Ser samme feil hvert eneste år: – Kjører på sommerdekk for lenge

Det nærmer seg fristen for å skifte til vinterdekk. Hvert år fører kjøring på feil dekk til mange bilskader, og i en ny undersøkelse kommer det frem at det er flest bilister under 34 år som utsetter dekkskift.

15 prosent bilister har utsatt skiftet til vinterdekk i løpet av de siste fem årene, og blant de yngste er det 22 prosent. Foto: Fremtind

– Dette ser vi hvert eneste år. Når første snøfall kommer, registrerer vi alltid mange bilskader som kunne vært unngått, sier Therese Hofstad-Nielsen, som er skadeforebygger i Fremtind.

I en landsdekkende undersøkelse, som Respons Analyse har utført på vegne av Fremtind, svarer 15 prosent av bilistene at de har utsatt skiftet til vinterdekk de siste fem årene, slik at bilen enten måtte stå eller at de måtte kjøre på vinterføre med sommerdekk. Det tilsvarer over 550 000 nordmenn. Blant aldersgruppen mellom 18 og 34 år er det 22 prosent som svarer dette.

– Husk at det er ditt ansvar som bilist å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre. I flere av bilskadene vi registrerer, ser vi at sjåføren har hatt mulighet til å forberede seg bedre for å forebygge skader, opplyser skadeforebyggeren.

Dobbel bremselengde med sommerdekk
Fra 1. november bør sommerdekkene byttes ut med vinterdekk. I denne perioden er det også et krav til mønsterdybde på minst 3 mm. For Nordland, Troms og Finnmark er det anbefalt å bytte allerede 16. oktober.
– Men det er viktig at dekkene våre er tilpasset føre, uansett årstid. Det betyr at vi må se an vær og føreforhold, og skifte dekk deretter. Hvis vi bruker sommerdekk på vinterføre, blir bremselengden nemlig dobbelt så lang. Så skift dekk i tide – eller la bilen stå, oppfordrer Therese Hofstad-Nielsen.

Skadeforebyggerens sjekkliste før vinteren
Her er hva du bør tenke på:

• Sjekk alder og kvalitet på dekkene dine

• Etter tre år, sjekk mønsterdybden

• Etter fem år, vurder nye dekk

• Bruk fagfolk hvis du er usikker på dekkskift

• Pass på å overholde fristen for å bytte til vinterdekk

Flere funn fra undersøkelsen:

• 43 prosent nordmenn oppgir at de skifter dekk selv. Det tilsvarer 1,8 millioner nordmenn.

• 26 prosent har dekkene sine oppbevart på et dekkhotell og bruker deres skiftetjeneste, mens 14 prosent bestiller tid for dekkskifte hos et verksted eller en bilforhandler.

• Ser man på geografisk fordeling, skiller Oslo og Akershus seg ut ved at bare 28 prosent av innbyggerne i dette området skifter dekkene selv. Innlandet (59 prosent) og Troms og Finnmark (65 prosent) har den høyeste andelen som skifter dekkene selv.

Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse på oppdrag for Fremtind Forsikring i uke 39, 2024. Utvalget er landsrepresentativt og består av 1011 respondenter fra 18 år.

Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind
Når første snøfall kommer, registrerer vi alltid mange bilskader som kunne vært unngått, sier Therese Hofstad-Nielsen. Foto: Fremtind
Første snøfall kan komme brått på. Foto: Fremtind

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen, DNB og Eika-Gruppen, og er et av Norges største forsikringsselskap.

AutoSync er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Autosync, finner du kontaktinformasjon her.