyr, og se hvor mye du kan spare, sier Fritzman.

Til sist har han noen råd til deg som sammenligner lån:

– Ser du en bank som kan gi deg en billigere rente? Ta i det minste kontakt med din nåværende bank og spør om de kan matche den billigste renten. Kan de ikke det, er det enkelt å bytte, sier han.

Store forskjeller på boliglån
Last ned bilde
Så store er forskjellene
Så store er forskjellene på ordinære boliglån med en lånebeløp på 3 millioner
Bytt.no
Last ned bilde

Bytt.no er Norges største sammenligningstjeneste for produkter og tjenester innen personlig økonomi. Årlig besøker flere millioner Bytt.no for å lese omtaler og erfaringer fra norske kunder før de bytter eller velger et nytt selskap.