Slår alarm om lav kvinneandel på livsvitenskap-toppen

OSLO 16. oktober 2024: En ny rapport fra Menon Economics avdekker at kvinner er kraftig underrepresentert i lederstillinger og styreverv i norske life science-selskaper, og både tjener og eier mindre enn menn. Nå slår gründere og forskere alarm.

Chelsea Ranger slår alarm om få kvinnelige ledere innen livsvitenskap
Chelsea Ranger slår alarm om få kvinnelige ledere innen livsvitenskap WiLD Norway

– Det at så få kvinner har topplederrolle rog styreverv i en av Norges aller mest fremtidsrettede sektorer, er svært alvorlig. På sikt vil det svekke innovasjon og verdiskapning i en næring som regjeringen har plukket ut som en av Norges store eksportsatsinger fremover, sier Ishita Barua, gründer og lege med doktorgrad i kunstig intelligens i medisin.

– Å styrke kvinnelig representasjon i ledelse og styrer i bredden av norsk helsenæring er avgjørende for å få frem innovasjon basert på et mangfold av ideer og erfaringer fra hele befolkningen – og ikke bare menn, sier Agnete Fredriksen, gründer av det børsnoterte kreftvaksineselskapet Nykode Therapeutics.

– God representasjon av kvinner i ledelse og styrerom sørger for at vi som samfunn får utnyttet det talentet og den kunnskapen som finnes i hele befolkningen, og ikke bare den ene halvparten, sier Gunnveig Grødeland, professor innen vaksineutvikling og immunologi.

Alle de tre er styremedlemmer i WiLD Norway (Women in Life Science Norway), et nytt nettverk for kvinner og menn som støtter kvinners muligheter til å bygge en karriere innen helse- og livsvitenskapsindustrien, helsetjenesten og akademia.

Har undersøkt 623 selskaper

En fersk undersøkelse gjennomført av analyseselskapet Menon Economics av 623 norske selskaper innen livsvitenskapssektoren bekrefter at kvinner er godt representert som ansatte innen områder som farmasøytisk industri og i forskningsarbeid:

· Innen høyere utdanning og doktorgradsarbeid representerer kvinner om lag 70–80 prosent av antall uteksaminerte innen biologi og helsefag.

· I helsesektoren utgjør kvinner over halvparten av nesten samtlige yrkesområder.

· Cirka 90 prosent av alle sysselsatte sykepleiere er kvinner.

Likevel er kvinner nærmest fraværende i posisjoner der beslutningene tas. Blant daglig ledere i norsk livsvitenskap er 18 prosent kvinner. Kun 27 prosent av alle styremedlemmer i sektoren er kvinner.

– Vi ser av vår analyse at det eksisterer mye kompetanse blant kvinner innen norsk life science, og på bakgrunn av dette ser vi et stort potensial for at kvinner kan ta en mer fremtredende rolle, sier Kari Rolfsjord, seniorøkonom i Menon Economics.

Omfattes ikke av regjeringens styrekrav

Regjeringens krav om 40 prosent kvinner i styrerommene omfatter kun en fjerdedel av de 623 selskapene i sektoren. Årsaken er at små og mellomstore bedrifter utgjør hele 76 prosent av selskapene i livsvitenskap.

– Dermed stilles det ingen krav til disse om økt kvinnerepresentasjon i styrerommene, sier Chelsea Ranger, grunnlegger og styreleder i WiLD Norway.

– Menons rapport avdekker at Norge har et stort, uutnyttet potensial blant høyt utdannede kvinner som ikke når lederposisjoner, selv om de er kvalifisert. Det kan vi ikke lukke øynene for. Her går vi jo glipp av masse talent! Vi er nødt til å få til strukturelle endringer for å løfte kvinner inn i sjefsstolene og styrerommene dersom vi skal realisere det enorme verdiskapingspotensialet som denne sektoren representerer, sier Ranger.

Menons rapport viser også at:

· Kvinner eier kun 33 prosent av life science-bedrifter, målt som andel av privateid verdiskaping.

· Kvinnelige ledere tjener i snitt om lag 20 prosent mindre enn det menn i lederstillinger gjør.

Menons rapport om kvinnerepresentasjon i den norske helse- og livsvitenskapssektoren ble presentert på WiLD Norways arrangement i Oslo 17. oktober (https://www.wildnorway.org/wildnorway-conference).

Om WiLD Norway

WiLD Norway (Women in Life Science Norway) er et profesjonelt nettverk dedikert til å styrke kvinner innen helse- og livsvitenskapssektoren. Vi mener at kjønnsbalanse og mangfold er essensielt for å drive veksten i sektoren, forbedre kvinners helseutfall og fremme folkehelsen generelt. Nettverket inkluderer både kvinner og menn som vil støtte kvinners karrieremuligheter innen industrien, helsetjenesten og akademia. Sammen utfordrer vi kulturelle normer og ubevisste fordommer for å skape varig, systemisk endring.

WiLD Norway tilbyr lederopplæring, skreddersydde mentorprogrammer og opplæring i styrearbeid, i tillegg til et mannlig ambassadørprogram som adresserer kulturelle og systemiske barrierer for likestilling. Vi vokser raskt og har nå 20 partnere og over 100 medlemmer og ambassadører. Vårt mål er å inspirere flere kvinner til å ta ledende roller, delta i styrer, engasjere seg i entreprenørskap og investeringer – samtidig som vi jobber sammen med menn som endringsforkjempere.

For mer informasjon og kommende arrangementer, besøk www.wildnorway.org

Følg pressemeldinger fra WiLD Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra WiLD Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra WiLD Norway