Res Fornybar Norge

RES styrker laget

Det internasjonale fornybarselskapet RES forsetter å styrke laget i Norge.

– Jeg er veldig glad for at Gyrid Espeland og Joachim Espvik takket ja til å begynne som prosjektutviklere i RES, sier administrerende direktør Eli Wærum Rognerud.

RES Renewable, som er verdens største uavhengige selskap innen fornybar energi, besluttet tidligere i år å bygge opp virksomheten i Norge. Prosjektutviklerne Espeland og Espvik er selskapets to siste nyansettelser.

Utløser nytt behov

Rognerud er ikke redd for å bygge opp staben i fornybarselskapet, til tross for at det har gått trått for fornybarbransjen de siste årene i Norge.

RES er et helthetlig energiselskap med kompetanse innen hele fornybarsektoren, som sol, vind, hydrogen og batteri. Selskapet har i mange år hatt stor virksomhet i Sverige, og er i Norge med på eiersiden i havvindselskapet Siravind.

– Det er nå vi må styrke oss. Innen flytende havvind har regjeringen omsider bevilget penger for å starte havvind-eventyret. Samtidig ser vi, til tross for motstanden, klare tegn på at vindkraft på land vil komme tilbake. Det er den rimeligste og enkleste måten å få økt produksjon av fornybar kraft i Norge, sier hun.

Vil nå klimamålene

Gyrid Espeland er prosjektutvikler med bred erfaring innen det energipolitiske feltet. Hun har bakgrunn som statsviter fra NTNU og Sciences Po i Paris, og har de siste årene jobbet med energispørsmål og havvind i Innovasjon Norge.

– For at verden skal nå klimamålene, er vi avhengig av å bygge ut fornybar energi. Det ønsker jeg å bidra til, og ser frem til å gjøre det hos RES, sier den nye prosjektutvikleren.

Hun begynner i RES samtidig som sivilingeniøren Joachim Espvik. Han er hentet fra konkurrenten Cloudberry, og har blant annet erfaring med å bygge og drifte vindkraftprosjekter.

Kristiansunderen Espvik har jobbet flere år med prosjekter i Sverige, men kommer nå tilbake til hjemlandet.

– Det er fint å komme hit og bli med på å sette fart på fornybarprosjektene i Norge. Jeg har sett hvor god utvikling fornybar energi har hatt i Sverige, og jeg ser at vi nå kan få til det samme i Norge, sier han.

Bilde: (Fra venstre) Administrerende direktør RES Norge, Eli Wærum Rognerud, er glad for Gyrid Espelands og Joachim Espviks engasjement for utviklingen av lokalsamfunnene RES jobber med.

Om RES

RES er verdens største uavhengige fornybarselskap, med aktivitet i 24 land. Selskapet har bygget ut over 24 gigawatt fornybar kraft, blant annet innen havvind, vind og sol. RES har operert i Norge i mange år, og drifter blant annet vindkraftanleggene Vardafjell og Buhei. Havvind blir et satsingsområde for RES Norge fremover, og selskapet står bak konsortiet Siravind, som søker om å bygge ut flytende havvind på Utsira Nord. Lokale ringvirkninger og et godt naboforhold er blant RES’ kjennemerker. I Sverige har selskapet satset særlig på utbygging av fornybar kraft i kombinasjon med ny industri, noe RES tror har stort potensial også i Norge. For mer informasjon, les her: https://www.res-group.com/

Følg pressemeldinger fra Res Fornybar Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Res Fornybar Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Res Fornybar Norge