Et samarbeid med Odd Nordstoga og 9 grader nord: «Kven er vi»

18. oktober slippes låten “Kven er vi” et samarbeid mellom Odd Nordstoga og det bergensbaserte norsk-tamilske bandet, 9 grader nord.

Odd Nordstoga har skrevet musikken til et nytt eventyrunivers som fyller kinolerreter over hele landet i romjulen. 25. desember kommer animasjonsfilmen Kvitebjørn, basert på Maja Lundes manus og inspirert av Asbjørnsen & Moes klassiske eventyr om Kvitebjørn Kong Valemon.

“«Kvitebjørn» er eit storslått eventyr om å finne lykka og redde verda. Det er kampen mellom godt og vondt. Det handler også «Kven er vi» om. Kampen mellom det gode og det vonde fins overalt i verda, mellom menneske og i oss sjølve. Men kva er det me alle i grunnen søker om ikkje kjærleik og felleskap – det gode? Då er det vel også slik at djupast inne så fins det eit godt hjarte i oss alle” forteller Odd Nordstoga

9 grader nord er kjent for sine energiske, opprørske og selvsikre sceneopptredener, og henter inspirasjon fra et mangfold av musikalske stiler, inkludert karnatisk musikk, baila og tamilsk folkemusikk. Bandet forteller: "Når en anerkjent musiker som Odd Nordstoga lurte på om vi kunne tenkt oss å bidra på en låt til filmatiseringen av det folkekjære eventyret Kvitebjørn Kong Valemon, var det ingen tvil i bandet. Utover at det er et spennende oppdrag, var det også en bekreftelse på at vårt arbeid verdsettes. Å jobbe med både Odd Nordstoga og produsent Yngve Sætre var en fantastisk opplevelse, særlig for produsenten og fløytisten i bandet Mira Thiruchelvam som fikk rearrangere deler av låten. Vi er veldig fornøyd og glad for denne fantastiske muligheten til å være en del av noe som vi aldri har vært med på før!"

Odd Nordstoga fortsetter: “Det var eit stort kick å ta med seg låten «Kven er vi» til Bergen, til produsentlegenda Yngve Sætre og dei fantastiske Mira, Dipha og dei to Jakobane som utgjer bandet 9 grader nord . Det blei ein storslått song ut av det. Ikkje heilt Odd Nordstoga og ikkje heilt 9 grader nord heller. Det blei noko anna veldig gøy og bra: Det blei rett og slett – 9 grader nordstoga.”

Fotokreditering: Synne Sofi Bårdsdatter Bønes
Fotokreditering: Hans Fredrik Asbjørnsen
Fotokreditering: Hans Fredrik Asbjørnsen

Om oss

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, Alessandra, Ramón, Olivia Rodrigo, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Marstein, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Taylor Swift, The Rolling Stones m.fl.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Universal Music Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny musikk fra Ringo Starr, Odd Nordstoga og 9 grader nord, Morgan Wallen, kode.59 samt album fra Dean Lewis og Wyatt Flores.18.10.2024 11:13:23 CEST | Pressemelding

Et samarbeid med Odd Nordstoga og 9 grader nord: “Kven er vi” Kritikerroste Gracie Abrams har blitt hyllet som en av de mest overbevisende låtskrivere i sin generasjon og høstet lovord fra Billie Eilish og Olivia Rodrigo. I juni slapp hun albumet The Secret of Us, som fulgte opp debutalbumet Good Riddance, fra i fjor. Nå slippes en deluxeutgave av The Secret of Us som inkluderer fire nye låter samt hiten “I Love You, I'm Sorry”, som ligger Topp 10 i Norge. Dean Lewis er i dag ute med sitt tredje studioalbum The Epilogue. Albumet inneholder 12 låter og følger opp The Hardest Love fra 2022. Den nye singelen fra albumet “Empire” handler om å gi slipp og finne sin egen vei og vokse på egenhånd. Låten har fått en musikkvideo, se den HER. Om låten sier han selv; “it's about my friend, and it's about her finding her own way, and me letting her go and find her way, because she spent years helping me and supporting me, and never was able to find her own path. It's me saying, go and do that, go

Ny musikk fra The Cure, Tobias Sten, Jelly Roll, Emily Hammer og Dylan Gossett samt album fra GloRilla!11.10.2024 08:32:52 CEST | Pressemelding

Tobias Sten, Norges Nye Countrystjerne klar med ny låt, “ Tjue år” Norges nye pop-poet ute med ny låt, “Mellom oss”! Bråtabrann strekker ei hånd ut The Cure slipper endelig sitt etterlengtede nye album SONGS OF A LOST WORLD 1. november. Nå har de sluppet nok en smakebit fra albumet i form av singelen “A Fragile Thing”. SONGS OF A LOST WORLD som blir deres 14. studioutgivelse, er det første på hele 16 år. Albumet ble spilt inn i Rockfield Studios i Wales. Alle låter er skrevet og arrangert av Robert Smith og produsert samt mikset av Smith sammen med Paul Corkett. Låter fra det nye albumet har allerede blitt spilt for over 1,3 millioner fans under Shows Of A Lost World-turneen med over 90 konserter og besøk i 33 land. Memphis-rapperen GloRilla er i dag ute med debutalbumet GLORIOUS. Albumet inneholder 15 låter, inkludert singlene "TGIF” og "Hollon” samt bidrag fra Megan Thee Stallion, T-Pain og Muni Long. GLORIOUS følger opp mixtapen Ehhthang Ehhthang fra april. Beautifully Broken er det