Retten til assistanse må sikres gjennom egen lov

Ordningen Borgerstyrt personlig assistanse (BPA) var ment å være et likestillingsverktøy. I stedet blir BPA i dag forvaltet som en helse- og omsorgstjeneste. Dagens BPA-politikk hindrer ikke utenforskap. Derfor trenger vi en egen BPA-lov nå.

Ulobas generalsekretær, Vibeke Marøy Melstrøm, mener det haster å få endret BPA-ordningen. Fotograf: Agnete Brun

Torsdag 17. oktober presenterte Uloba – Independent Living Norge den årlige Tilstandskartelggingen på Skansgårdforelesningen 2024. Rapporten viser status for BPA-ordningen i Norge, hvordan BPA forvaltes av kommunene, og viser hvordan assistanseordningen er viktig for levekårene til funksjonshemmede.

Intensjonen da ordningen ble rettighetsfestet i 2015, var at BPA skulle bidra til at langt flere funksjonshemmede kunne leve likestilte, selvstendige liv, med mulighet for yrkesdeltagelse og utdanning. Med BPA skulle hverdagslivet bli bedre.

- Rapporten dokumenterer at ordningen må redefineres for at BPA skal bli et reelt likestillingsverktøy. Den må tas ut av kommunal forvaltning og opp til staten. Og vi må få en egen lov om BPA som ikke regulerer BPA som en helse- og omsorgstjeneste, sier generalsekretær Vibeke Marøy Melstrøm i Uloba.

Hvert år utfører Uloba Tilstandskartleggingen, en spørreundersøkelse for funksjonshemmede med assistansebehov. I spørreundersøkelsen oppgir en stor andel av dem som svarte at de ikke har nok BPA-timer til å delta i samfunnet sosialt, i utdanning eller arbeid. Kommunenes rasjonering med BPA-timer bidrar til at hele 50 prosent oppgir at de er sosialt isolert.

– Et av de mest oppsiktsvekkende funnene er at 50 prosent i arbeidsfør alder oppgir at de hverken er under utdanning, i opplæring, i jobb eller mottar alderspensjon. De er i det regjeringen omtaler som et utenforskap, sier Egil G. Skogseth, seniorrådgiver analyse og statistikk i Uloba.

Tilstandsleggingen ble presentert under den årlige Skansgårdforelseningen i Drammen, hvor også Erlend Svardal Bøe (H) og Bård Hoksrud (FRP) deltok. Gjennom skritlige spørsmål i Stortinget har de kritisert statsråd Vestre for manglende oppfølging av to anmodningsvedtak for endring av BPA-ordningen. Hoksrud har også etterlys et forbud mot tvangsinstitusjonalisering av unge funksjonshemmede.

I Drammen fortalte Maiken Kvåle sin historie fra en oppvekst på spesialskole, og til livet hun lever i dag, med BPA. Historien hennes er høyaktuell når samfunnsdebatten på nytt dreies mot institusjonalisering av funksjonshemmede som sparetiltak for kommunene.

– Årets undersøkelse viser at BPA-politikken er tvetydig. To kommunale saksbehandlere kan tolke hvordan ordningen skal forvaltes på vidt forskjellige måter, sier Ihra Lill Scharning og Egil G. Skogseth som presenterte rapporten Tilstandskartleggingen på forelesningen.

Tilstandskartleggingen 2024 og presentasjon av hovedfunn kan du lese her.

Bilder

Fotograg: Agnete Brun

Følg pressemeldinger fra Uloba Independent Living Norge SA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Uloba Independent Living Norge SA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Uloba Independent Living Norge SA

Kommune-Norge vil innfri funksjonshemmedes menneskerettigheter8.9.2023 09:46:13 CEST | Pressemelding

Ti år etter Norge ratifiserte FN-konvensjonen for funksjonshemmede, er den fortsatt ikke en del av norsk lov. Nå lover nærmere 300 toppkandidater fra hele partispekteret at konvensjonen skal gjelde i deres kommuner. - Det er bra at toppkandidatene lover at menneskerettighetene skal gjelde alle i kommune-Norge, men det er jo på tide ti år etter konvensjonen ble ratifisert, sier forbundsleder i Norges Handikapforbund Tove Linnea Brandvik.