1 av 4 kvinner spiser denne hver uke
Havregrøt har blitt stadig mer trendy de siste årene, og det finnes uendelig av oppskrifter på ulike varianter. Grøten er spesielt populær blant kvinner, viser nye undersøkelser fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).

Onsdag 23. oktober markeres grøtens dag, og det er liten tvil om hvilken grøt som fortsatt er en slager hos nordmenn i by og land.
Hele 21 prosent oppgir nemlig at de spiser havregrøt én eller flere ganger i uken, ifølge nye landsrepresentative undersøkelser gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.
Til sammenligning svarte 15 prosent det samme i 2013, og bare 10 prosent i 2007. Med andre ord har havregrøten gjort et stort comeback de siste årene.
Mest populært blant kvinner og unge
I dag er havregrøt populært blant både kvinner og menn. Den appellerer likevel mest til kvinner, der hele 24 prosent av kvinner oppgir at de spiser havregrøt ukentlig. For menn er tallet 19 prosent.
Mens havregrøt har blitt spist i en årrekke, er det faktisk aller mest populært blant de yngre mellom 18 og 29 år, der hele 25 prosent oppgir at de spiser havregrøt hver uke. Ser man på folk i alderen 44 til 59 år, er det kun 17 prosent som sier det samme.
- En av grunnene til at havregrøt er så populært, er at det er en sunn og råvarebasert frokostrett som kan tilberedes med stor variasjon. Det finnes utallige kombinasjoner av toppinger som gjør grøten til en smaksvinner, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringrådgiver i MELK.
Mange fordeler
Mens mange lager havregrøt på vann, er det enda smartere å lage den på melk. Ikke bare blir den fyldigere, men havregrøten vil også inneholde en rekke flere næringsstoffer, som er viktig for kroppen hver eneste dag.
- Det smarte med å koke havregrøt på melk er at proteinene i melk og korn utfyller hverandre på en god måte. De næringsstoffene melk har lite av, har korn mye av og omvendt. Havregrøt kokt på melk er derfor et enkelt og sunt råvarebasert måltid, avslutter ernæringsrådgiveren.

Kontakter
Karoline PedersenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97956423karoline@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder


Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom