Ny IEA-rapport: - Må få konsekvenser for budsjettforhandlingene

Den nyeste rapporten fra Det internasjonale energibyrået (IEA) viser at fossilt brensel vil nå en topp rundt 2030, men veien mot 1,5°C-målet blir stadig smalere. Den nåværende energipolitikken vil føre til en økning på 2,4°C, med katastrofale klimakonsekvenser. Dette må få konsekvenser for budsjettforhandlingene, krever Naturvernforbundet.

Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen
Naturvernforbundets leder Truls Gulowsen Fartein Rudjord Naturvernforbundet

– Den nye IEA-rapporten må få alarmklokkene til å ringe i regjeringskontorene. De kan ikke lenger ignorere at veien til 1,5-gradersmålet blir stadig mer utfordrende. Norsk næringsliv og verdens klima trenger en drastisk kursendring nå, og i Norge betyr det å slutte å lete etter enda mer olje og gass, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Rapporten understreker at all ny olje- og gassproduksjon er uforenlig med 1,5-gradersmålet. Dette krever stopp i nye oljeprosjekter og en raskere omstilling mot fornybar energi. Hvis regjeringen fortsetter dagens linje, vil Norge risikere å sakke akterut både økonomisk og miljømessig, mener Gulowsen.

– IEA slår fast at all ny fossil energiutvinning er uforenlig med å nå 1,5-gradersmålet. Det er et tydelig signal til regjeringen om at mer oljeleting og klimahandling ikke lenger kan gå hånd i hånd, understreker Gulowsen.Rapporten peker også på at etterspørselen etter olje og gass i EU vil synke raskt. Hvis Norge fortsetter å satse på fossil energi, risikerer vi å sette norsk industri på et feilspor uten fremtid.

– EU er allerede på vei mot raskt fallende etterspørsel etter olje og gass. Hvis vi fortsetter å satse på fossil energi, risikerer vi å sette norsk industri på et feilspor som ikke har noen fremtid. Dette må regjeringen ta inn over seg i forhandlingene om statsbudsjettet. Der må SV få gjennomslag for både letestans og en omstillingsplan, avslutter Gulowsen.