Skumle eventyr: 5 toppdestinasjoner for Halloween

I mange europeiske byer har Halloween blitt en stor opplevelse for folk i alle aldre og en stadig mer populær grunn til å reise om høsten. Her er de fem beste destinasjonene i Europa som garanterer en minneverdig og skummel opplevelse.

Halloween i London

I løpet av de siste årene har stadig flere oppdaget Halloween-feiringer i europeiske byer. Med korte flyreiser og mange rimelige alternativer kan man enkelt få til en minneverdig Halloween-helg uten å sprenge budsjettet. For de som ønsker å oppleve feiringen på ekte vis, tilbyr disse fem europeiske byene en perfekt kombinasjon av lokal kultur og skumle opplevelser – fra mystiske slott til skremmende underjordiske vandringer.

1. Edinburgh, Skottland
Edinburgh er en perfekt byen for å feire Halloween. Her kan du oppleve Samhuinn Fire Festival 31. oktober, et ildshow som hyller den gamle keltiske høytiden. Samtidig tilbys guidede turer i byens underjordiske hvelv gjennom noen av de mest hjemsøkte områdene. Med sin gotiske arkitektur og lange historie av overnaturlige fenomener, er Edinburgh et utmerket valg for de som søker en autentisk Halloween-stemning.

2. Dublin, Irland
Dublin har sterke bånd til Halloween gjennom den keltiske Samhain-høytiden. Under Bram Stoker-festivalen, som finner sted mellom 25.–28. oktober 2024, blir forfatteren av Dracula hedret med arrangementer som spenner fra vampyrinspirerte teaterforestillinger til guidede turer gjennom byens mest hjemsøkte områder. Dublin er både festlig og skremmende, noe som gjør byen til en ideell destinasjon for å oppleve Halloween.

3. Praha, Tsjekkia
Med sin gotiske atmosfære og eventyrlige slott, tilbyr Praha en Halloween-feiringer med et snev av mystikk. Byens spøkelsesvandringer gjennom de gamle smugene og besøk til det majestetiske Praha-slottet gir besøkende en sjanse til å fordype seg i Tsjekkias rike historie og lokale spøkelseshistorier. I tillegg arrangerer flere restauranter og barer tematiske Halloween-fester som bidrar til den unike stemningen.

4. Budapest, Ungarn
Budapest er ikke bare kjent for sine termalbad, men under Halloween har byen også på en rekke skumle arrangementer. Byen tilbyr guidede turer hvor besøkende kan utforske Budapests historiske kvarter og lære om legendene og spøkelseshistoriene som preger dens fortid. I tillegg kan du nyte ulike Halloween-temafester på byens barer og restauranter, som skaper en festlig atmosfære som passer perfekt til feiringen.

5. London, Storbritannia
Takket være sin rike historie og gotiske arkitektur er London alltid en populær destinasjon under Halloween. "The London Dungeon’s Halloween Special", som varer frem til 31. oktober, tar besøkende med på en reise gjennom Londons mørkere sider, med oppslukende skrekkshow og spøkelseshistorier fra byens blodige fortid. Mange av byens teatre, puber og severdigheter forvandles til skumle Halloween-miljøer, noe som gjør London til en av de mest populære destinasjonene i Europa under denne høytiden.