Politimann frifunnet etter politiskyting i Stavanger

En politimann som var tiltalt for kroppsskade etter å ha skutt en mistenkt gjerningsperson er frifunnet av Sør-Rogaland Tingrett. Retten kom til at bruk av skytevåpen fremstod som absolutt nødvendig for å hindre tap av menneskeliv eller alvorlig personsskade.

Advokat John Christian Elden
Advokat John Christian Elden Elden Advokatfirma / Sturlasson Polyfoto

En 29-år gammel politimann var tiltalt for kroppsskade etter at han skjøt en mistenkt gjerningsperson i forbindelse med en pågripelse i desember 2022. Sør-Rogaland har enstemmig frifunnet politimannen både for straff og erstatning.

Politimannens forsvarere, advokatene John Christian Elden og Heidi Reisvang fra Elden Advokatfirma, er ikke overrasket over dommen.

– Vår klient er lettet og glad for at både Spesialenheten og retten mener at han har handlet riktig og i tråd med det som var krevet av ham som polititjenestemann i den svært farlige situasjonen som oppstod, sier advokatene John Christian Elden og Heidi Reisvang.

Retten kom til at han ikke handlet uaktsomt, slik det var tatt ut tiltale for - men at skuddet ble løsnet som en bevisst og villet tjenestehandling. Fra rettens vurdering fremkommer at bruk av skytevåpen fremstod som absolutt nødvendig for å hindre tap av menneskeliv eller alvorlig personsskade, og at handlingen derfor var rettmessig i tråd med politiloven.

– Politimannen er lettet over at både Spesialenheten og retten, som følge av forsvarernes bevisførsel og en feiloppfatning av tiltaltes forklaring, også har kommet til at han har opptrådt innenfor det man må kunne som politimann, og at det ikke er grunnlag for å straffe ham, sier advokat John Christian Elden.

Han ser fram til å komme tilbake til en normal hverdag og jobbsituasjon nå som denne saken trolig er over.

Priv. til. red.:
Saksnummer 24-044789MED-TSRO/TSTA

Advokat John Christian Elden
Elden Advokatfirma / Sturlasson Polyfoto

Selskapet har 120 advokater og -fullmektiger, og til sammen 150 medarbeidere.