Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Danskene fortsetter å velge elektrisk

Del

Det er langt igjen før danskene har like høy elbilandel i nybilsalget som Norge, men farten i det danske elbilsalget økte også i september, og endte med en el-andel på drøyt 57 prosent. I Sverige var andelen nye elbiler 45 prosent, mens den i Norge landet på hele 96 prosent. 

Illustrasjonsfoto: Shutterstock
Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Nybilsalget i Norge i 2024, eller antall førstegangsregistrerte nye personbiler, har så langt vært preget av store svingninger og ganske lave salgstall. Det har også vært tendensen i hele Skandinavia en god stund.

Ny båtlast påvirket registreringstallene

September ga en ny «boost» i nybilsalget i Norge, opp hele 25 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Noe av forklaringen handler om at det også kom en stor båtlast med Teslaer, mange av dem bestilt for lenge siden.
I Danmark var økningen mer beskjeden, og økte 4,6 prosent. Sverige var alene om en nedgang, og nybilsalget der endte 9,6 prosent bak september 2023.

Felles for alle de tre skandinaviske landene i september, var at Teslas Model Y toppet modellisten for nye personbiler.

125 000 nye personbiler i 2024?

- Nå aner vi en viss økonomisk lysning, og det kan lokke flere inn i bilbutikkene. Men selv om årets septembertall lå langt over 2023, så var antall nybilregistreringer i fjor svært lavt sammenlignet med samme måned i de to foregående rekordårene, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
- Det blir svært spennende å følge utviklingen i nybilsalget fram mot årsskiftet. Slik registreringstakten er nå, ender vi i 2024 høyst sannsynlig på mellom 120 000 – 125 000 nye personbiler, og med en elbilandel på rundt 90 prosent.
Dermed nærmer vi oss målet om at alle nye personbiler i 2025 skal være utslippsfrie – selv om det gjenstår noen prosenter.
- Hvis vi i løpet av 2025 ender opp med en elbilandel på rundt 95 prosent eller noe høyere, så vil de fleste være enige om at det er utrolig bra. Og det vil fortsatt være en del, både privatpersoner og ulike virksomheter, som en god stund fremover har behov for noe annet en elbiler, sier Solberg Thorsen.

Ned i Norge og Sverige – opp i Danmark

Etter årets ni første måneder var det til sammen nesten 92 000 førstegangsregistrerte nye personbiler i Norge, nærmere fire prosent færre enn i samme periode i 2023, og av disse var 80 930 elbiler. Svenskene har i samme periode over 191 000 nye personbiler (65 893 elbiler), en nedgang på åtte prosent sett opp mot fjoråret. Danskene er derfor – så langt i år – alene om en økning i nybilsalget. Fra januar til utgangen av september var nybilsalget der på over 126 000 nye personbiler (60 806 elbiler), en økning på 1,8 prosent.  

Omstilling krever politisk støtte

- Bilsalget i Danmark viser en stabil utvikling, og det er stor interesse for nye biler. Det er gledelig med aktivitet i markedet, og vi ser frem til å følge sluttspurten ut året, sier Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark, som understreker at en grønn omstilling krever politisk støtte for å sikre fremdriften i elbilsalget.

- I Norge har sterke incentiver gjort elbiler til en klar favoritt, mens markedet i Sverige fortsatt strever etter at incentivene ble stanset for tidlig. I Danmark ser vi heldigvis fortsatt en positiv utvikling, men det er avgjørende at politikerne har langsiktige løsninger, slik at den grønne fremgangen kan fortsette, sier han.

 

Venter på rentekutt

Samtidig som nybilsalget i Sverige hadde en nedgang i september sammenlignet med samme måned i fjor, så var elbilandelen på 45,3 prosent i september – omtrent identisk med september i 2023. Men i Sverige som i Norge, er folk avventende i forhold til en rentenedgang som igjen kan styrke husholdningenes kjøpekraft.
- I Sverige fortsetter den negative trenden for personbiler. Vi ser også en stor nedgang i registreringstallene for varebiler, hele 42 prosent færre enn september i fjor. Dårligere kjøpekraft innenfor bransjer som bruker slike kjøretøy på grunn av lavkonjunktur, er forklaringen, sier markedssjef Andrée Peters i bilstatistik.se.

null
Antall førstegangsregistrerte nye person-, vare- og lastebiler i Norge, Danmark og Sverige i september 2024 sammenlignet med 2023.
null

Nøkkelord

Kontakter

Om OFV

Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.

Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo

www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye